Zestaw zawiera 4 karty pracy przeznaczone dla uczniów z klas IV–VI, w których uczeń poznaje miasteczko o nazwie Bajkogród – jego zadaniem jest dopracować szkic głównej ulicy na podstawie wskazówek, dopasować opisy postaci do obrazków, stworzyć krótką narrację do ilustracji. Celem kart pracy jest rozbudzenie ciekawości dziecka, zachęcenie do kreatywnego budowania opowieści. Umiejętność budowania opisu pomaga wyrazić własne myśli i refleksje.
W życiu nastolatka przynależność do grupy rówieśniczej jest istotna nie tylko z punktu widzenia rozwoju społecznego. Bycie w grupie rówieśniczej w życiu nastolatka oddziałuje również na jego samoocenę. Wykluczenie społeczne w obrębie środowiska rówieśniczego dla adolescentów niesie za sobą poważne konsekwencje w ich zdrowiu psychicznym. Warto podejmować działania zaradcze i uświadamiające uczniów o ich istnieniu. Scenariusz zajęć jest propozycją mającą na celu zwiększanie świadomości dotyczącej wykluczenia społecznego w środowisku rówieśniczym.
Szczera rozmowa o blaskach i cieniach popularnego modelu GPT to okazja do rozważań o odpowiedzialności, uczciwości i (nie)zależności od sztucznej inteligencji. Zachęcam do przeprowadzenia z uczniami zajęć na temat odpowiedzialnego korzystania ze wsparcia sztucznej inteligencji.
Wagary to zjawisko złożone i niejednoznaczne i nie powinno być rozpatrywane wyłącznie jako problem wychowawczy, z którym musi zmierzyć się pedagog szkolny. Nieobecność na lekcjach to strata edukacyjna dla ucznia, ryzyko nagromadzenia zaległości. Jednocześnie to czasem sposób na to, by uniknąć trudnych uczuć związanych z sytuacjami szkolnymi: stresu, napięcia, presji, poczucia wykluczenia, innym razem to reakcja na konflikt z rodzicami. Wspieranie uczniów i zapobieganie ich wagarom jest trudne. Sama próba rozmowy o nieobecnościach często budzi w nastolatkach silny opór i lęk. W okresie nastoletnim ogromnym źródłem wsparcia jest grupa rówieśnicza. Dlatego zadaniem warsztatu jest wesprzeć nastoletnich uczniów w rozwijaniu umiejętności udzielania wsparcia rówieśnikom. Wykorzystaj scenariusz zajęć dla starszych dzieci i młodzieży, który pomoże im zrozumieć, jak powinni reagować w przypadku częstego opuszczania lekcji przez rówieśników.
Rozważania o rozsądnym piciu alkoholu przez (prawie) dorosłych uczniów szkół ponadpodstawowych bywają burzliwe. Z jednej strony wydaje się, że są dorośli i mogą sami decydować o sobie. Z drugiej jednak wiadomo, że właśnie tym okresie życia łatwo puścić hamulce. Zachęcam do przeprowadzenia zajęć o tym, że pełnoletność nie zawsze idzie w parze z dojrzałością i nie zawsze chroni przed negatywnymi następstwami spożywania alkoholu.
Ostatni rok ujawnił ogromne potrzeby społeczne – wiele osób angażowało się w pomoc Ukraińcom uciekającym przed wojną, inflacja sprawiła, że coraz trudniej żyje się najuboższym. Dzień Pomocy Potrzebującym, który przypada 23 lutego to okazja do tego, by wprowadzić uczniów w możliwe obszary pomocy innym. Warto również pokazać, że działanie na rzecz potrzebujących nie musi być duże, długofalowe (to dla nastolatków może być trudne). Ogromny sens mają również drobne, codzienne gesty, angażowanie się w większe akcje organizowane przez organizacje pozarządowe i dbanie o lokalną społeczność.
Przeklinanie to jeden z problemów, z którymi na co dzień borykają się nauczyciele i rodziców. Dlaczego młodzi ludzie tak chętnie używają niecenzuralnego języka? Czy można ich przed tym powstrzymać? Wykorzystaj scenariusz zajęć, których celem jest ograniczenie przeklinania w życiu codziennym.
Przedstawiamy kilka pomysłów na realizację ćwiczeń wspierających samoregulację uczniów na różnych etapach edukacji. Konsekwentne podejmowani przez nauczycieli działań ukierunkowanych na kontrolę własnego zachowania z czasem powinno przełożyć się na zmianę zachowania. Zaproponowane ćwiczenia mogą być wykorzystane przede wszystkim przez wychowawcę klasy, część z nich doskonale sprawdzi się jednak również w pracy tzw. nauczycieli przedmiotowców.
Sylwester to w polskiej kulturze czas świętowania. Dla nastolatków jest często pierwszą okazją, by doświadczyć ,,dorosłej” imprezy. Gdy dorośli wybierają się na swoją zabawę, młodzi przejmują stery. Dorosłych zazwyczaj nie ma w pobliżu, kiedy pojawia się zdobyty dzięki starszym kolegom alkohol, chęć eksperymentowania z miękkimi narkotykami. W jaki sposób rozmawiać o bezpieczeństwie, by nie brzmieć pouczająco i moralizatorsko? By nie uzyskać efektu "wpuszczą jednym uchem, wypuszczą drugim”? Najważniejsza jest szczerość i partnerska rozmowa. O tym, co może się wydarzyć i jak sobie poradzić w trudnej sytuacji. Zadaniem scenariusza jest wsparcie tego rodzaju rozmowy. Jedną z wykorzystanych metod pracy, jest nagrywanie własnego filmu przez uczniów.
Asertywność to umiejętność, która pozwala wyrażać własne zdanie w interakcjach z innymi. Jest to również ważna zdolność do uzewnętrzniania uczuć oraz potrzeb przy jednoczesnym poszanowaniu granic drugiej osoby. Asertywność chroni przed wpływem społecznym oraz manipulacją, dlatego ważne jest, by uczniowie stale trenowali tę umiejętność. Niniejszy scenariusz zajęć jest propozycją mającą na celu kształtowanie asertywności u uczniów.