Warto być cierpliwym. Warsztat psychoedukacyjny dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych

Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Dodano: 10 czerwca 2024

Umiejętność samokontroli jest kluczową kompetencją w wielu aspektach życia. Jedną z kompetencji składających się na tę umiejętność jest zdolność do odraczania reakcji. Mówi się o tej zdolności również w kategorii cechy – cierpliwości. Co oznacza w kontekście rozwoju dzieci? To zdolność do czekania na swoją kolei, planowania długofalowych działań (np. doskonalenia konkretnej umiejętności), radzenia sobie z frustracją, stresem i trudnymi sytuacjami. Dzieci, które potrafią odraczać swoje reakcje są mniej impulsywne, dzięki czemu ich relacje są bardziej satysfakcjonujące i trwałe. Zadaniem scenariusza jest wsparcie uczniów w rozumieniu znaczenia samokontroli w życiu społecznym i budowaniu tego zasobu.

Grupa docelowa uczniowie klas I–IV o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Materiał jest przygotowany z myślą o uczniach z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim oraz w spektrum autyzmu.
Cel ogólny rozwój samokontroli
Cele szczegółowe
  • wzrost cierpliwości – umiejętności odraczania reakcji i gratyfikacji
  • rozwój rozumienia funkcji samokontroli w życiu społecznym
  • rozwój umiejętności oczekiwania na swoją kolei
  • rozwój rozumienia użyteczności odraczania reakcji w sytuacjach społecznych
Potrzebne materiały
  • załącznik nr 1. Przydatna cecha
  • załącznik nr 2. Niecierpliwek Wiercipiętka
  • przybory do pisania i rysowania
  • kartki papieru
  • łyżka
  • 2 wiaderka
  • woda
Liczba uczestników zalecana jest grupa o maksymalnej liczebności 15 osób

Podgląd dokumentów:

Pozostało jeszcze 85% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 10 czerwca 2024

Autor: Natalia Perek

Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy