Dzieci w klasach I-III szkoły podstawowej coraz częściej aktywnie korzystają z urządzeń elektronicznych oraz Internetu. Z tego powodu bardzo ważne jest, aby już na etapie edukacji wczesnoszkolnej dowiedziały się, czym jest cyberprzemoc oraz jak mogą dbać o własne bezpieczeństwo w sieci. Zajęcia dotyczące odpowiedzialnego korzystania z internetu może pomóc dzieciom rozwinąć zdrowe nawyki cyfrowe, nauczyć je rozpoznawania zagrożeń oraz zapewnić narzędzia do radzenia sobie w sytuacjach, gdy mogą doświadczyć lub być świadkami cyberprzemocy. Proponowany scenariusz zajęć może zostać wykorzystany nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej, psychologa lub pedagoga szkolnego, a także podczas zajęć świetlicowych.
Uczestnicy uczniowie klas VII-VIII oraz szkół ponadpodstawowych Cele zajęć omówienie skutków zdrowotnych związanych z używaniem e-papierosów. zaprezentowanie aktualnych danych i badań dotyczących używania e-papierosów wśród młodzieży. rozwój umiejętności krytycznego myślenia w kontekście reklam i dostępności produktów nikotynowych. promowanie zdrowego stylu życia bez uzależnień. Metody pracy dyskusja kierowana praca w grupach Potrzebne materiały arkusze papieru (najlepiej format A3) różnokolorowe markery zestaw kolorowych kredek nożyczki i klej kolorowe papiery, gazety, broszury edukacyjne, zdjęcia itp. Czas trwania zajęć 45-60 minut
Współczesne czasy nie są dla nastolatków łatwe. Opisują silne poczucie presji, które dotyczy wielu obszarów ich życia – wyglądu, osiągnięć, rozwoju osobistego. Żyją w świecie, w którym równoważne jest to, co dzieje się w tzw. realu i sferze wirtualnej. Codziennie przyjmują ogromne ilości informacji ze świata zewnętrznego, które trudno im selekcjonować i ograniczyć. Tempo życia jest szybkie, wymagania dorosłych wysokie, brakuje czasu na prawdziwy relaks czy zwykłą nudę. Od lat specjaliści wskazują na kryzys zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Poradnie psychologiczne, oddziały psychiatryczne dzienne i stacjonarne są przepełnione. W jaki sposób młodzież może samodzielnie dbać o swoje samopoczucie? Celem scenariusza jest wsparcie nastolatków w codziennej higienie zdrowia psychicznego.
W szkolnych murach uczniowie poznają nie tylko tajniki matematyki czy języka polskiego, ale również kształtują swoje postawy i wartości. Szkoła to idealne miejsce, aby uczyć się tolerancji, akceptacji i szacunku dla różnorodności. Jednym z ważnych aspektów tej edukacji jest zrozumienie różnych form opieki nad dziećmi i budowanie otwartości na rodziny adopcyjne i zastępcze. Scenariusz zajęć pt. Dom pełen miłości – odkrywamy świat adopcji i pieczy zastępczej ma na celu m.in. kształtowanie postawy tolerancji i akceptacji wobec dzieci z rodzin adopcyjnych i zastępczych oraz przełamywanie stereotypów i uprzedzeń dotyczących dzieci z pieczy zastępczej.
Szkoła to nie tylko miejsce nauki, ale także przestrzeń, gdzie kształtują się postawy społeczne i etyczne młodych ludzi. W szkolnych murach uczniowie codziennie stają przed wyborami, które testują ich wartości i zasady. W tej dynamicznej i często skomplikowanej rzeczywistości, kłamstwo może wydawać się łatwym rozwiązaniem problemów czy sposobem na uniknięcie konsekwencji. Niemniej jednak, każde nieprawdziwe słowo rzuca cień na wzajemne relacje i buduje mur niezrozumienia między ludźmi. Zadaniem scenariusza „Za kulisami kłamstwa: prawda o nieprawdzie” jest wyposażenie młodzieży w narzędzia do zrozumienia skomplikowanych konsekwencji kłamstwa. Zajęcia mają na celu rozwinięcie umiejętności krytycznego myślenia, empatii oraz odpowiedzialności za własne słowa i czyny. W trosce o rozwój świadomości społecznej i emocjonalnej, program ten stawia na pierwszym miejscu prawdę i zaufanie jako fundamenty zdrowych relacji międzyludzkich.
Scenariusz warsztatów „Prawa dziecka – jakie prawa nas chronią?” jest przeznaczony dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej. Celem tych zajęć jest nie tylko edukacja na temat praw dziecka, ale również rozwijanie wrażliwości społecznej wśród młodych osób. Uczestnicy warsztatów będą mieli okazję pracować w grupach, gdzie poprzez dyskusje i tworzenie plakatów będą eksplorować tematykę praw dziecka. Zajęcia te mają na celu nie tylko przekazanie wiedzy o prawach dziecka i ich znaczeniu dla codziennego życia, ale również stworzenie przestrzeni do wyrażania własnych przemyśleń i opinii na temat omawianych kwestii. Takie podejście ma zachęcić uczniów do refleksji nad ich rolą w społeczeństwie.
Z okazji Europejskiego Dnia Mózgu, obchodzonego 18 marca, przygotowaliśmy specjalny scenariusz zajęć dedykowany uczniom w wieku 15-18 lat. Celem warsztatów jest zwiększenie świadomości wśród młodzieży na temat znaczenia mózgu oraz jego wpływu na codzienne funkcjonowanie, a także propagowanie wiedzy o jego zdrowiu. W ramach dwóch 45-minutowych sesji uczestnicy będą mieli szansę wziąć udział w ćwiczeniach i dyskusjach, które pozwolą im lepiej zrozumieć, jak dbać o mózg.
W świecie, gdzie pierwsze wrażenie i dobre samopoczucie grają kluczową rolę, higiena osobista wykracza daleko poza codzienny prysznic i mycie zębów. „Higiena na Start! Odkrywamy Tajniki Dobrego Samopoczucia" scenariusz warsztatów, które rzucają nowe światło na to, jak higiena osobista wpływa na zdrowie, relacje i ogólną jakość życia.
Szkoła to przestrzeń publiczna, w której obowiązują pewne zasady i normy społeczne. To jednocześnie miejsce dojrzewania dużej grupy nastolatków, budowania przyjaźni i pierwszych relacji romantycznych. Miłość na szkolnym korytarzu nietrudno zauważyć. Często zdarza się, że zakochani uczniowie zupełnie zapominają o otaczającym ich tłumie i intensywnie okazują swoje uczucia. Zadaniem scenariusza jest wsparcie młodzieży w rozwoju świadomości granic własnej intymności poprzez trening wyrażania uczuć w przestrzeni publicznej.
Coraz więcej nastolatków korzysta z pomocy psychologa, psychoterapeuty, psychiatry. Mimo rosnącej świadomości w temacie zdrowia psychicznego, nadal zdarza się, że młodzież ukrywa swoje problemy i nie uczestniczy w terapii. W obawie przed wyśmianiem, odrzuceniem nastolatki starają się unikać rozmowy na temat własnego samopoczucia, funkcjonują w grupie pozornie dobrze. Natomiast wysiłek, który wkładają w ukrywanie kłopotów sprawia, że czują się coraz gorzej. Akceptacja i wsparcie grupy rówieśniczej to dla adolescentów podstawowy filar życia emocjonalnego. Dlatego tak ważna jest psychoedukacja grup nastoletnich, praca na rzecz wzmocnienia ich więzi, podniesienia poziomu wzajemnej tolerancji. Przeprowadź zajęcia rozwijające umiejętności grupowego wsparcia emocjonalnego.