Polskim społeczeństwem wstrząsnęła afera „Pandora gate” związana z pedofilią wśród znanych twórców internetowych. Materiały o sprawie, które stworzyli youtuberzy, demaskując zachowania osób znanych w sieci, śledzili zarówno dorośli, jak i młodzież. Przerażające doniesienia powinny być podstawą do poważnej dyskusji społecznej na temat aktywności dzieci i młodzieży w cybeprzestrzeni. To moment, w którym dobrze jest porozmawiać z uczniami o tym, jakie zagrożenia dostrzegają i jak się przed nimi mogą ochronić.
Oczywistym faktem jest, że czas to pojęcie względne. Dorośli konfrontują się z tym faktem w pracy z nastolatkami, którzy czas postrzegają skrajnie różnie. Z jednej strony na wszystko im go wystarcza i obowiązki można odkładać w nieskończoność, z drugiej – wiecznie go brakuje. Zarządzanie czasem to zespół kompetencji, które trzeba się po prostu nabyć. To proces świadomego i efektywnego wykorzystywania czasu do osiągnięcia konkretnych celów. To umiejętność planowania, organizowania, priorytetyzowania i kontrolowania sposobów, w jaki spędza się czas. Dla młodych ludzi, zwłaszcza najmłodszych nastolatków, to bardzo trudne. W okresie dorastania pojawiają się nowe potrzeby i emocje, które utrudniają skupienie się na obowiązkach. Zadaniem scenariusza jest wsparcie młodych ludzi w umiejętności zarządzania własnym czasem.
Przezywanie i wyzywanie innych to zjawisko, które niestety jest powszechne w wielu środowiskach, w tym w szkołach. Choć może wydawać się niektórym niewinne lub częścią „dziecięcych zabaw”, ma ono głęboki wpływ na psychikę młodych ludzi, kształtując ich poczucie wartości, relacje z rówieśnikami oraz postawy wobec innych. Dlatego tak ważne jest, aby już od najmłodszych lat pracować nad tym, by uczniowie rozumieli konsekwencje swojego zachowania i wybierali konstruktywne sposoby komunikacji. Wykorzystaj scenariusz i przeprowadź zajęcia o toksycznych i konstruktywnych sposobach komunikowania się w klasie. Dzięki różnorodnym ćwiczeniom i dyskusji uczniowie będą mogli lepiej zrozumieć, jakie zagrożenia wiążą się z przezywaniem, jak czują się ofiary takiego zachowania oraz jakie korzyści przynosi konstruktywna komunikacja w klasie.
Celem zajęć jest pokazanie uczniom, że istnieje temperament nazywany introwertyzmem. Odnosi się on do naszych wrodzonych cech. Stereotypem jest postrzeganie introwertyka jako samotnika, któremu lepiej nie przeszkadzać. Jest to ktoś, kto potrzebuje ciszy na zregenerowanie sił, by rozwijać swój bardzo bogaty świat wewnętrzny. Introwertyk lubi ludzi, jest z nimi w kontakcie, jednak potrzebuje czasu na przebywanie w swoim cichym i bezpiecznym świecie.
Zajęcia są przeznaczone dla uczniów, którzy wykorzystują internet w celu zdobywania wiedzy oraz w celach towarzyskich takich jak korzystanie z mediów społecznościowych. Sieć przesycona jest informacjami, które są niezgodne z prawdą. To dopowiedzenia, wyrwane z kontekstu zdania oraz całe artykuły wymyślone przez piszącego, nie mające pokrycia w rzeczywistości. W związku z nagromadzeniem wszelkich informacji – tych prawdziwych i tych fałszywych – młody człowiek nie wie, w które ma wierzyć. Powoduje to szereg niedomówień oraz przyswajania treści, które mijają się z prawdą. Dzięki takim zajęciom młodzi ludzie będą potrafili odróżnić rzetelną informacją prasową od fake newsów.
Współczesne społeczeństwo jest bardzo zróżnicowane m.in. pod względem kulturowym, etnicznym, wiekowym itp. W związku z tym umiejętność zrozumienia i akceptacji różnorodności staje się kluczową kompetencją dla młodych ludzi, którzy wchodzą w dorosłe życie. Scenariusz zajęć skupia się na problemie uprzedzeń i stereotypów. Poprzez analizę konkretnych sytuacji, uczniowie będą mieli okazję do zrozumienia, jakie mogą być konsekwencje takich postaw i jak łatwo jest popełnić błąd w ocenie innych ludzi. Wykorzystanie scenariusza na pozwoli nauczycielom zwrócić uwagę uczniów na znaczenie otwartości, komunikacji i unikania wyciągania wniosków na podstawie powierzchownych cech. Dzięki temu uczniowie będą lepiej przygotowani do życia w zróżnicowanym społeczeństwie. Wykorzystany do realizacji zajęć animowany film „O Uprzedzeniach i Nieostrożności" stanowi doskonały punkt wyjścia do dyskusji na ten temat, ukazując w prosty i przystępny sposób, jak uprzedzenia mogą prowadzić do nieporozumień i konfliktów
Zaburzenia odżywiania to poważny kłopot społeczny. Problemy, które kiedyś dotyczyły głównie dorosłych i późnych nastolatków zaczęły dotykać również dzieci. Dzisiejsze media na każdym kroku promują intensywną koncentrację na wyglądzie i zewnętrznej atrakcyjności. Dzieci natykają się na takie komunikaty w mediach społecznościowych, reklamach, filmach, serialach, nawet tych, które przeznaczone są dla ich grupy wiekowej. Nie potrafią poddać ich krytyce, przyjmują to, co oferuje im świat. Codzienny kontakt z takim intensywnym przekazem dotyczącym ostrych kanonów piękna w połączeniu z trudnościami w środowisku domowym może zaowocować pierwszymi objawami zaburzeń odżywiania. Zadaniem scenariusza jest działanie profilaktyczne.
W świecie nastolatków, gdzie presja rówieśnicza i chęć przynależności do grupy często kształtują postępowanie młodych ludzi, pojawia się wiele dylematów związanych z wartościami. Jednym z najważniejszych i najtrudniejszych do zrozumienia jest balansowanie między uczciwością a solidarnością. Niniejszy scenariusz zajęć ma na celu pomóc uczniom klasy VIII w zrozumieniu tych dylematów i w rozwijaniu umiejętności podejmowania autonomicznych decyzji.
Zajęcia mają na celu pokazanie, że mimo różnic w wyglądzie czy zachowaniu każdy z nas jest na swój sposób piękny. Nie ma jednego wzorca urody, zainteresowań czy uzdolnień, które są uważane za te najpiękniejsze. W świecie tak kolorowym, różnym pod każdym względem należy pokazywać młodzieży, że inność nie jest niczym złym. Wprost przeciwnie - może się stać naszym atutem. W zajęciach mogą uczestniczyć osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim oraz ze spectrum autyzmu, w tym z zespołem Aspergera, które komunikują się werbalnie. Mogą być też wykorzystane podczas pracy z uczniami o zróżnicowanych możliwościach intelektualnych.
Komunikacja jest podstawą umiejętnością, niezbędną do kontaktów i stworzenia grupy znajomych. Jest to jednocześnie bardzo obszarem do opanowania przez nastolatków z zespołem Aspergera. Skorzystaj z propozycji ćwiczeń przygotowujących nastolatka z Zespołem Aspergera do swobodnego komunikowania się.