Dzieci i młodzież często przyjmują postawę, że „wszystko im się należy”, nie zdając sobie sprawy, jak to wpływa na ich relacje z rówieśnikami i nauczycielami. Takie zachowania mogą prowadzić do konfliktów, nieporozumień, a nawet poczucia osamotnienia. Aby pomóc uczniom zrozumieć konsekwencje takiej postawy oraz pokazać im lepsze alternatywy, warto przeprowadzić warsztat, który nie tylko zidentyfikuje i przeanalizuje roszczeniowe zachowania, ale także wskaże, jak wdzięczność, odpowiedzialność i empatia mogą pozytywnie wpłynąć na ich życie i relacje z innymi. Skorzystaj z przygotowanego scenariusza warsztatu, który pomoże uczniom spojrzeć na siebie i swoje zachowania z nowej perspektywy. Może to być krok milowy w kształtowaniu odpowiedzialnych i dojrzałych postaw.
Zajęcia „Zrównoważona dieta technologiczna” mają na celu uświadomienie uczniom w wieku 15-19 lat konieczności zrównoważonego korzystania z technologii. W trakcie zajęć uczniowie będą promować różnorodne formy spędzania czasu wolnego, które nie wymagają użycia technologii, oraz wspólnie wypracują zasady zdrowego korzystania z nowych technologii. Zajęcia zakładają burzę mózgów, pracę w grupach, dyskusję oraz tworzenie plakatów. Uczniowie będą mieli okazję podzielić się swoimi pomysłami, a następnie w grupach stworzyć plakaty promujące aktywności offline. Na koniec zajęć wspólnie opracują zasady zdrowego korzystania z technologii, które zostaną wywieszone w klasie jako przypomnienie o potrzebie zachowania równowagi między czasem spędzanym przed ekranem a innymi aktywnościami.
Subkultury młodzieżowe są fascynującym i złożonym zjawiskiem, które odzwierciedla różnorodność i dynamikę współczesnej kultury. Są wyrazem tożsamości, wartości i norm, które młodzi ludzie uznają za ważne. Subkultury wpływają na sposób, w jaki młodzież postrzega siebie i świat, a także na ich styl życia, modę i muzykę. W czasie zajęć prowadzonych z wykorzystaniem scenariusza młodzież zapozna się z różnymi subkulturami młodzieżowymi, zrozumie, jakie mają znaczenie w życiu młodych ludzi oraz jakie wartości promują.
W okresie dojrzewania uczniowie często zmagają się z różnorodnymi wyzwaniami, zarówno emocjonalnymi, jak i społecznymi. W tym czasie niezwykle ważne jest, aby młodzi ludzie zaczęli zdawać sobie sprawę z własnych wartości. Wartości te pomagają kształtować tożsamość, kierować decyzjami i wpływać na relacje z innymi. Celem warsztatu jest stworzenie przestrzeni, w której uczniowie będą mogli zastanowić się nad swoimi wartościami, zrozumieć ich znaczenie oraz nauczyć się, jak mogą one wpływać na ich życie. Podczas zajęć młodzież będzie miała możliwość zidentyfikowania swoich wartości i refleksji nad nimi.
Dzieci w wieku wczesnoszkolnym coraz częściej radzą sobie z uczuciem nudy w jeden sposób – korzystając z elektroniki. Tymczasem znudzenie to prawdziwa stymulacja rozwoju kreatywności. Właśnie w chwilach, w których dorośli nie organizują zajęć, dzieci odkrywają potencjał swojej wyobraźni. Nie zawsze jednak potrafią z niego korzystać, czasem potrzebują impulsu i inspiracji. Zadaniem warsztatu jest pobudzenie uczniów do kreatywnego myślenia, korzystania z zasobów wyobraźni i znajdowania niekonwencjonalnych rozwiązań.
Wakacje to czas, na który uczniowie czekają z utęsknieniem – pełen słońca, zabawy i przygód. Jednak, aby cieszyć się nimi w pełni, warto pamiętać o zdrowych nawykach. Ostatnie zajęcia przed wakacjami to doskonała okazja, by przypomnieć uczniom, jak dbać o swoje zdrowie i samopoczucie podczas letniego wypoczynku. Dzięki takim zajęciom uczniowie mogą lepiej przygotować się do wakacji, aby były one nie tylko pełne radości i przygód, ale także bezpieczne i zdrowe.
Umiejętność samokontroli jest kluczową kompetencją w wielu aspektach życia. Jedną z kompetencji składających się na tę umiejętność jest zdolność do odraczania reakcji. Mówi się o tej zdolności również w kategorii cechy – cierpliwości. Co oznacza w kontekście rozwoju dzieci? To zdolność do czekania na swoją kolei, planowania długofalowych działań (np. doskonalenia konkretnej umiejętności), radzenia sobie z frustracją, stresem i trudnymi sytuacjami. Dzieci, które potrafią odraczać swoje reakcje są mniej impulsywne, dzięki czemu ich relacje są bardziej satysfakcjonujące i trwałe. Zadaniem scenariusza jest wsparcie uczniów w rozumieniu znaczenia samokontroli w życiu społecznym i budowaniu tego zasobu.
Kto z nas nie usłyszał kiedyś „dobrej rady”, której nie tylko nie oczekiwał, ale nawet nie potrzebował? To samo dotyczy uczniów, którzy każdego dnia są bombardowani przydatnymi i całkowicie zbędnymi wskazówkami. Zajęcia przeprowadzone z wykorzystaniem scenariusza „Dobre rady na każdą okazję" pomogą uczniom zrozumieć różnorodność rad, jakie mogą otrzymywać w życiu codziennym. Dzięki warsztatom uczniowie nauczą się, jak krytycznie oceniać rady, które słyszą od innych, oraz jak samodzielnie podejmować decyzje. Zajęcia rozwijają umiejętności krytycznego myślenia, uczą, jak udzielać konstruktywnych rad i jak reagować na niepotrzebne czy szkodliwe sugestie.
Uczniowie szkół podstawowych są obecnie aktywnymi użytkownikami nowych technologii. Codziennie korzystają ze swoich smartfonów. Telefon jest dla nich narzędziem nie tylko komunikacji, ale rozrywki, zdobywania informacji o świecie. Korzystanie z telefonu i dostępnym na nim aplikacji niemal zawsze działa na układ nagrody. Dziecko odczuwa przyjemność, ponieważ bodźce zewnętrzne, których źródłem jest na przykład smartfon aktywują produkcję dopaminy, czyli hormonu szczęścia. Z tego powodu wielu polskich uczniów używa swoich urządzeń elektronicznych zdecydowanie dłużej, niż to dla nich zdrowe. Celem scenariusza jest profilaktyka szkodliwego używania nowych technologii i wsparcie uczniów w rozwoju zdrowych nawyków cyfrowych.
Warsztat ma na celu wyposażyć nastolatka w podstawowe umiejętności komunikacyjne, które pomogą mu lepiej zadbać o siebie. Dla dorastających uczniów, którzy zmagają się z różnymi naciskami – ze strony rówieśników, wymagających dorosłych ale i również ich wewnętrznych ambicji trening asertywności może być na wagę złota.