W przypadku gdy poradnia psychologiczno-pedagogiczna, w tym poradnia specjalistyczna, stała się niewłaściwa do udzielania pomocy dziecku, w szczególności w związku ze zmianą terenu działania poradni lub zmianą miejsca zamieszkania dziecka, dyrektor poradni, na wniosek rodziców dziecka, niezwłocznie przekazuje poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, właściwej do udzielania pomocy dziecku, indywidualną teczkę zawierającą dokumentację badań i czynności uzupełniających. Pobierz wzór wniosku o przekazanie dokumentacji do innej poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Przeprowadzenie diagnozy procesów integracji sensorycznej ma na celu wykrycie problemów w przetwarzaniu bodźców w zakresie SI i podjęcie decyzji o ewentualnym rozpoczęciu terapii Integracji Sensorycznej. Ocena poziomu rozwoju psychoruchowego i procesów integracji sensorycznej stanowi ważne źródło informacji dla nauczycieli oraz rodziców dziecka. Pobierz przykładową ocenę poziomu rozwoju psychoruchowego i procesów integracji sensorycznej zawierającej zalecenia dla nauczycieli i rodziców.
Podsumowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest kluczowym warunkiem do oceny efektywności. Nauczycielom, którzy są zobowiązani do przygotowania sprawozdania z podejmowanych działań przekazujemy przykład podsumowania. Uwzględniano w nim m.in. wsparcie zapewniane w związku z przybyciem do Polski uczniów z Ukrainy, którzy wciąż są zapisywani do polskich szkół.
Zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych wydają orzeczenia i opinie na pisemny wniosek rodzica dziecka lub ucznia lub na pisemny wniosek pełnoletniego ucznia. Pobierz wzór wniosku o wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno‑wychowawczych lub opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Zakres zadań realizowanych przez pedagoga specjalnego określa rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Opracowując sprawozdanie z pracy pedagoga specjalnego warto odwołać odwoływać się do wymienionych w rozporządzeniu zadań, wskazując jak były realizowane. Pobierz przykładowe sprawozdanie z pracy pedagoga specjalnego.
Do dziennika zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy wpisać ocenę postępów oraz wnioski dotyczące dalszej pracy z uczniem. Skorzystaj z przykładowej oceny postępów i wniosków dotyczących dalszej pracy z uczniem objętym pomocą psychologiczno-pedagogiczną w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Przykładowy zapis służy jako wzór i powinien być dostosowany do określonych celów zajęć oraz indywidualnych potrzeb i ucznia z uwzględnieniem jego faktycznych postępów.
Jednym z obowiązków szkoły jest przygotowanie pisemnych informacji dla rodziców uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną o ustalonych dla ucznia formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze jej udzielania. Pobierz przykładowy wzór informacji.
Poradnia psychologiczno-pedagogiczna orzeczenie lub opinię przekazuje się wnioskodawcy jednym egzemplarzu. Wnioskodawca może jednak wystąpić o kopię orzeczenia lub opinii poświadczoną za zgodność z oryginałem przez dyrektora poradni lub upoważnioną przez niego osobę. Pobierz wzór wniosku o wydanie kopii orzeczenia lub opinii.
Uczennica w ciąży może korzystać z różnych form pomocy organizowanych w szkole. Dyrektor i wychowawca nie powinni ograniczać jej dostępu do korzystania z praw przewidzianych w przepisach. Pobierz procedurę postępowania w przypadku ciąży uczennicy. Możesz wybrać procedurę dotyczącą uczennicy pełnoletniej lub procedurę dotyczącą uczennicy niepełnoletniej.