Pełne włączenie dziecka chorego w ogólnodostępny system edukacji, z uwzględnieniem jego potrzeb i możliwości, wymaga zarówno od nauczycieli, jak i rodziców uważności, starań, współpracy i gotowości do zmian. Codzienne funkcjonowanie ucznia z chorobą przewlekłą w szkole wiąże się z wieloma wyzwaniami – zarówno edukacyjnymi, jak i psychospołecznymi. Każde dziecko przewlekle chore potrzebuje indywidualnego podejścia, dostosowania warunków nauki oraz wsparcia w relacjach rówieśniczych. Właściwa organizacja pobytu ucznia przewlekle chorego w szkole, znajomość procedur postępowania oraz współpraca całej społeczności szkolnej są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa, realizacji obowiązku szkolnego i wspierania rozwoju dziecka z chorobą przewlekłą. Jakie problemy zdrowotne mogą wpływać na życie ucznia? Jak szkoła może odpowiednio reagować i dostosować środowisko edukacyjne do możliwości psychofizycznych ucznia przewlekle chorego?
Według badań psychopedagogicznych średnio co piąty uczeń jest zdolny. Biorąc pod uwagę całą populację uczniów w Polsce, zdolni stanowią zatem całkiem liczną grupę. Czy wiemy, czego oni tak naprawdę potrzebują od szkoły? Co szkoła mogłaby im dać, a co faktycznie daje, żeby zapobiec marnotrawieniu ich talentów?
Niepokojącym zjawiskiem jest zwiększenie w ostatnich latach zachorowalności na depresję dzieci i młodzieży. Aż 20% osiemnastolatków doświadczyło przynajmniej jednego epizodu depresyjnego! Mimo alarmowania o tym fakcie, wciąż bardzo często depresja u nastolatków rozwija się niezauważona przez dorosłych. Dlaczego tak się dzieje? Na co zwracać uwagę, co powinno niepokoić?
Praca z dzieckiem zdolnym i uzdolnionym stanowi wyzwanie dla każdego nauczyciela, z uwagi na konieczność podejmowania wielu działań uwzględniających w procesie edukacji jego indywidualne predyspozycje. Dowiedz się, jak wspierać dziecko zdolne i w jaki sposób korzystać z rozwiązań prawnych ukierunkowanych na rozwój uczniów wykazujących szczególne uzdolnienia.
Niepokojącym zjawiskiem jest obniżanie się wieku dzieci chorujących na depresję. Sprawdź, jakie są przyczyny depresji u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz dowiedz się, na co zwrócić uwagę rodziców.
Przepisy prawa oświatowego nie określają tygodniowego wymiaru godzin zajęć dydaktyczno-wyrównawczych dla ucznia. W związku z tym, jeżeli będzie to zgodne z potrzebami ucznia i okaże się wystarczające, takie zajęcia mogą odbywać się na przykład raz na dwa tygodnie. Sprawdź, kto ustala liczbę godzin zajęć wyrównawczych dla ucznia.
Warto poświęcić uwagę uczniom niepromowanym w pierwszej klasie gimnazjum, którzy znaleźli się w dość specyficznej sytuacji. Zmiany w organizacji systemu oświaty sprawiły, że muszą wrócić do szkoły podstawowej. To może okazać się trudne dla obu stron – ucznia i szkoły. Dlaczego i jak sobie z tym poradzić?
Uczeń z chorobą przewlekłą w klasie to wyzwanie. Zgodnie z polskim prawem dzieci te nie są objęte kształceniem specjalnym. Dowiedz się, co jest możliwe w szkole ogólnodostępnej, jak sobie radzić i gdzie szukać pomocy. Przeczytaj aktualny artykuł, w którym uwzględniono wejście w życie ustawy z 12 kwietnia 2019 r. o opiece zdrowotnej nad uczniami: Uczeń przewlekle chory w szkole – prawo i praktyka Wykorzystaj scenariusz zajęć: Jak rozmawiać z uczniami o chorobie przewlekłej rówieśnika z klasy?