W erze cyfrowej technologie informacyjno-komunikacyjne są nieodłącznym elementem życia młodych ludzi. Media społecznościowe, takie jak: Instagram, TikTok, Snapchat czy Facebook, z jednej strony umożliwiają łatwe komunikowanie się, rozwijanie pasji i dostęp do wiedzy, ale z drugiej mogą generować problemy psychiczne. Jednym z najbardziej destrukcyjnych zjawisk związanych z mediami społecznościowymi jest FOMO (ang. Fear of Missing Out) – lęk przed pominięciem. W połączeniu z uzależnieniem od ciągłego korzystania z urządzeń cyfrowych staje się to poważnym wyzwaniem dla zdrowia psychicznego uczniów. W jaki sposób można wspierać młodych ludzi w radzeniu sobie z tymi trudnościami? Kluczem jest edukacja, budowanie świadomości, wdrażanie zdrowych nawyków cyfrowych oraz stworzenie środowiska wsparcia zarówno w szkole, jak i w domu. W artykule wyjaśniamy, jak życie w otoczeniu nowych technologii, bez oderwania ręki od smartfona, wpływa na młodych ludzi. Podpowiadamy również, jak kształtować u dzieci i młodzieży umiejętność zrównoważonego korzystania z internetu oraz mediów społecznościowych.
FOMO to psychologiczny lęk przed tym, że coś nas omija – ważne wydarzenia, ciekawe informacje czy możliwości, które wykorzystują inni. Jest to związane z silną potrzebą przynależności do grupy i bycia na bieżąco. Młodzi ludzie, którzy spędzają dużo czasu w mediach społecznościowych, nieustannie widzą, jak ich znajomi publikują zdjęcia z podróży, imprez czy innych atrakcyjnych momentów. Nawet jeśli te treści są wyidealizowane, uczniowie porównują je ze swoim życiem, co często prowadzi do frustracji, zaniżonej samooceny i poczucia niedoskonałości. FOMO wywołuje stres i presję, by stale monitorować media społecznościowe, aby nie przegapić żadnych informacji czy okazji do interakcji. U osoby doświadczającej FOMO pojawia się przymus ciągłego korzystania z telefonu, który musi pozostawać w zasięgu ręki – tak, aby nie mogła ominąć jej żadna informacja. Zwiększona aktywność online, choć daje poczucie bycia na bieżąco, jednocześnie pogłębia obawę przed odłączeniem i nasila symptomy FOMO.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Czym jest FOMO i dlaczego stanowi zagrożenie dla zdrowia psychicznego młodzieży?
- Jak uzależnienie od mediów społecznościowych wpływa na naukę, sen i relacje rodzinne?
- Jak rozpoznać u ucznia trudności związane z FOMO i uzależnieniem od mediów społecznościowych?
- Jak wspierać młodzież w budowaniu zdrowego podejścia do technologii?
- Jakie działania szkoły i rodzice mogą podjąć, by promować równowagę między światem online a offline?
- Jak rozmawiać z uczniami o emocjach i presji związanej z mediami społecznościowymi?
- Jak tworzyć w szkole środowisko wsparcia emocjonalnego dla uczniów zmagających się z problemami cyfrowymi?
- Dlaczego równowaga między życiem online i offline jest ważna dla zdrowia psychicznego młodzieży?