Hejt to zjawisko, które staje się coraz bardziej powszechne, zwłaszcza wśród młodzieży. Aby pomóc uczniom zrozumieć, czym jest hejt, jakie mogą być jego przyczyny i konsekwencje, stworzyliśmy zestaw kart pracy dotyczących hejtu. Zadania zawarte w materiałach są nie tylko angażujące, ale także edukacyjne – uczniowie nauczą się rozróżniać hejt od konstruktywnej krytyki, poznają emocjonalne skutki hejtu dla ofiar oraz zastanowią się, jakie motywacje mogą kierować hejterami. Karty pracy są wsparciem dla nauczycieli, pedagogów oraz osób prowadzących warsztaty dla młodzieży, które chcą skutecznie i w sposób angażujący rozmawiać o hejcie i jego wpływie na rozwój emocjonalny uczniów.
Konflikty wewnętrzne i trudności emocjonalne często prowadzą młodzież do niebezpiecznych zachowań, takich jak sięganie po narkotyki. Karty pracy zawarte w tym case study mają na celu pomoc uczniom w zrozumieniu motywacji, które mogą stać za decyzją o eksperymentowaniu z substancjami psychoaktywnymi, a także w rozwijaniu umiejętności reagowania w takich sytuacjach. Zadaniem ucznia jest wyobrażenie sobie, że znajduje się w roli bohatera opisywanej sytuacji. Następnie odpowiada na pytania, które pomagają mu przeanalizować przyczyny, skutki i możliwe interwencje w sytuacji, gdy jego przyjaciel zaczyna eksperymentować z narkotykami.
Prokrastynacja, czyli odkładanie zadań na później, to częsty problem prowadzący do stresu i obniżenia efektywności. Proponowane karty pracy pomogą uczniom zrozumieć mechanizmy prokrastynacji i wprowadzić skuteczne strategie jej przezwyciężania. Zadania obejmują analizę przekonań, które sprzyjają odkładaniu działań, oraz ocenę, jak zarządzasz swoim czasem. Przez tworzenie wizualizacji prokrastynacji, ocenę jej konsekwencji oraz budowanie ścieżki dobrego nawyku, uczeń dowie się, jak przełamać cykl unikania zadań. Dzięki tym ćwiczeniom zyska narzędzia do skuteczniejszego działania i lepszego zarządzania czasem.
Pobierz zestaw kart pracy pomagający uczniom zdobyć niezbędną wiedzę na temat bezpieczeństwa na drodze i podczas podróży komunikacją miejską. Naucz dzieci właściwych zachowań na jezdni, przystanku oraz podczas podróży i przy wysiadania z pojazdów. W pakiecie znajdują się również zadania dotyczące znaków drogowych. Nie mogło również zabraknąć materiału poświęconego znakom drogowym.
Konflikty to naturalny element każdej relacji. Prędzej czy później nawet pomiędzy najlepszymi przyjaciółmi pojawiają się różnice, na przykład w poglądach czy sposobie postrzegania jakiejś ważnej sprawy. W grupie o starcia jeszcze łatwiej. Rozwiązywanie konfliktów to trudne zadanie, dlatego warto się do niego przygotować i przemyśleć różne opcje. Zadaniem ucznia jest wyobrażenia sobie, że jest bohaterem opisanej sytuacji i próba udzielenia odpowiedzi na pytania oraz zaproponować możliwe rozwiązania.
Uogólnione zaburzenia lękowe dotyczą według badań nawet ok. 8–11 % nastolatków. To jedno z najczęstszych zaburzeń występujących wśród dzieci i młodzieży. Objawami są przewlekłe, utrzymujące się nieadekwatne, nadmierne obawy dotyczące różnych sfer życia: szkoły, relacji, rodziny, bezpieczeństwa, zdrowia, katastrof. Charakterystyczne są również dotkliwe objawy somatyczne: zmęczenie, zawroty głowy, kołatanie serca, bezsenność, niepokój w podbrzuszu. Bywa, że uczeń jest drażliwy, impulsywny, reaguje pobudzeniem na zwykłe komunikaty otoczenia. Lęk wpływa na poziom koncentracji uwagi, zapamiętywania informacji, odtwarzania ich na testach i sprawdzianach, twórczość, kreatywność. Zestaw pięciu kart pracy to zbiór ćwiczeń do pracy z uczniem w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej w zakresie identyfikowania lęku i rozwijania strategii radzenia sobie z nim. Może zostać wykorzystany na indywidualnych spotkaniach z psychologiem/pedagogiem szkolnym oraz w ramach zajęć rewalidacyjnych.
Uczniowie, którzy zmagają się z zaburzeniami nastroju często długo pozostają sami z trudnymi objawami. Powodem jest tendencja do ukrywania trudnych przeżyć, maskowania objawów i tłumienia nieprzyjemnych emocji. Konstruktywne wyrażanie uczuć jest czynnikiem, który znacząco wpływa na leczenie depresji, dlatego warto wspierać młodzież w rozwoju tej umiejętności. Im bardziej są świadomi swoich uczuć, tym łatwiej im będzie je wyrażać. Zestaw pięciu kart pracy to zbiór ćwiczeń do pracy z uczniem w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej w zakresie identyfikowania, wyrażania i nazywania emocji oraz potrzeb. Może zostać wykorzystany na indywidualnych spotkaniach z psychologiem lub pedagogiem szkolnym oraz w ramach zajęć rewalidacyjnych.
Pobierz zestaw kart pracy zawierających case study dotyczące wspierania kolegi lub koleżanki w żałobie. Materiały pomogą uczniom zrozumieć, że żałoba to nie tylko reakcja na śmierć bliskiej osoby. To proces, który może pojawić się po utracie kontaktu z kimś ważnym, poważnej wymuszonej zmianie, jak na przykład nagła przeprowadzka czy utrata sprawności fizycznej. Pojawia się potrzeba zaprzeczenia temu, co się stało, silny smutek, lęk, gniew, stany depresyjne. Przeżycie tego trudnego procesu prowadzi do akceptacji trudnych zdarzeń i zmian, jakie się z nimi wiążą. Poprzez pracę z kartami, uczniowie zostaną wyposażeni w wiedzę i narzędzia potrzebne do odpowiedniego reagowania i wspierania swoich rówieśników w trudnych chwilach związanych z żałobą. W szczególności nauczą się rozpoznawać emocje i reakcje, które mogą towarzyszyć żałobie, zostaną przygotowani do radzenia sobie w sytuacjach, gdy ktoś bliski znajdzie się w żałobie, dowiedzą się, jak wspierać innych oraz jak szukać wsparcia dla siebie. Oprócz tego młodzież będzie ćwiczyć umiejętność komunikowania swoich uczuć oraz wyrażania wsparcia w sposób konstruktywny i wspierający. Poprzez pracę z kartami, uczniowie zostaną wyposażeni w wiedzę i narzędzia potrzebne do odpowiedniego reagowania i wspierania swoich rówieśników w trudnych chwilach związanych z żałobą.
Pobierz zestaw kart pracy temat praw dziecka oraz ich łamania. Materiały mają na celu zwiększenie świadomości na temat praw, które chronią każde dziecko, zrozumie, jakie prawa przysługują każdemu dziecka i dlaczego są istotne dla bezpieczeństwa, rozwoju i godności. Wykorzystaj również grę planszową: Misja „Prawa Dziecka”.
Pobierz zestaw kart pracy przygotowanych, aby wspierać uczniów w budowaniu poczucia własnej wartości. Bardzo istotne jest, aby uczniowie rozwijali w sobie pewność siebie, jednak równie ważne jest, aby zrozumieli, że pewność siebie nie powinna przerodzić się w zarozumiałość. Karty pracy pomagają w zrozumieniu tej subtelnej różnicy. Praca z materiałami pomoże uczniom zrozumieć, jak unikać zarozumialstwa, co po może im w budowaniu pozytywnych relacji z rówieśnikami i dorosłymi. Dzięki kartom pracy uczniowie będą mogli dowiedzieć się, jak być pewnym siebie bez przekraczania granicy, która prowadzi do bycia zarozumiałym.