
Niniejszy scenariusz zajęć edukacyjnych został stworzony, aby pomóc uczniom klas VII i VIII zrozumieć i rozpoznać symptomy uzależnienia od internetu oraz urządzeń mobilnych. Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat skutków uzależnienia od internetu, ale również rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia w kontekście codziennego korzystania z technologii. Uczestnicy będą mieli okazję do przeprowadzenia dyskusji, pracy w grupach oraz refleksji indywidualnej. Uczniowie dowiedzą się również, jak efektywnie poszukiwać pomocy i wsparcia w przypadku zaobserwowania problemów u siebie lub swoich rówieśników. Zajęcia te kładą silny nacisk na wspieranie zdrowego stylu życia i rozwijanie umiejętności społecznych niezbędnych do życia w cyfrowym świecie.

Dzieci w klasach I-III szkoły podstawowej coraz częściej aktywnie korzystają z urządzeń elektronicznych oraz Internetu. Z tego powodu bardzo ważne jest, aby już na etapie edukacji wczesnoszkolnej dowiedziały się, czym jest cyberprzemoc oraz jak mogą dbać o własne bezpieczeństwo w sieci. Zajęcia dotyczące odpowiedzialnego korzystania z internetu może pomóc dzieciom rozwinąć zdrowe nawyki cyfrowe, nauczyć je rozpoznawania zagrożeń oraz zapewnić narzędzia do radzenia sobie w sytuacjach, gdy mogą doświadczyć lub być świadkami cyberprzemocy. Proponowany scenariusz zajęć może zostać wykorzystany nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej, psychologa lub pedagoga szkolnego, a także podczas zajęć świetlicowych.
Uczestnicy uczniowie klas VII-VIII oraz szkół ponadpodstawowych Cele zajęć omówienie skutków zdrowotnych związanych z używaniem e-papierosów. zaprezentowanie aktualnych danych i badań dotyczących używania e-papierosów wśród młodzieży. rozwój umiejętności krytycznego myślenia w kontekście reklam i dostępności produktów nikotynowych. promowanie zdrowego stylu życia bez uzależnień. Metody pracy dyskusja kierowana praca w grupach Potrzebne materiały arkusze papieru (najlepiej format A3) różnokolorowe markery zestaw kolorowych kredek nożyczki i klej kolorowe papiery, gazety, broszury edukacyjne, zdjęcia itp. Czas trwania zajęć 45-60 minut

Współczesne czasy nie są dla nastolatków łatwe. Opisują silne poczucie presji, które dotyczy wielu obszarów ich życia – wyglądu, osiągnięć, rozwoju osobistego. Żyją w świecie, w którym równoważne jest to, co dzieje się w tzw. realu i sferze wirtualnej. Codziennie przyjmują ogromne ilości informacji ze świata zewnętrznego, które trudno im selekcjonować i ograniczyć. Tempo życia jest szybkie, wymagania dorosłych wysokie, brakuje czasu na prawdziwy relaks czy zwykłą nudę. Od lat specjaliści wskazują na kryzys zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Poradnie psychologiczne, oddziały psychiatryczne dzienne i stacjonarne są przepełnione. W jaki sposób młodzież może samodzielnie dbać o swoje samopoczucie? Celem scenariusza jest wsparcie nastolatków w codziennej higienie zdrowia psychicznego.

W szkolnych murach uczniowie poznają nie tylko tajniki matematyki czy języka polskiego, ale również kształtują swoje postawy i wartości. Szkoła to idealne miejsce, aby uczyć się tolerancji, akceptacji i szacunku dla różnorodności. Jednym z ważnych aspektów tej edukacji jest zrozumienie różnych form opieki nad dziećmi i budowanie otwartości na rodziny adopcyjne i zastępcze. Scenariusz zajęć pt. Dom pełen miłości – odkrywamy świat adopcji i pieczy zastępczej ma na celu m.in. kształtowanie postawy tolerancji i akceptacji wobec dzieci z rodzin adopcyjnych i zastępczych oraz przełamywanie stereotypów i uprzedzeń dotyczących dzieci z pieczy zastępczej.

Szkoła to nie tylko miejsce nauki, ale także przestrzeń, gdzie kształtują się postawy społeczne i etyczne młodych ludzi. W szkolnych murach uczniowie codziennie stają przed wyborami, które testują ich wartości i zasady. W tej dynamicznej i często skomplikowanej rzeczywistości, kłamstwo może wydawać się łatwym rozwiązaniem problemów czy sposobem na uniknięcie konsekwencji. Niemniej jednak, każde nieprawdziwe słowo rzuca cień na wzajemne relacje i buduje mur niezrozumienia między ludźmi. Zadaniem scenariusza „Za kulisami kłamstwa: prawda o nieprawdzie” jest wyposażenie młodzieży w narzędzia do zrozumienia skomplikowanych konsekwencji kłamstwa. Zajęcia mają na celu rozwinięcie umiejętności krytycznego myślenia, empatii oraz odpowiedzialności za własne słowa i czyny. W trosce o rozwój świadomości społecznej i emocjonalnej, program ten stawia na pierwszym miejscu prawdę i zaufanie jako fundamenty zdrowych relacji międzyludzkich.

Scenariusz warsztatów „Prawa dziecka – jakie prawa nas chronią?” jest przeznaczony dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej. Celem tych zajęć jest nie tylko edukacja na temat praw dziecka, ale również rozwijanie wrażliwości społecznej wśród młodych osób. Uczestnicy warsztatów będą mieli okazję pracować w grupach, gdzie poprzez dyskusje i tworzenie plakatów będą eksplorować tematykę praw dziecka. Zajęcia te mają na celu nie tylko przekazanie wiedzy o prawach dziecka i ich znaczeniu dla codziennego życia, ale również stworzenie przestrzeni do wyrażania własnych przemyśleń i opinii na temat omawianych kwestii. Takie podejście ma zachęcić uczniów do refleksji nad ich rolą w społeczeństwie.

Z okazji Europejskiego Dnia Mózgu, obchodzonego 18 marca, przygotowaliśmy specjalny scenariusz zajęć dedykowany uczniom w wieku 15-18 lat. Celem warsztatów jest zwiększenie świadomości wśród młodzieży na temat znaczenia mózgu oraz jego wpływu na codzienne funkcjonowanie, a także propagowanie wiedzy o jego zdrowiu. W ramach dwóch 45-minutowych sesji uczestnicy będą mieli szansę wziąć udział w ćwiczeniach i dyskusjach, które pozwolą im lepiej zrozumieć, jak dbać o mózg.

W świecie, gdzie pierwsze wrażenie i dobre samopoczucie grają kluczową rolę, higiena osobista wykracza daleko poza codzienny prysznic i mycie zębów. „Higiena na Start! Odkrywamy Tajniki Dobrego Samopoczucia" scenariusz warsztatów, które rzucają nowe światło na to, jak higiena osobista wpływa na zdrowie, relacje i ogólną jakość życia.

Szkoła to przestrzeń publiczna, w której obowiązują pewne zasady i normy społeczne. To jednocześnie miejsce dojrzewania dużej grupy nastolatków, budowania przyjaźni i pierwszych relacji romantycznych. Miłość na szkolnym korytarzu nietrudno zauważyć. Często zdarza się, że zakochani uczniowie zupełnie zapominają o otaczającym ich tłumie i intensywnie okazują swoje uczucia. Zadaniem scenariusza jest wsparcie młodzieży w rozwoju świadomości granic własnej intymności poprzez trening wyrażania uczuć w przestrzeni publicznej.