Cukrzyca typu 1 to choroba przewlekła, która wymaga stałego kontrolowania poziomu cukru we krwi i podawania insuliny. Z tego powodu chore dziecko w szkole musi by otoczone szczególną opieką. Jak skutecznie uczyć dzieci chore na cukrzycę? O czym pamiętać, aby zapewnić im bezpieczny pobyt w szkole oraz stworzyć przyjazne środowisko? Czy mierzenie cukru jest obowiązkiem nauczyciela? Kto jest za to odpowiedzialny i kto może w tym pomóc?
Według badań psychopedagogicznych średnio co piąty uczeń jest zdolny. Biorąc pod uwagę całą populację uczniów w Polsce, zdolni stanowią zatem całkiem liczną grupę. Czy wiemy, czego oni tak naprawdę potrzebują od szkoły? Co szkoła mogłaby im dać, a co faktycznie daje, żeby zapobiec marnotrawieniu ich talentów?
Niepokojącym zjawiskiem jest zwiększenie w ostatnich latach zachorowalności na depresję dzieci i młodzieży. Aż 20% osiemnastolatków doświadczyło przynajmniej jednego epizodu depresyjnego! Mimo alarmowania o tym fakcie, wciąż bardzo często depresja u nastolatków rozwija się niezauważona przez dorosłych. Dlaczego tak się dzieje? Na co zwracać uwagę, co powinno niepokoić?
Praca z dzieckiem zdolnym i uzdolnionym stanowi wyzwanie dla każdego nauczyciela, z uwagi na konieczność podejmowania wielu działań uwzględniających w procesie edukacji jego indywidualne predyspozycje. Dowiedz się, jak wspierać dziecko zdolne i w jaki sposób korzystać z rozwiązań prawnych ukierunkowanych na rozwój uczniów wykazujących szczególne uzdolnienia.
Niepokojącym zjawiskiem jest obniżanie się wieku dzieci chorujących na depresję. Sprawdź, jakie są przyczyny depresji u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz dowiedz się, na co zwrócić uwagę rodziców.
Warto poświęcić uwagę uczniom niepromowanym w pierwszej klasie gimnazjum, którzy znaleźli się w dość specyficznej sytuacji. Zmiany w organizacji systemu oświaty sprawiły, że muszą wrócić do szkoły podstawowej. To może okazać się trudne dla obu stron – ucznia i szkoły. Dlaczego i jak sobie z tym poradzić?