Każdego roku z ucieka z domu kilka tysięcy chłopców i dziewczynek. Najmłodsi uciekinierzy to czwartoklasiści, choć decydują się na ucieczkę zdecydowanie rzadziej niż uczniowie w okresie dojrzewania w wieku 14–17 lat. Czy da się temu zapobiec? Co jest najczęstszą przyczyną ucieczek? Jakie kroki mogą podjąć nauczyciele oraz rodzice, zanim dziecko ucieknie z domu, aby zapobiec zaginięciu? Sprawdź, jakie sygnały mogą zwiastować planowaną ucieczkę.
Fundacja ITAKA, której misją jest pomoc w odnalezieniu zaginionych, jest również realizatorem kampanii profilaktycznej „Nie uciekaj!”. Psycholog Anna Nita, która współpracuje z ITAKĄ szacuje, że corocznie z domu ucieka ponad 4200 nieletnich. Większość to dziewczęta. Powody ucieczek są przeróżne. W swoich materiałach Fundacja ITAKA podkreśla
takie przyczyny ucieczek z domu, jak:
- brak bliskości,
- konflikty w domu,
- konflikty w grupie rówieśniczej,
- wysokie wymagania,
- złe traktowanie,
- potrzeba niezależności,
- nieakceptowany związek,
- problemy w szkole
Właściwie wszystkie wiążą się z
kłopotami w zakresie komunikacji i brakiem poczucia bezpieczeństwa. By otoczyć ucznia odpowiednią opieką i zapobiec ucieczce, trzeba zrozumieć jego emocje i położenie.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Dlaczego młodzież oraz młodsze dzieci uciekają z domu?
- Jakie problemy są najczęściej ujawniane w przypadku zaginionego dziecka lub nastolatka?
- Jak rozmawiać z dzieckiem, które ujawnia myśl o ucieczce z domu?
- Których potrzeb dziecka nie zaspokaja rodzina, które wpada na pomysł ucieczki?
Pozostało jeszcze 87% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Natalia Perek
Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.