Co roku 7 kwietnia obchodzony jest Dzień Świadomości Zespołu Tourette’a (ZT). Wiedza o tym tajemniczym zaburzeniu nie jest zbyt powszechna. Zazwyczaj kojarzy się je jedynie z niekontrolowanymi wulgarnymi wypowiedziami. Zwykle również przypisuje się je dorosłym, niewiele osób wie, że pojawia się również u najmłodszych. U dzieci w wieku 5–18 lat występowanie tego zespołu wynosi około 0,8 %. Czym jest zespół Tourette’a? W jaki sposób pomagać uczniom, którzy się z nim zmagają? Dowiedz się, jak wspierać
ucznia z zespołem Tourette’a.
Tiki to ruchy mimowolne, które można zauważyć u niektórych dzieci. To nagłe, powtarzające się ruchy lub dźwięki, które często pojawiają się seriami. Nasilają się w stresie, napięciu lub ekscytacji. Można zauważyć również nasilenie tików ruchowych i głosowych w sytuacji zmęczenia fizycznego lub psychicznego. Wzbudzają silny stres w otoczeniu, bywają niezrozumiałe, trudne do wygaszenia.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Czym są tiki i jakie mogą przybierać formy?
- Kiedy zazwyczaj pojawiają się pierwsze objawy zespołu Tourette’a?
- Jakie są podłoża zespołu Tourette’a i czy istnieją genetyczne przyczyny jego występowania?
- Czy dzieci z tikiem powinny uczyć się ich powstrzymywania?
- W jaki sposób szkoła może wspierać ucznia zmagającego się z zespołem Tourette’a?
- Jakie sytuacje mogą wzmacniać objawy tików u dzieci i jak można temu zaradzić?
- Jakie narzędzia mogą okazać się pomocne w pracy z uczniem z zespołem Tourette’a?
Pozostało jeszcze 84% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Natalia Perek
Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.