Uczeń zdolny, w powszechnym odbiorze, to uczeń wyróżniający się pozytywnie – najczęściej w zakresie przedmiotów szkolnych, a zwłaszcza konkursów i olimpiad. Za uczniów zdolnych przyjmuje się tylko tych uczniów, którzy mieszczą się w wymiarach ocenianych przez szkołę. Stąd wielu uzdolnionych uczniów nie jest docenianych i dowartościowanych w systemie szkolnym.
Cukrzyca typu 1 to choroba przewlekła, która wymaga stałego kontrolowania poziomu cukru we krwi i podawania insuliny. Z tego powodu chore dziecko w szkole musi by otoczone szczególną opieką. Jak skutecznie uczyć dzieci chore na cukrzycę? O czym pamiętać, aby zapewnić im bezpieczny pobyt w szkole oraz stworzyć przyjazne środowisko? Czy mierzenie cukru jest obowiązkiem nauczyciela? Kto jest za to odpowiedzialny i kto może w tym pomóc?
Pełne włączenie dziecka chorego w ogólnodostępny system edukacji, z uwzględnieniem jego potrzeb i możliwości, wymaga zarówno od nauczycieli, jak i rodziców uważności, starań, współpracy i gotowości do zmian. Codzienne funkcjonowanie ucznia z chorobą przewlekłą w szkole wiąże się z wieloma wyzwaniami – zarówno edukacyjnymi, jak i psychospołecznymi. Każde dziecko przewlekle chore potrzebuje indywidualnego podejścia, dostosowania warunków nauki oraz wsparcia w relacjach rówieśniczych. Właściwa organizacja pobytu ucznia przewlekle chorego w szkole, znajomość procedur postępowania oraz współpraca całej społeczności szkolnej są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa, realizacji obowiązku szkolnego i wspierania rozwoju dziecka z chorobą przewlekłą. Jakie problemy zdrowotne mogą wpływać na życie ucznia? Jak szkoła może odpowiednio reagować i dostosować środowisko edukacyjne do możliwości psychofizycznych ucznia przewlekle chorego?
Według badań psychopedagogicznych średnio co piąty uczeń jest zdolny. Biorąc pod uwagę całą populację uczniów w Polsce, zdolni stanowią zatem całkiem liczną grupę. Czy wiemy, czego oni tak naprawdę potrzebują od szkoły? Co szkoła mogłaby im dać, a co faktycznie daje, żeby zapobiec marnotrawieniu ich talentów?
Niepokojącym zjawiskiem jest zwiększenie w ostatnich latach zachorowalności na depresję dzieci i młodzieży. Aż 20% osiemnastolatków doświadczyło przynajmniej jednego epizodu depresyjnego! Mimo alarmowania o tym fakcie, wciąż bardzo często depresja u nastolatków rozwija się niezauważona przez dorosłych. Dlaczego tak się dzieje? Na co zwracać uwagę, co powinno niepokoić?
Praca z dzieckiem zdolnym i uzdolnionym stanowi wyzwanie dla każdego nauczyciela, z uwagi na konieczność podejmowania wielu działań uwzględniających w procesie edukacji jego indywidualne predyspozycje. Dowiedz się, jak wspierać dziecko zdolne i w jaki sposób korzystać z rozwiązań prawnych ukierunkowanych na rozwój uczniów wykazujących szczególne uzdolnienia.
Niepokojącym zjawiskiem jest obniżanie się wieku dzieci chorujących na depresję. Sprawdź, jakie są przyczyny depresji u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz dowiedz się, na co zwrócić uwagę rodziców.
Przepisy prawa oświatowego nie określają tygodniowego wymiaru godzin zajęć dydaktyczno-wyrównawczych dla ucznia. W związku z tym, jeżeli będzie to zgodne z potrzebami ucznia i okaże się wystarczające, takie zajęcia mogą odbywać się na przykład raz na dwa tygodnie. Sprawdź, kto ustala liczbę godzin zajęć wyrównawczych dla ucznia.