choroba przewlekła

Opieka zdrowotna nad uczniami pełnoletnimi z niepełnosprawnością intelektualną

Opieka zdrowotna nad uczniami pełnoletnimi z niepełnosprawnością intelektualną

Profilaktyczna opieka zdrowotna w szkole jest sprawowana nad uczniami do ukończenia 19 roku życia. W przypadku uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego – do ukończenia szkoły ponadpodstawowej. O ile jednak okres sprawowania tej opieki nad osobami z niepełnosprawnością może zostać wydłużony, o tyle – jak każdy pełnoletni uczeń mogą oni wyrazić sprzeciw wobec sprawowania tej opieki. W artykule omówiono zagadnienia dotyczące opieki zdrowotnej nad pełnoletnim uczniem z niepełnosprawnością intelektualną. W przykładach wskazano na postępowanie w sytuacji, gdy uczeń ten dodatkowo choruje przewlekle – na cukrzycę.

Zgodnie z przepisami opieka zdrowotna nad uczniami jest realizowana w szkole do ukończenia przez nich 19 roku życia. Pełnoletni uczniowie na pierwszych zajęciach z wychowawcą w roku szkolnym powinni uzyskać informację o zakresie opieki zdrowotnej oraz o prawie do wyrażenia sprzeciwu art. 7 ust. 2 ustawy z 12 kwietna 2019 r. o opiece zdrowotnej nad uczniami). Prawo do wniesienia sprzeciwu mają również uczniowie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. W tym również z niepełnosprawnością intelektualną, o ile ma pełną zdolność do czynności prawnych. Objęcie ucznia, zarówno pełnoletniego jak i niepełnoletniego, profilaktyczną opieką zdrowotną w szkole jest dobrowolne. Sprawowanie tej opieki co do zasady nie wymaga zgody, ale pisemnie wyrażony sprzeciw oznacza rezygnacją z usług (art. 7 ust. 2 oraz art. 20 i 21 ustawy z 12 kwietna 2019 r. o opiece zdrowotnej nad uczniami).

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czym jest sprzeciw dotyczący profilaktycznej opieki zdrowotnej i opieki stomatologicznej?
  • Kto i kiedy wyraża sprzeciw dotyczący sprawowania nad uczniem profilaktycznej opieki zdrowotnej?
  • Czy uczeń z niepełnosprawnością intelektualną może odmówić korzystania z opieki zdrowotnej w szkole?
  • Czy uczeń z cukrzycą i niepełnosprawnością intelektualną może samodzielnie mierzyć sobie cukier i podawać insulinę?
Dziecko z chorobą przewlekłą w szkole

Wpływ choroby przewlekłej na funkcjonowanie ucznia

Pełne włączenie dziecka chorego w ogólnodostępny system edukacji, z uwzględnieniem jego potrzeb i możliwości, wymaga zarówno od nauczycieli, jak i rodziców uważności, starań, współpracy i gotowości do zmian. Codzienne funkcjonowanie ucznia z chorobą przewlekłą w szkole wiąże się z wieloma wyzwaniami – zarówno edukacyjnymi, jak i psychospołecznymi. Każde dziecko przewlekle chore potrzebuje indywidualnego podejścia, dostosowania warunków nauki oraz wsparcia w relacjach rówieśniczych. Właściwa organizacja pobytu ucznia przewlekle chorego w szkole, znajomość procedur postępowania oraz współpraca całej społeczności szkolnej są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa, realizacji obowiązku szkolnego i wspierania rozwoju dziecka z chorobą przewlekłą. Jakie problemy zdrowotne mogą wpływać na życie ucznia? Jak szkoła może odpowiednio reagować i dostosować środowisko edukacyjne do możliwości psychofizycznych ucznia przewlekle chorego?

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jak choroba przewlekła wpływa na rozwój, samopoczucie i codzienne funkcjonowanie ucznia w szkole?
  • Z jakimi trudnościami edukacyjnymi i społecznymi może mierzyć się dziecko przewlekle chore?
  • Jakie potrzeby psychologiczne są szczególnie ważne u ucznia z chorobą przewlekłą?
  • Jak szkoła powinna przygotować się na wsparcie ucznia przewlekle chorego, aby zapewnić mu bezpieczeństwo i pełne uczestnictwo w życiu klasy?
Sprawdź inne serwisy