Okres dorastania to czas, w którym separacja od dorosłych jest wyzwaniem rozwojowym. Naturalne jest, że nastolatek odwraca swoją uwagę od opiekunów i kieruje ją w stronę rówieśników. To oni stają się punktem odniesienia, powiernikami najskrytszych tajemnic, pocieszycielami i towarzyszami w momentach najszczęśliwszych i najtrudniejszych. Często zdarza się, że rówieśnicy pierwsi dowiadują się o trudnościach swoich przyjaciół, ich kryzysach i niepokojących objawach. Na długo przed dorosłymi wiedzą o myślach rezygnacyjnych lub samobójczych kolegów i niestety nie zawsze potrafią odpowiednio zareagować. Obciążeni tajemnicą, uwikłani w konflikt lojalności zwyczajnie nie są w stanie rozwikłać trudnego dylematu, czy zgłosić dorosłym problem czy nie. Dlatego psychoedukacja w tym zakresie jest tak ważnym obszarem pracy z młodzieżą. Podstawą zapobiegania zachowaniom destrukcyjnym i samobójczym jest wczesna interwencja i zapewnienie pomocy nastolatkom najszybciej, jak się da. Celem scenariusza jest wsparcie nastolatków w udzielaniu skutecznego wsparcia rówieśnikom i angażowaniu dorosłych w trudne dla nich sytuacje.
Grupa docelowa
|
uczniowie VIII klas i szkół ponadpodstawowych
|
Cel główny
|
rozwijanie umiejętności interweniowania w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia u rówieśnika
|
Cele szczegółowe
|
- nauka reagowania, gdy rówieśnik wyraża myśli samobójcze lub rezygnacyjne
- poprawa jakości komunikacji
- rozwój empatii
- nauka asertywnych zachowań w sytuacjach trudnych
- profilaktyka zachowań samobójczych i destrukcyjnych w środowiskach nastoletnich
|
Potrzebne materiały
|
- załącznik nr 1. Case study do analizy
- załącznik nr 2. broszura Kumpelska interwencja (dla każdego ucznia po jednej)
- kolorowe karteczki samoprzylepne
- tablica lub flipchart
- przybory do pisania
- kartki do notowania
|
Czas trwania
|
2 x 45 minut
|
Pozostało jeszcze 91% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Natalia Perek
Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.