Dobry poziom komunikacji to grunt, na którym młodzież może budować wartościowe relacje, współpracować i rozwijać się społecznie. To również narzędzie, które można wykorzystać do zdobywania wiedzy i kompetencji. W okresie dorastania naturalne są dynamiczne zmiany zachodzące w relacjach rówieśniczych. Pojawiają się intensywne napięcia i konflikty, których źródłem są charakterystyczne dla dojrzewania zmiany. Młodzi ludzie odkrywają swoją tożsamość, wchodzą w relacje romantyczne, rywalizują, buntują się, dostrzegają dotąd nieznane potrzeby. Celem scenariusza jest wsparcie ich w rozwoju kompetencji komunikacyjnych, a przede wszystkim w nauce rozwiązywania konfliktów.
Uczestnicy
|
uczniowie szkół podstawowych z klas VII, VIII i szkół ponadpodstawowych
|
Cel ogólny
|
rozwój kompetencji komunikacyjnych
|
Cele szczegółowe
|
- rozwój umiejętności rozwiązywania konfliktów
- rozwój umiejętności komunikacji werbalnej
- poszerzenie świadomości w zakresie znaczenia komunikacji niewerbalnej
- trening mówienia o swoich potrzebach oraz uwzględniania potrzeb innych
|
Potrzebne materiały
|
- załącznik nr 1. Krótka symulacja konfliktu. Przykładowe historie
- załącznik nr 2. Co się wydarzyło? Analiza nagrania
- załącznik nr 3. Jak to się skończyło? Analiza nagrania
- długopisy/ołówki
- karki papieru (na brudnopis do pracy w grupach)
- tablica lub flipchart
- smartfon/tablet, który posłuży do nagrania scenek
|
Czas trwania
|
2x45 minut
|
Pozostało jeszcze 79% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Natalia Perek
Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.