Ja i technologia. Scenariusz psychoedukacyjny wspierający zdrowe nawyki korzystania z technologii dla uczniów

Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Dodano: 29 maja 2024

Uczniowie szkół podstawowych są obecnie aktywnymi użytkownikami nowych technologii. Codziennie korzystają ze swoich smartfonów. Telefon jest dla nich narzędziem nie tylko komunikacji, ale rozrywki, zdobywania informacji o świecie. Korzystanie z telefonu i dostępnym na nim aplikacji niemal zawsze działa na układ nagrody. Dziecko odczuwa przyjemność, ponieważ bodźce zewnętrzne, których źródłem jest na przykład smartfon aktywują produkcję dopaminy, czyli hormonu szczęścia. Z tego powodu wielu polskich uczniów używa swoich urządzeń elektronicznych zdecydowanie dłużej, niż to dla nich zdrowe. Celem scenariusza jest profilaktyka szkodliwego używania nowych technologii i wsparcie uczniów w rozwoju zdrowych nawyków cyfrowych.

Uczestnicy uczniowie klas VI-VIII szkół podstawowych lub szkół ponadpodstawowych
Cel ogólny profilaktyka szkodliwego używania nowych technologii
Cele szczegółowe
  • rozwój świadomości znaczenia zdrowych nawyków cyfrowych
  • poprawa umiejętności dbania o własny dobrostan i regulowania ilości bodźców zewnętrznych
  • dostrzeżenie zagrożeń i korzyści codziennego korzystania z nowych technologii
  • rozwój refleksyjności i umiejętności samodzielnego myślenia
Potrzebne materiały
  • załącznik nr 1. Kiedy technologia łapie mnie w sieć?
  • załącznik nr 2. Zdrowe nawyki i szkodliwe zachowania
  • słoiki
  • kolorowe karteczki w 5 kolorach (po jednej z każdego koloru dla ucznia)
  • kartony dużego formatu
  • mazaki i kredki
  • flipchart lub tablica
Czas trwania 90 minut
Liczba uczestników zespół klasowy: 20-30 osób

Podgląd dokumentów:

Pozostało jeszcze 79% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 29 maja 2024

Autor: Natalia Perek

Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy