myśli samobójcze

  Kumpelska interwencja.  Scenariusz zajęć psychoedukacyjnych dla uczniów klas VIII i szkół ponadpodstawowych

Kumpelska interwencja. Scenariusz zajęć psychoedukacyjnych dla uczniów klas VIII i szkół ponadpodstawowych

Okres dorastania to czas, w którym separacja od dorosłych jest wyzwaniem rozwojowym. Naturalne jest, że nastolatek odwraca swoją uwagę od opiekunów i kieruje ją w stronę rówieśników. To oni stają się punktem odniesienia, powiernikami najskrytszych tajemnic, pocieszycielami i towarzyszami w momentach najszczęśliwszych i najtrudniejszych. Często zdarza się, że rówieśnicy pierwsi dowiadują się o trudnościach swoich przyjaciół, ich kryzysach i niepokojących objawach. Na długo przed dorosłymi wiedzą o myślach rezygnacyjnych lub samobójczych kolegów i niestety nie zawsze potrafią odpowiednio zareagować. Obciążeni tajemnicą, uwikłani w konflikt lojalności zwyczajnie nie są w stanie rozwikłać trudnego dylematu, czy zgłosić dorosłym problem czy nie. Dlatego psychoedukacja w tym zakresie jest tak ważnym obszarem pracy z młodzieżą. Podstawą zapobiegania zachowaniom destrukcyjnym i samobójczym jest wczesna interwencja i zapewnienie pomocy nastolatkom najszybciej, jak się da. Celem scenariusza jest wsparcie nastolatków w udzielaniu skutecznego wsparcia rówieśnikom i angażowaniu dorosłych w trudne dla nich sytuacje.

Grupa docelowa uczniowie VIII klas i szkół ponadpodstawowych
Cel główny rozwijanie umiejętności interweniowania w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia u rówieśnika
Cele szczegółowe  
  • nauka reagowania, gdy rówieśnik wyraża myśli samobójcze lub rezygnacyjne
  • poprawa jakości komunikacji
  • rozwój empatii
  • nauka asertywnych zachowań w sytuacjach trudnych
  • profilaktyka zachowań samobójczych i destrukcyjnych w środowiskach nastoletnich
Potrzebne materiały  
  • załącznik nr 1. Case study do analizy
  • załącznik nr 2. broszura Kumpelska interwencja (dla każdego ucznia po jednej)
  • kolorowe karteczki samoprzylepne
  • tablica lub flipchart
  • przybory do pisania
  • kartki do notowania
Czas trwania 2 x 45 minut
Myśli rezygnacyjne i myśli samobójcze u nastolatków. Jak reagować, gdy uczeń mówi, że nie chce żyć?

Myśli rezygnacyjne i myśli samobójcze u nastolatków. Jak reagować, gdy uczeń mówi, że nie chce żyć?

Nie chcę już czuć tego wszystkiego, wszystkim byłoby beze mnie lepiej, nikomu nie jestem potrzebny – aż strach pomyśleć, ile takich myśli kłębi się w nastoletnich głowach. Statystyki pokazują, że kilkanaście procent osób wśród młodzieży w wieku nastoletnim wyraża niezadowolenie ze swojego życia*. Wielomiesięczne oczekiwanie w kolejce do psychologa dziecięcego pokazuje, jak wiele z nich potrzebuje wsparcia i zatroszczenia się o zdrowie psychiczne. Niestety, liczba prób samobójczych pokazuje, że w wielu przypadkach zaburzenia psychiczne zaczyna się leczyć za późno. Każdy dorosły mający pod opieką dzieci i nastolatków powinien wiedzieć, jak zareagować, gdy dziecko ujawnia myśli rezygnacyjne lub samobójcze. Dobrze jest również umieć je rozróżnić. Co na temat myśli samobójczych oraz myśli rezygnacyjnych u dzieci i młodzieży powinien wiedzieć każdy nauczyciel? Jak reagować na wyraźnie artykułowane myśli rezygnacyjne i myśli samobójcze u nastolatków i jak rozmawiać o problemach?

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czym są myśli rezygnacyjna oraz myśli samobójcze i jak je odróżnić?
  • Czy internet i gry komputerowe faktycznie są źródłem myśli samobójczych wśród nastolatków?
  • Z jakimi problemami borykają się polskie dzieci i młodzież?
  • Jakie są najczęstsze przyczyny występowania myśli samobójczych i rezygnacyjnych?
  • Co zrobić w przypadku ujawnienia myśli rezygnacyjnych lub samobójczych przez ucznia?
  • Kiedy wezwać rodziców ucznia, a kiedy karetkę?
Próby samobójcze u dzieci i młodzieży – Epedagogika.pl

Próby samobójcze u dzieci i młodzieży. Przyczyny, symptomy, zapobieganie

Obchodzony 10 września Światowy Dzień Zapobiegania Samobójstwom to święto zainicjowane w 2003 roku przez Międzynarodowe Towarzystwo Zapobiegania Samobójstwom (IASP) we współpracy z Światową Organizacją Zdrowia (WHO) i Światową Federacją Zdrowia Psychicznego (WFMH). W tym dniu szczególną uwagę zwraca się na często niedostrzegalny i bagatelizowany problem zdrowia psychicznego. Działania profilaktyczne i prewencyjne muszą być jednak podejmowane przez cały rok, szczególnie w śród dzieci i młodzieży.  Targnięcie się na własne życie stanowi drugą co do wielkości, po wypadkach i nagłych urazach, przyczynę zgonów młodych ludzi. Na jakie sygnały należy zwracać uwagę i jakie działania podejmować, aby próby samobójcze u dzieci i młodzieży nie były konsekwencją zaniedbań w szkole i środowisku rodzinnym? 

Według danych statystycznych Światowej Organizacji Zdrowia na całym świecie [1]:
  • ponad 700 000 ludzi rocznie odbiera sobie życie,
  • co 40 sekund ktoś popełnia samobójstwo,
  • co 3 sekundy podejmowana jest przez kogoś próba samobójcza.
W Polsce każdego dnia życie odbiera sobie 15 osób, a prawie 300 podejmuje takie próby. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, jak ogromna jest skala prób samobójczych wśród dzieci i młodzieży. Z raportu dotyczącego zachowań samobójczych wśród dzieci i młodzieży za lata 2012-2021 można dowiedzieć się, że w 2021 roku 1496 dzieci i nastolatków podjęło próbę samobójczą, niestety 127 z tych prób zakończyło się śmiercią. W porównaniu do roku 2020 widać aż 77% wzrost zachowań samobójczych wśród młodzieży (dane pochodzą z Komendy Głównej Policji) [2]. Liczba prób samobójczych młodych ludzi stale rośnie, a specjaliści nie pozostawiają złudzeń: obserwujemy kryzys suicydalny wśród dzieci i młodzieży.
Zaskakujące odcienie depresji. Jak przebiega depresja u dzieci i młodzieży?

Zaskakujące odcienie depresji. Jak przebiega depresja u dzieci i młodzieży?

Samookaleczenia wśród uczniów – jak reagować samookaleczenia dzieci i młodzieży?

Samookaleczenia wśród uczniów – jak reagować na samookaleczenia dzieci i młodzieży?

Od kilku lat skala problem samookaleczeń wśród młodzieży w Polsce rośnie w piorunującym tempie. Obserwujemy silny kryzys zdrowia psychicznego i społecznego. Samookaleczenia wśród coraz młodszych nastolatków budzą silne emocje. W dorosłych rośnie lęk, bezradność, poczucie winy, żal, ale i złość. Wielu nauczycieli i rodziców po prostu nie wie, co robić. Dowiedz się, jak przeciwdziałać i jak reagować na zachowania autoagresywne wśród uczniów.

Czym są samookaleczenia? Przede wszystkim wynikają z trudności w zakresie regulacji emocji. Są często dążeniem do choć chwilowej ulgi w przedłużającym się cierpieniu. Mogą być wyrazem poczucia braku kontroli, przeciążenia, silnego napięcia, ale i złości. Przybierają różne postaci, choć zazwyczaj wiążemy je z nacięciami na przedramionach. Jak im przeciwdziałać?
Nacięcia, mocne zadrapania, otarcia, rozbite kostki u rąk, przypalanie papierosem, strzelanie z gumek recepturek – to tylko część czynności, które można nazwać samouszkodzeniem. Bywają nimi ugryzienia, rozdrapywanie ran i skórek wokół paznokci. Czasem to wyrywanie włosów i rzęs, nakłuwanie skóry. Dziecko może ranić się dyskretnie, w sposób praktycznie niezauważalny – nie zawsze jest to pocięty nadgarstek czy okolice ud.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czym jest samookaleczanie?
  • Jak samookaleczają się dzieci i młodzież?
  • Objawem jakich problemów jest samookaleczanie się dzieci i młodzieży?
  • Na jakie bodźce młodzież reaguje samookaleczaniem się?
  • Gdzie może leżeć przyczyna zadawania sobie bólu fizycznego?
  • Jak rozmawiać z uczniem, który się okalecza?
  • Na co zwracać uwagę we współpracy z rodzicami?
  • Jak prowadzić działania profilaktyczne w szkole?

Przeczytaj również:

  • Samookaleczanie – co może szkoła?
Sprawdź inne serwisy