Uczeń agresywny, który wymaga udzielania pomocy psychologicznej, ale nie posiada orzeczenia o niepełnosprawności nie zawsze może liczyć na wsparcie tzw. nauczyciela wspomagającego. Dyrektor odpowiedzialny za zapewnienie bezpieczeństwa, we współpracy z rodzicami powinni w takiej sytuacji rozważyć wystąpienie do poradni psychologiczno-pedagogicznej o wydanie opinii w sprawie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia.
Nie wszyscy uczniowie objęci w szkole pomocą psychologiczno-pedagogiczną lub wymagający specyficznego wsparcia mogą być zwolnieni z egzaminu ósmoklasisty. Nie oznacza to jednak, że nie przysługują im żadne formy pomocy. Sprawdź, jakie rozwiązania można zastosować w przypadku ucznia z padaczką lekooporną.
Fajne lekcje, lepsze zapamiętywanie, bardziej trwałe efekty pracy? To możliwe, jeśli proces nauczania i uczenia się przebiega w sposób przyjazny dla mózgu. Poznaj fakty i mity na temat uczenia się i nauczania, aby wesprzeć uczniów w szybszym i bardziej efektywnym przyswajaniu wiedzy.
Indywidualny tok nauki jest formą organizacyjną, która umożliwia uczniowi szczególnie uzdolnionemu szybsze ukończenie szkoły każdego typu poprzez skrócony czas nauki na poszczególnych etapach kształcenia. Uczeń, który go kształci się według systemu innego niż udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych przewidzianych w tygodniowym rozkładzie zajęć dla danej klasy. W jak sposób należy oceniać takiego ucznia? Czy powinien być oceniany bieżąco przez nauczyciela według wewnątrzszkolnych zasad oceniania?
Jednym ze słów, które budzą przerażenie rodziców przedszkolaków jest autyzm. Zdarza się, że rodziny wędrują od poradni do poradni, by na wszelkie możliwe sposoby sprawdzić, czy dziecko rozwija się prawidłowo, mimo że nie odbiega umiejętnościami od rówieśników. Innym razem autyzm zostanie dostrzeżony bardzo późno, w wieku wczesnoszkolnym, choć od dawna powinien otrzymywać pomoc. Dlatego warto posiadać podstawową wiedzę na temat całościowych zaburzeń rozwoju, by obserwować dziecko i jego rozwój z dostatecznym namysłem i uwagą.
Klasa szkolna, to zespół osób o różnorodnych możliwościach, potrzebach, o określonej wrażliwości, różnych sposobach wyrażania emocji. To grupa młodych ludzi, czasami chętnych do pracy, ambitnych, czasami biernych. Zmotywowanych lub niechętnych, pracowitych lub leniwych. Ta różnorodność charakterów i zachowań uczniów wywołuje potrzebę bycia nauczycielem elastycznym. Sprostanie wymaganiom dzieci i młodzieży wymusza ciągłe poszukiwanie takich rozwiązań edukacyjnych, które będą służyły nie tylko najwyższej efektywności kształcenia, osiąganiu przez uczniów sukcesu, ale przede wszystkim będą dawały uczniowi satysfakcję z wykonywanej pracy i poczucie, że każdego dnia zdobywają nową wiedzę i nabywają nowych, ciekawych doświadczeń.
Często jako pedagodzy, ale również jako rodzice, zadajemy sobie dręczące nas pytanie co jest z tym dzieckiem (uczniem), czemu ono tak się zachowuje, z czym mamy do czynienia, czy to chwilowe, czy to już coś poważnego? Gdzie zatem leży granica pomiędzy złym wychowaniem, a niedostosowaniem społecznym?
W artykule znajdziecie Państwo, praktyczne informacje dotyczące form pracy z uczniem zdolnym (przydatne do wdrożenia indywidualnego programu lub toku nauki), wskazówki dla wychowawcy do przygotowania opinii o uczniu oraz przykładowe zadania nauczyciela – opiekuna ucznia szczególnie uzdolnionego.
Dysgrafia, czyli problemy z pisaniem, to jedna z najczęstszych obok dysleksji i dysortografii przyczyna trudności szkolnych uczniów. Zdarza się, że niedokładności w odtwarzaniu liter i ich niekształtność jest tak silna, że uczeń nie jest w stanie sam odczytać tego, co zapisał. Sprawdź, w jaki sposób szkoła może pomóc mu w trakcie bieżącej nauki.
Uczeń, który otrzymał orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego co do zasady nie uczestniczy w zajęciach edukacyjnych na ternie szkoły. Niejednokrotnie takiemu uczniowi trzeba jednak udzielać również pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Sprawdź, czy te zajęcia muszą być zorganizowane w domu ucznia czy raczej może on uczestniczyć w nich w szkole.