uzależnienie od telefonu

FOMO i problemowe używanie internetu – jak pomagać uczniom, którzy nie potrafią żyć offline?

FOMO i problemowe używanie internetu – jak pomagać uczniom, którzy nie potrafią żyć offline?

W erze cyfrowej technologie informacyjno-komunikacyjne są nieodłącznym elementem życia młodych ludzi. Media społecznościowe, takie jak: Instagram, TikTok, Snapchat czy Facebook, z jednej strony umożliwiają łatwe komunikowanie się, rozwijanie pasji i dostęp do wiedzy, ale z drugiej mogą generować problemy psychiczne. Jednym z najbardziej destrukcyjnych zjawisk związanych z mediami społecznościowymi jest FOMO (ang. Fear of Missing Out) – lęk przed pominięciem.  W połączeniu z uzależnieniem od ciągłego korzystania z urządzeń cyfrowych staje się to poważnym wyzwaniem dla zdrowia psychicznego uczniów. W jaki sposób można wspierać młodych ludzi w radzeniu sobie z tymi trudnościami? Kluczem jest edukacja, budowanie świadomości, wdrażanie zdrowych nawyków cyfrowych oraz stworzenie środowiska wsparcia zarówno w szkole, jak i w domu. W artykule wyjaśniamy, jak życie w otoczeniu nowych technologii, bez oderwania ręki od smartfona, wpływa na młodych ludzi. Podpowiadamy również,  jak kształtować u dzieci i młodzieży umiejętność zrównoważonego korzystania z internetu oraz mediów społecznościowych.

FOMO to psychologiczny lęk przed tym, że coś nas omija – ważne wydarzenia, ciekawe informacje czy możliwości, które wykorzystują inni. Jest to związane z silną potrzebą przynależności do grupy i bycia na bieżąco. Młodzi ludzie, którzy spędzają dużo czasu w mediach społecznościowych, nieustannie widzą, jak ich znajomi publikują zdjęcia z podróży, imprez czy innych atrakcyjnych momentów. Nawet jeśli te treści są wyidealizowane, uczniowie porównują je ze swoim życiem, co często prowadzi do frustracji, zaniżonej samooceny i poczucia niedoskonałości. FOMO wywołuje stres i presję, by stale monitorować media społecznościowe, aby nie przegapić żadnych informacji czy okazji do interakcji. U osoby doświadczającej FOMO pojawia się przymus ciągłego korzystania z telefonu, który musi pozostawać w zasięgu ręki – tak, aby nie mogła ominąć jej żadna informacja. Zwiększona aktywność online, choć daje poczucie bycia na bieżąco, jednocześnie pogłębia obawę przed odłączeniem i nasila symptomy FOMO.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czym jest FOMO i dlaczego stanowi zagrożenie dla zdrowia psychicznego młodzieży?
  • Jak uzależnienie od mediów społecznościowych wpływa na naukę, sen i relacje rodzinne?
  • Jak rozpoznać u ucznia trudności związane z FOMO i uzależnieniem od mediów społecznościowych?
  • Jak wspierać młodzież w budowaniu zdrowego podejścia do technologii?
  • Jakie działania szkoły i rodzice mogą podjąć, by promować równowagę między światem online a offline?
  • Jak rozmawiać z uczniami o emocjach i presji związanej z mediami społecznościowymi?
  • Jak tworzyć w szkole środowisko wsparcia emocjonalnego dla uczniów zmagających się z problemami cyfrowymi?
  • Dlaczego równowaga między życiem online i offline jest ważna dla zdrowia psychicznego młodzieży?
  Ja i technologia. Scenariusz psychoedukacyjny wspierający zdrowe nawyki korzystania z technologii dla uczniów

Ja i technologia. Scenariusz psychoedukacyjny wspierający zdrowe nawyki korzystania z technologii dla uczniów

Uczniowie szkół podstawowych są obecnie aktywnymi użytkownikami nowych technologii. Codziennie korzystają ze swoich smartfonów. Telefon jest dla nich narzędziem nie tylko komunikacji, ale rozrywki, zdobywania informacji o świecie. Korzystanie z telefonu i dostępnym na nim aplikacji niemal zawsze działa na układ nagrody. Dziecko odczuwa przyjemność, ponieważ bodźce zewnętrzne, których źródłem jest na przykład smartfon aktywują produkcję dopaminy, czyli hormonu szczęścia. Z tego powodu wielu polskich uczniów używa swoich urządzeń elektronicznych zdecydowanie dłużej, niż to dla nich zdrowe. Celem scenariusza jest profilaktyka szkodliwego używania nowych technologii i wsparcie uczniów w rozwoju zdrowych nawyków cyfrowych.

Uczestnicy uczniowie klas VI-VIII szkół podstawowych lub szkół ponadpodstawowych
Cel ogólny profilaktyka szkodliwego używania nowych technologii
Cele szczegółowe
  • rozwój świadomości znaczenia zdrowych nawyków cyfrowych
  • poprawa umiejętności dbania o własny dobrostan i regulowania ilości bodźców zewnętrznych
  • dostrzeżenie zagrożeń i korzyści codziennego korzystania z nowych technologii
  • rozwój refleksyjności i umiejętności samodzielnego myślenia
Potrzebne materiały
  • załącznik nr 1. Kiedy technologia łapie mnie w sieć?
  • załącznik nr 2. Zdrowe nawyki i szkodliwe zachowania
  • słoiki
  • kolorowe karteczki w 5 kolorach (po jednej z każdego koloru dla ucznia)
  • kartony dużego formatu
  • mazaki i kredki
  • flipchart lub tablica
Czas trwania 90 minut
Liczba uczestników zespół klasowy: 20-30 osób
  Jak rozpoznać sygnały ostrzegawcze uzależnienia od internetu i urządzeń mobilnych? Scenariusz warsztatów dla uczniów

Jak rozpoznać sygnały ostrzegawcze uzależnienia od internetu i urządzeń mobilnych? Scenariusz warsztatów dla uczniów

Niniejszy scenariusz zajęć edukacyjnych został stworzony, aby pomóc uczniom klas VII i VIII zrozumieć i rozpoznać symptomy uzależnienia od internetu oraz urządzeń mobilnych. Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat skutków uzależnienia od internetu, ale również rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia w kontekście codziennego korzystania z technologii. Uczestnicy będą mieli okazję do przeprowadzenia dyskusji, pracy w grupach oraz refleksji indywidualnej. Uczniowie dowiedzą się również, jak efektywnie poszukiwać pomocy i wsparcia w przypadku zaobserwowania problemów u siebie lub swoich rówieśników. Zajęcia te kładą silny nacisk na wspieranie zdrowego stylu życia i rozwijanie umiejętności społecznych niezbędnych do życia w cyfrowym świecie.

Uczestnicy Uczniowie klas VI-VIII szkoły podstawowej
Cele
  • zrozumienie, czym jest uzależnienie od internetu i urządzeń mobilnych
  • nabycie umiejętności rozpoznawania sygnałów ostrzegawczych uzależnienia u siebie i innych
  • rozwój umiejętności komunikacyjnych poprzez dyskusję i wymianę doświadczeń
Potrzebne materiały
  • załącznik nr 1. Nasze życie w sieci
  • prezentacja multimedialna pt. Sygnały ostrzegawcze
  • kartki i długopisy dla każdego ucznia
Czas trwania zajęć 45 minut
Siecioholizm czy pasja? Z czego wynika nadmierne korzystanie z internetu przez dzieci i młodzież?

Siecioholizm czy pasja? Z czego wynika nadmierne korzystanie z internetu przez dzieci i młodzież?

Sprawdź inne serwisy