Rozpoznanie i wsparcie przyjaciela zmagającego się z zaburzeniami odżywiania jest niezwykle ważne, jednak może okazać się wyzwaniem bez odpowiedniej wiedzy i narzędzi. Z tego powodu w ramach zajęć profilaktycznych warto wykorzystać karty pracy „Case study. Jak wesprzeć przyjaciela, który zmaga się z zaburzeniami odżywiania". Materiały pomogą uczniom zrozumieć, jakie objawy i zachowanie kolegi lub koleżanki powinno ich zaniepokoić i skłonić o poinformowaniu o swoich obserwacjach kogoś, do kogo mają zaufanie.
Pobierz zestaw kart pracy zorientowanych na rozwój emocjonalno-społeczny uczniów. Praca z materiałami ma na celu wsparcie młodych ludziom w zrozumieniu i zarządzaniu własnymi emocjami oraz reakcjami w różnych sytuacjach. Karty pracy zawierają m.in. listę różnych emocji, takich jak bezsilność, irytacja, miłość, nadzieja, niepokój czy złość – zadaniem ucznia jest zastanowienie się, jak wygląda ich twarz w momencie odczuwania tych emocji, co wywołuje te uczucia oraz jakie są możliwe sposoby reagowania.
Pobierz zestaw kart pracy zawierających ćwiczenia wspierające zdobywanie umiejętności odpowiedniego planowania zarządzania czasem. Zestaw składa się z serii zadań, które uczą, jak realistycznie szacować potrzebny czas na wykonanie codziennych czynności oraz jak identyfikować i minimalizować typowe błędy w planowaniu. Dzięki praktycznym przykładom i studiom przypadku, uczniowie mogą lepiej zrozumieć swoje nawyki i optymalizować swoją codzienną rutynę.
ADHD to zaburzenie neurorozwojowe, z którym dziecko się rodzi. Otoczenie zwykle zauważa trudności już na etapie wczesnoszkolnym. Dzieci z ADHD w klasach I – III są niecierpliwe, ruchliwe, impulsywne. Mają spore kłopoty z koncentracją uwagi i wszędzie ich pełno. W okresie dorastania obraz kliniczny ADHD zmienia się – objawy są równie trudne dla ucznia, ale często mniej zauważalne dla otoczenia. Wsparcie ucznia z diagnozą ADHD w starszych klasach szkoły podstawowej i w szkołach ponadpodstawowych wymaga indywidualnego podejścia i rzetelnego sprawdzenia jego zasobów i deficytów. Nastoletni uczniowie z zaburzeniami koncentracji i uwagi często mają poczucie niskiej akceptacji dla objawów ich zaburzenia, mimo że nie mają na nie wpływu.
Ćwiczenia dedykowane uczniom klas VII-VIII szkoły podstawowej oraz uczniom szkoły podstawowej z autyzmem, w tym zespołem Aspergera. Zadania polegają m.in. na przygotowaniu ciekawego dialogu, który pozwoli uzmysłowić uczniowi czym jest smutek i jak można pomóc osobie, która go odczuwa oraz wskazaniu, jakie słowa w danej sytuacji mogą pocieszyć, a jakie zdecydowanie nie pomogą osobie potrzebującej wsparcia. Praca z zestawem kart pracy na na celu rozwijanie empatii i wdrażanie do aktywności twórczej.
Kłamstwo to świadome podanie nieprawdziwej informacji w celu wprowadzenia kogoś w błąd. Chociaż często postrzegamy je jako negatywne zjawisko, nie zawsze jest to takie proste. Czasem kłamstwo może być postrzegane jako „białe kłamstwo”, mające na celu ochronę drugiej osoby przed krzywdą. Innym razem stajemy przed dylematem moralnym – czy skłamać, aby uniknąć konfliktu, czy też być uczciwym, narażając się na nieprzyjemne konsekwencje. Kłamstwo – czy zawsze jest złe? Proponowany zestaw kart pracy przeznaczony jest dla starszych uczniów szkoły podstawowej i ma na celu pomóc im zrozumieć różne aspekty kłamstwa, w tym: konsekwencje kłamstwa, białe kłamstwo, dylematy moralne. Zestaw kart pracy może zostać wykorzystany w czasie godziny wychowawczej, na indywidualnych spotkaniach z psychologiem/pedagogiem szkolnym, w ramach zajęć rewalidacyjnych lub na warsztatach psychoedukacyjnych.
Dbanie o zdrowie psychiczne jest tak samo ważne, jak dążenie do utrzymania zdrowia fizycznego. Stres, natrętne, nieprzyjemne myśli, poczucie niepokoju, napięcia, lękowe wyobrażenia to częste zgłoszenia nastolatków, którzy trafiają do gabinetu psychologa. Warto wspierać młodzież w utrzymywaniu codziennej rutyny, która pomoże ustabilizować nastrój i zadbać o jakość zdrowia psychicznego. Zestaw pięciu kart pracy to zbiór ćwiczeń do samodzielnej pracy ucznia. Może zostać wykorzystany w czasie godziny wychowawczej, na indywidualnych spotkaniach z psychologiem/pedagogiem szkolnym, w ramach zajęć rewalidacyjnych lub na różnego rodzaju warsztatach psychoedukacyjnych. Zestaw sprawdzi się również jako domowe ćwiczenia uczniów, którzy zmagają się z chronicznym stresem, depresją, zaburzeniami lękowymi, adaptacyjnymi lub innymi kłopotami natury emocjonalnej.
Karty pracy mają na celu pomóc nauczycielom w zrozumieniu, jak uczniowie czują się w ich grupie rówieśniczej. Poprzez zadania projektowane są tak, aby zachęcić uczniów do wyrażania własnych emocji i odczuć związanych z interakcjami w grupie.
W pracy z uczniami istotne jest rozwijanie ich kompetencji emocjonalnych i społecznych. Użycie kart pracy skoncentrowanych na tematyce wsparcia emocjonalnego może znacząco przyczynić się do wzrostu empatii, umiejętności rozpoznawania emocji oraz reagowania w sytuacjach trudnych. Proponowane zachęcają do refleksji nad własnymi uczuciami i sposobami radzenia sobie z nimi, jak również nad tym, jak można skutecznie wspierać innych w momentach kryzysowych. Poprzez analizę różnych sytuacji uczniowie uczą się, że przeżywanie skrajnych emocji w obliczu problemów bliskich osób jest czymś naturalnym. Jednocześnie uczą się, jak mogą okazywać wsparcie, zachowując przy tym zdrowe granice i dbając o własne dobrostan. Wprowadzenie takich zadań na zajęciach pozwala na rozwijanie kluczowych umiejętności społecznych i emocjonalnych oraz sprzyja budowaniu pozytywnego klimatu w klasie, promując wartości takie jak empatia, wzajemna pomoc i zrozumienie.
Rozwój kompetencji u dzieci, które myślą w sposób sztywny i bazują na myśleniu konkretno-obrazowym, wymaga specjalnie zaprojektowanych zadań, które będą stopniowo rozwijać ich umiejętności abstrakcyjnego myślenia oraz poprawiać komunikację i interakcje społeczne. Proponowane karty pracy koncentrują się na rozwoju emocjonalno-społecznym, pomagając uczniom identyfikować przyczyny i skutki różnych zdarzeń, rozpoznawać emocje oraz przewidywać konsekwencje działań.