rozwiązywanie konfliktów

Dogadajmy się! Scenariusz psychoedukacyjny dla uczniów z klas VII– VIII i szkół ponadpodstawowych

Dogadajmy się! Scenariusz psychoedukacyjny dla uczniów z klas VII– VIII i szkół ponadpodstawowych

Dobry poziom komunikacji to grunt, na którym młodzież może budować wartościowe relacje, współpracować i rozwijać się społecznie. To również narzędzie, które można wykorzystać do zdobywania wiedzy i kompetencji. W okresie dorastania naturalne są dynamiczne zmiany zachodzące w relacjach rówieśniczych. Pojawiają się intensywne napięcia i konflikty, których źródłem są charakterystyczne dla dojrzewania zmiany. Młodzi ludzie odkrywają swoją tożsamość, wchodzą w relacje romantyczne, rywalizują, buntują się, dostrzegają dotąd nieznane potrzeby. Celem scenariusza jest wsparcie ich w rozwoju kompetencji komunikacyjnych, a przede wszystkim w nauce rozwiązywania konfliktów.

Uczestnicy   uczniowie szkół podstawowych z klas VII, VIII i szkół ponadpodstawowych
Cel ogólny rozwój kompetencji komunikacyjnych
Cele szczegółowe  
  • rozwój umiejętności rozwiązywania konfliktów
  • rozwój umiejętności komunikacji werbalnej
  • poszerzenie świadomości w zakresie znaczenia komunikacji niewerbalnej
  • trening mówienia o swoich potrzebach oraz uwzględniania potrzeb innych
Potrzebne materiały  
  • załącznik nr 1. Krótka symulacja konfliktu. Przykładowe historie
  • załącznik nr 2. Co się wydarzyło? Analiza nagrania
  • załącznik nr 3. Jak to się skończyło? Analiza nagrania
  • długopisy/ołówki
  • karki papieru (na brudnopis do pracy w grupach)
  • tablica lub flipchart
  • smartfon/tablet, który posłuży do nagrania scenek
Czas trwania 2x45 minut
  Nauka rozwiązywania konfliktów. Zestaw kart pracy dla uczniów w spektrum autyzmu

Nauka rozwiązywania konfliktów. Zestaw kart pracy dla uczniów w spektrum autyzmu

Rozwiązywanie konfliktów jest kluczową umiejętnością społeczną, która ma znaczący wpływ na codzienne interakcje i dobrostan emocjonalny. Dzieci i młodzież z zaburzeniami ze spektrum autyzmu często napotykają wyzwania w interpretowaniu sygnałów społecznych i emocjonalnych, co może prowadzić do nieporozumień i konfliktów w interakcjach z rówieśnikami czy dorosłymi. Dzięki zajęciom poświęconym rozwiązywaniu konfliktów, uczeń może lepiej zrozumieć własne emocje i reakcje, jak również nauczyć się rozpoznawać i interpretować emocje innych. To z kolei pomaga w budowaniu zdrowszych relacji i zwiększa poczucie własnej skuteczności w sytuacjach społecznych. Ponadto, nabycie umiejętności radzenia sobie z konfliktami pozwala unikać niepotrzebnego stresu i lęku, co jest szczególnie ważne dla osób, które mogą być bardziej podatne na przeciążenie sensoryczne i emocjonalne. Wszystko to przekłada się na lepsze funkcjonowanie w szkole, w domu i w innych środowiskach społecznych, co jest kluczowe dla ogólnego rozwoju i dobrostanu ucznia.

Twórz własne karty pracy i w kreatywny sposób rozwijaj umiejętności swoich uczniów! Za pomocą kreatora kart pracy z łatwością przygotujesz ciekawe materiały ćwiczeniowe odpowiednie dla Twoich uczniów. PRZETESTUJ!

Sprawdź inne serwisy