myśli rezygnacyjne

  Kumpelska interwencja.  Scenariusz zajęć psychoedukacyjnych dla uczniów klas VIII i szkół ponadpodstawowych

Kumpelska interwencja. Scenariusz zajęć psychoedukacyjnych dla uczniów klas VIII i szkół ponadpodstawowych

Okres dorastania to czas, w którym separacja od dorosłych jest wyzwaniem rozwojowym. Naturalne jest, że nastolatek odwraca swoją uwagę od opiekunów i kieruje ją w stronę rówieśników. To oni stają się punktem odniesienia, powiernikami najskrytszych tajemnic, pocieszycielami i towarzyszami w momentach najszczęśliwszych i najtrudniejszych. Często zdarza się, że rówieśnicy pierwsi dowiadują się o trudnościach swoich przyjaciół, ich kryzysach i niepokojących objawach. Na długo przed dorosłymi wiedzą o myślach rezygnacyjnych lub samobójczych kolegów i niestety nie zawsze potrafią odpowiednio zareagować. Obciążeni tajemnicą, uwikłani w konflikt lojalności zwyczajnie nie są w stanie rozwikłać trudnego dylematu, czy zgłosić dorosłym problem czy nie. Dlatego psychoedukacja w tym zakresie jest tak ważnym obszarem pracy z młodzieżą. Podstawą zapobiegania zachowaniom destrukcyjnym i samobójczym jest wczesna interwencja i zapewnienie pomocy nastolatkom najszybciej, jak się da. Celem scenariusza jest wsparcie nastolatków w udzielaniu skutecznego wsparcia rówieśnikom i angażowaniu dorosłych w trudne dla nich sytuacje.

Grupa docelowa uczniowie VIII klas i szkół ponadpodstawowych
Cel główny rozwijanie umiejętności interweniowania w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia u rówieśnika
Cele szczegółowe  
  • nauka reagowania, gdy rówieśnik wyraża myśli samobójcze lub rezygnacyjne
  • poprawa jakości komunikacji
  • rozwój empatii
  • nauka asertywnych zachowań w sytuacjach trudnych
  • profilaktyka zachowań samobójczych i destrukcyjnych w środowiskach nastoletnich
Potrzebne materiały  
  • załącznik nr 1. Case study do analizy
  • załącznik nr 2. broszura Kumpelska interwencja (dla każdego ucznia po jednej)
  • kolorowe karteczki samoprzylepne
  • tablica lub flipchart
  • przybory do pisania
  • kartki do notowania
Czas trwania 2 x 45 minut
Uczeń na gigancie, czyli nastolatek ucieka z domu. Dlaczego nastolatek chce uciec z domu i jak można temu zapobiegać?

Uczeń na gigancie, czyli nastolatek ucieka z domu

Każdego roku z ucieka z domu kilka tysięcy chłopców i dziewczynek. Najmłodsi uciekinierzy to czwartoklasiści, choć decydują się na ucieczkę zdecydowanie rzadziej niż uczniowie w okresie dojrzewania w wieku 14–17 lat. Czy da się temu zapobiec? Co jest najczęstszą przyczyną ucieczek? Jakie kroki mogą podjąć nauczyciele oraz rodzice, zanim dziecko ucieknie z domu, aby zapobiec zaginięciu? Sprawdź, jakie sygnały mogą zwiastować planowaną ucieczkę.

Fundacja ITAKA, której misją jest pomoc w odnalezieniu zaginionych, jest również realizatorem kampanii profilaktycznej „Nie uciekaj!”. Psycholog Anna Nita, która współpracuje z ITAKĄ szacuje, że corocznie z domu ucieka ponad 4200 nieletnich. Większość to dziewczęta. Powody ucieczek są przeróżne. W swoich materiałach Fundacja ITAKA podkreśla takie przyczyny ucieczek z domu, jak:
  • brak bliskości,
  • konflikty w domu,
  • konflikty w grupie rówieśniczej,
  • wysokie wymagania,
  • złe traktowanie,
  • potrzeba niezależności,
  • nieakceptowany związek,
  • problemy w szkole
Właściwie wszystkie wiążą się z kłopotami w zakresie komunikacji i brakiem poczucia bezpieczeństwa. By otoczyć ucznia odpowiednią opieką i zapobiec ucieczce, trzeba zrozumieć jego emocje i położenie.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Dlaczego młodzież oraz młodsze dzieci uciekają z domu?
  • Jakie problemy są najczęściej ujawniane w przypadku zaginionego dziecka lub nastolatka?
  • Jak rozmawiać z dzieckiem, które ujawnia myśl o ucieczce z domu?
  • Których potrzeb dziecka nie zaspokaja rodzina, które wpada na pomysł ucieczki?
Ucieczka z domu nie pomoże – scenariusz profilaktyczny dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej

Ucieczka z domu nie pomoże – scenariusz profilaktyczny dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej

Dlaczego młodzi ludzie uciekają z domu? Statystyki są zatrważające. Każdego roku w Polsce ucieka z domu ponad cztery tysiące nastolatków. Co sprawia, że młodzi ludzie decydują się na ucieczkę? Mogą być np.: doświadczenie przemocy w domu, odrzucenie, wykluczenia we własnej rodzinie, nadmierna presja ze strony otoczenia, brak poczucia bezpieczeństwa, wsparcia i opieki, poczucie braku wyjścia z trudnych sytuacji. Ucieczki bywają różne – czasem to głośny krzyk o pomoc i „potrząśnięcie” bliskimi. Czasem poszukiwanie innego życia, domu, w którym będzie inaczej. Zdarza się, że o planach ucieczki wiedzą rówieśnicy. Bywa, że wspierają młodego uciekiniera w jego decyzjach, dają mu emocjonalne oparcie. Jak zapobiegać ucieczkom? Celem scenariusza jest profilaktyka zachowania ryzykownego, jakim jest ucieczka z domu. 

Uczestnicy uczniowie klas IV-VIII szkoły podstawowej
Cel ogólny Profilaktyka zachowań ryzykownych: ucieczek z domu
Cele szczegółowe
  • wsparcie uczniów w poszukiwaniu rozwiązań innych niż ucieczka
  • wsparcie procesu komunikacji w grupie rówieśniczej
  • wzmocnienie uczniów w zakresie kryzysowych interwencji rówieśniczych
  • psychoedukacja w zakresie zachowań ryzykownych
  • zapobieganie zachowaniom ryzykownym w grupie rówieśniczej
  • budowanie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania w grupie
  • rozwój empatii w grupie rówieśniczej
Potrzebne materiały
  • Załącznik nr 1. Dom, z którego chce się uciec
  • Załącznik nr 2. Motywy ucieczki
  • długopisy, ołówki
  • brystole
  • mazaki
  • kartki A4
Czas trwania zajęć 2x45 minut
Liczba uczestników 20-30 osób
Sprawdź inne serwisy