Uczniowie szkół podstawowych są obecnie aktywnymi użytkownikami nowych technologii. Codziennie korzystają ze swoich smartfonów. Telefon jest dla nich narzędziem nie tylko komunikacji, ale rozrywki, zdobywania informacji o świecie. Korzystanie z telefonu i dostępnym na nim aplikacji niemal zawsze działa na układ nagrody. Dziecko odczuwa przyjemność, ponieważ bodźce zewnętrzne, których źródłem jest na przykład smartfon aktywują produkcję dopaminy, czyli hormonu szczęścia. Z tego powodu wielu polskich uczniów używa swoich urządzeń elektronicznych zdecydowanie dłużej, niż to dla nich zdrowe. Celem scenariusza jest profilaktyka szkodliwego używania nowych technologii i wsparcie uczniów w rozwoju zdrowych nawyków cyfrowych.
Uczestnicy
|
uczniowie klas VI-VIII szkół podstawowych lub szkół ponadpodstawowych
|
Cel ogólny
|
profilaktyka szkodliwego używania nowych technologii
|
Cele szczegółowe
|
- rozwój świadomości znaczenia zdrowych nawyków cyfrowych
- poprawa umiejętności dbania o własny dobrostan i regulowania ilości bodźców zewnętrznych
- dostrzeżenie zagrożeń i korzyści codziennego korzystania z nowych technologii
- rozwój refleksyjności i umiejętności samodzielnego myślenia
|
Potrzebne materiały
|
- załącznik nr 1. Kiedy technologia łapie mnie w sieć?
- załącznik nr 2. Zdrowe nawyki i szkodliwe zachowania
- słoiki
- kolorowe karteczki w 5 kolorach (po jednej z każdego koloru dla ucznia)
- kartony dużego formatu
- mazaki i kredki
- flipchart lub tablica
|
Czas trwania
|
90 minut
|
Liczba uczestników
|
zespół klasowy: 20-30 osób
|
Pozostało jeszcze 79% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Natalia Perek
Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.