Walentynki to idealny czas, aby skupić się na emocjach i relacjach międzyludzkich. Wykorzystanie zestawu narzędzi Trudno jest mówić o uczuciach pomoże nauczycielom wprowadzić tematykę miłości, przyjaźni, empatii i zrozumienia w kontekście większej otwartości i akceptacji. To doskonała okazja, aby trenować z uczniami uczuć w zdrowy i pozytywny sposób, co jest niezwykle ważne w budowaniu trwałych i pełnych szacunku relacji. Zestaw składa się z kart obejmujących propozycje zadań, karty z opisami sytuacji wywołujących różne emocje, karty z nazwami emocji oraz karty z definicjami. Dzięki praktycznym ćwiczeniom uczniowie uczą się rozpoznawania i zrozumienia emocji, zarówno własnych, jak i innych osób, co przyczynia się do budowania głębszych relacji i lepszego zrozumienia międzyludzkiego.
Dzień pozytywnego myślenia to dobry czas na rozważania dotyczące pozytywnej i negatywnej postawy wobec życia i wobec siebie. Zachęcamy do skorzystania z kart pracy, które pomogą uczniom w poszukiwaniu pozytywnych myśli. Szczególnej uwadze polecam materiał Positive self talk – wzmacniaj się pozytywnie. To zestaw kart z ćwiczeniami do samodzielnej pracy. Ćwiczenia mają na celu pokazać uczniom, że im więcej pozytywnych słów wypowiadają w swoim kierunku, tym bardziej wierzą w siebie.
Z okazji obchodów Dnia Numeru Alarmowego 112, warto zwrócić uwagę a rolę szkół w zakresie kształtowania umiejętności prawidłowego korzystania z numeru alarmowego. Niniejszy zestaw kart pracy dla uczniów ma na celu nie tylko przypomnienie o zasadach korzystania z numeru 112, ale także uświadomienie młodym ludziom, jak ich działania mogą wpłynąć na życie i bezpieczeństwo innych osób. Zadania obejmują różnorodne scenariusze – od zgłaszania poważnych wypadków po rozpoznawanie sytuacji, w których wykorzystanie numeru 112 byłoby nieadekwatne.
Nadmierne oczekiwania i skłonność do wyczerpującego perfekcjonizmu to duża trudność współczesnego społeczeństwa. Uczniowie w okresie dorastania dopiero uczą się stawiać sobie realne wymagania, często potrzebują w tym wsparcia otoczenia. Nierealne oczekiwania, presja bycia idealnym i brak akceptacji dla porażek to częste źródła kryzysów psychicznych dzieci i młodzieży. Zestaw pięciu kart pracy to zbiór ćwiczeń do samodzielnej pracy nad rozwojem umiejętności formułowania realnych wymagań wobec siebie oraz akceptacji własnych niedoskonałości. Może zostać wykorzystany w czasie godziny wychowawczej, na indywidualnych spotkaniach z psychologiem/pedagogiem szkolnym, w ramach zajęć rewalidacyjnych lub na różnego rodzaju warsztatach psychoedukacyjnych.
Zestaw kart pracy służących rozwijaniu umiejętności emocjonalno-społecznych wśród uczniów. W jego skład wchodzą ćwiczenia, które koncentrują się na zdrowym sposobie komunikowania się, zrozumieniu wpływu słów na emocje i relacje międzyludzkie oraz na rozwijaniu empatii i budowaniu pozytywnych relacji społecznych. Ćwiczenia mają na celu pomóc uczniom zrozumieć, jak ich słowa i sposób wyrażania się mogą wpływać na innych, a także uczy, jak przekształcać negatywne myśli i emocje w bardziej pozytywne i produktywne formy wyrazu.
Ćwiczenie przeznaczone dla uczniów klas IV-VI szkół podstawowych, w tym dla tych uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Uczniowie ci często przejawiają problemy w zakresie funkcjonalności swoich wypowiedzi. Niektóre dzieci będą zmagały się z deficytami w zakresie komunikacji i tym samym nie będą naturalnie wchodzić w interakcje, nawiązywać kontaktu. U innych uczniów można zaobserwować odmienny problem, kiedy komunikacja jest bardzo intensywna, jednostronna i nadmiarowa. W obu przypadkach porozumiewanie się jest nieefektywne i nie sprzyja rozwojowi kontaktów społecznych. Nauka schematów rozmowy pozwala ćwiczyć adekwatne zachowania uczniów w różnych sytuacjach.
Zestaw kart pracy zawiera zadania skoncentrowane na rozpoznawaniu i nazywaniu emocji. Materiały mają na celu rozwijanie umiejętności rozpoznawania emocji oraz zrozumienia ich zależności od kontekstu sytuacyjnego. Zadania mogą służyć narzędzie do nauczania dzieci, jak różne sytuacje wpływają na nasze emocje i jak możemy je lepiej rozumieć.
Zestaw kart pracy „Pozytywny obraz siebie" ma na celu wspierać nauczycieli w procesie budowania pewności siebie i pozytywnego wizerunku wśród uczniów. Zestaw składa się z ćwiczeń i zadań, które skoncentrowane są na odkrywaniu i celebracji indywidualnych mocnych stron oraz zalet każdego ucznia. Karty pracy są narzędziem, które pomaga młodym ludziom w rozwoju samoświadomości i samoakceptacji. Idealnie nadają się do użycia w różnych kontekstach edukacyjnych, od zajęć klasowych po warsztaty rozwoju osobistego.
Niepowodzenia, czasem nawet bardzo drobne, potrafią nadszarpnąć kruche poczucie własnej wartości dorastających uczniów. Umiejętność przekuwania porażki w sukces to trudna sztuka, nad którą warto pracować. Akceptacja własnych słabych stron, popełnionych błędów i przeżytych niepowodzeń to podstawa stabilnej samooceny i dojrzałości emocjonalnej. Zestaw pięciu kart pracy to zbiór ćwiczeń do samodzielnej pracy nad rozwojem umiejętności radzenia sobie z niepowodzeniami. Może zostać wykorzystany w czasie godziny wychowawczej, na indywidualnych spotkaniach z psychologiem/pedagogiem szkolnym, w ramach zajęć rewalidacyjnych lub na różnego rodzaju warsztatach psychoedukacyjnych.
Ćwiczenie przeznaczone dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym. Uczeń po wysłuchaniu zasad bezpieczeństwa i historyjki wybiera odpowiedni obrazek, który będzie odpowiedzią i poprawnym zachowaniem w sytuacjach niebezpiecznych.