
Pełne włączenie dziecka chorego w ogólnodostępny system edukacji, z uwzględnieniem jego potrzeb i możliwości, wymaga zarówno od nauczycieli, jak i rodziców uważności, starań, współpracy i gotowości do zmian. Codzienne funkcjonowanie ucznia z chorobą przewlekłą w szkole wiąże się z wieloma wyzwaniami – zarówno edukacyjnymi, jak i psychospołecznymi. Każde dziecko przewlekle chore potrzebuje indywidualnego podejścia, dostosowania warunków nauki oraz wsparcia w relacjach rówieśniczych. Właściwa organizacja pobytu ucznia przewlekle chorego w szkole, znajomość procedur postępowania oraz współpraca całej społeczności szkolnej są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa, realizacji obowiązku szkolnego i wspierania rozwoju dziecka z chorobą przewlekłą. Jakie problemy zdrowotne mogą wpływać na życie ucznia? Jak szkoła może odpowiednio reagować i dostosować środowisko edukacyjne do możliwości psychofizycznych ucznia przewlekle chorego?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Jak choroba przewlekła wpływa na rozwój, samopoczucie i codzienne funkcjonowanie ucznia w szkole?
- Z jakimi trudnościami edukacyjnymi i społecznymi może mierzyć się dziecko przewlekle chore?
- Jakie potrzeby psychologiczne są szczególnie ważne u ucznia z chorobą przewlekłą?
- Jak szkoła powinna przygotować się na wsparcie ucznia przewlekle chorego, aby zapewnić mu bezpieczeństwo i pełne uczestnictwo w życiu klasy?
Pozostało jeszcze 85% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Katarzyna Stępniak
Pedagog, andragog, edukator, nauczyciel akademicki. Obecnie kierownik Wydziału Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych ORE. Ekspert merytoryczny w projekcie „Opracowanie i wdrożenie kompleksowego systemu pracy z uczniem zdolnym”. Trener w obszarze dotyczącym pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz planowania i udzielania wsparcia dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.