Współczesna młodzież żyje w gąszczu często wykluczających się wzajemnie informacji. Codziennie odbiera wiele bodźców, dociera do niej ilość treści, której w żaden sposób nie da się zmierzyć. Wystarczy, że nastolatek korzysta kilka godzin dziennie z telefonu, by jego umysł wypełnił się obrazami, wypowiedziami, tekstami. Wielu z tych treści nikt w żaden sposób nie weryfikował. Szczególnie trudno jest rozróżnić wiarygodne źródła od nierzetelnych w zakresie szeroko pojętej psychoedukacji. Zadaniem scenariusza jest wsparcie młodzieży w rozwijaniu umiejętności samodzielnej analizy i weryfikacji treści internetowych.
Przeprowadzenie zajęć dotyczących ochrony prywatności i budowania wizerunku online powinno mieć miejsce już w szkole podstawowej. Dzięki zajęciom uczniowie dowiadują się, co oznacza ochrona prywatności w internecie i dlaczego jest to ważne. Uczniowie uczą się, że to, co publikują w mediach społecznościowych, ma wpływ na ich wizerunek online. Zajęcia te pomagają kształtować zdolność do świadomego budowania pozytywnego wizerunku i rozważania, jakie treści warto udostępniać. Poprzez analizę przykładowych przypadków naruszeń prywatności i negatywnego wpływu mediów społecznościowych, uczniowie zdobywają wiedzę na temat potencjalnych zagrożeń online. Pozwala to na bardziej świadome korzystanie z internetu.
Przemoc rówieśnicza stała się tak powszechna, że uczniowie coraz rzadziej na nią reagują. Podczas tych zajęć bierni obserwatorzy dowiedzą się, dlaczego trzeba zgłaszać dorosłym przypadki stosowania przemocy wobec innych uczniów i w jaki sposób to robić. Do scenariusza zajęć dołączono materiał pomocniczy w formie filmu video.
Scenariusz zajęć dedykowanych uczniom z trudnościami w komunikacji w sytuacjach społecznych, w tym uczniom z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Celem warsztatu jest wsparcie ich w poznaniu właściwych form komunikacji, empatii oraz zrozumienia zachowań społecznych. Scenariusz służy nie tylko nauce konkretnych umiejętności, ale również budowaniu poczucia empatii i zrozumienia. Scenariusz może zostać wykorzystany podczas grupowych zajęć rewalidacyjnych oraz na zajęciach treningu umiejętności społecznych (TUS).
Zima to czas, gdy uczniowie mają wyjątkową okazję do odpoczynku i odzyskania energii. Ferii zimowych nie należy jednak spędzać wyłącznie na bezczynności. Zajęcia zaplanowane przed feriami są doskonałą okazją, by pokazać uczniom klas IV–VI szkoły podstawowej, jak aktywnie i kreatywnie wykorzystać ten wolny czas. Celem tych zajęć jest nie tylko zapewnienie dzieciom rozrywki, ale również rozwiniecie ich umiejętności planowania i organizacji własnego czasu, co jest niezwykle ważne dla ich rozwoju.
Dyscyplina wewnętrzna jest kluczowym elementem rozwoju młodych ludzi. Pomaga im w kształtowaniu silnej osobowości i zdolności do samokontroli. Dzięki samodyscyplinie młodzież uczy się odpowiedzialności i samodyscypliny, które są niezbędne w dorosłym życiu. Przeprowadzenie zajęć na ten temat dyscypliny wewnętrznej uczniom możliwość praktycznego nauczenia się zarządzania czasem i priorytetami. Proponowane zajęcia rozwijają też umiejętności społeczne, ucząc jak radzić sobie ze stresem i presją rówieśniczą.
Pod koniec półrocza często dokonujemy testów sprawdzających poziom przyswojonej przez uczniów wiedzy. Oprócz tego tradycyjnego sposobu warto wykorzystać gry edukacyjne. W ich czasie uczeń jest bardziej odprężony, zaangażowany wielozmysłowo i nastawiony pozytywnie na działanie. Być może skonfrontowanie osiągnięć zawartych w testach z poziomem wiedzy i umiejętności prezentowanym podczas gier, da pełen obraz uczniowskich sukcesów edukacyjnych. Proponowany scenariusz lekcji na podsumowanie I półrocza można wykorzystać na lekcji wychowawczej lub na zajęciach przedmiotowych.
Konflikty są częścią ludzkiej codzienności i nie da się ich uniknąć nawet w bardzo bliskich relacjach. W okresie dorastania, który z natury jest czasem dynamicznym i pełnym przeróżnych zmian, łatwo o konflikty – zarówno w grupie rówieśniczej, jak i pomiędzy pokoleniami. Dla nastolatków nieporozumienia i kłótnie bywają trudne i obciążające. Często rozwiązaniem zamiast wyjaśnienia sprawy jest ucięcie kontaktu lub pogłębiający się dystans. Zadaniem scenariusza pt. Trening rozwiązywania konfliktów jest wsparcie młodzieży w rozwijaniu umiejętności negocjowania, mediowania i szukania rozwiązań w relacjach interpersonalnych.
W każdej szkole można doświadczyć skutków wandalizmu. Czasami są to drobne akty niszczenia tego, co wspólne: zapychania toalet papierem, wyrzucania zawartości śmietników na podłogę, podpisywanie się na ścianie lub ławce. Zdarza się, że szkolny wandalizm przybiera zdecydowanie poważniejszą formę: potłuczone zostaje okno, zdewastowana szatnia, urwane drzwi w toalecie. Dlaczego uczniowie dopuszczają się wandalizmu? Przyczyny mogą być różne. Wandalizm może być efektem nudy, problemów emocjonalnych, braku poczucia przynależności, przejawem buntu. Jak zapobiegać takim zachowaniom? Scenariusz zajęć będzie pomocny w bezpośredniej pracy z uczniami.
Poznawanie i rozumienie własnych emocji są dla człowieka bardzo ważne. Emocja zawsze występuje jako pierwsza, zaraz potem jest myśl. Zrozumienie faktu, że każdy z nas ma prawo odczuwać wszystkie emocje, w tym smutek czy złość, pozwala lepiej zrozumieć siebie. Uczenie młodych ludzi radzenia sobie z emocjami własnymi i innych ludzi ułatwi im radzenie sobie w trudnych sytuacjach.