Zestaw kart pracy „Pozytywny obraz siebie" ma na celu wspierać nauczycieli w procesie budowania pewności siebie i pozytywnego wizerunku wśród uczniów. Zestaw składa się z ćwiczeń i zadań, które skoncentrowane są na odkrywaniu i celebracji indywidualnych mocnych stron oraz zalet każdego ucznia. Karty pracy są narzędziem, które pomaga młodym ludziom w rozwoju samoświadomości i samoakceptacji. Idealnie nadają się do użycia w różnych kontekstach edukacyjnych, od zajęć klasowych po warsztaty rozwoju osobistego.
Niepowodzenia, czasem nawet bardzo drobne, potrafią nadszarpnąć kruche poczucie własnej wartości dorastających uczniów. Umiejętność przekuwania porażki w sukces to trudna sztuka, nad którą warto pracować. Akceptacja własnych słabych stron, popełnionych błędów i przeżytych niepowodzeń to podstawa stabilnej samooceny i dojrzałości emocjonalnej. Zestaw pięciu kart pracy to zbiór ćwiczeń do samodzielnej pracy nad rozwojem umiejętności radzenia sobie z niepowodzeniami. Może zostać wykorzystany w czasie godziny wychowawczej, na indywidualnych spotkaniach z psychologiem/pedagogiem szkolnym, w ramach zajęć rewalidacyjnych lub na różnego rodzaju warsztatach psychoedukacyjnych.
Ćwiczenie przeznaczone dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym. Uczeń po wysłuchaniu zasad bezpieczeństwa i historyjki wybiera odpowiedni obrazek, który będzie odpowiedzią i poprawnym zachowaniem w sytuacjach niebezpiecznych.
Pobierz zestaw kart pracy, który zawiera szczegółowe studia przypadków dotyczące rówieśniczej pomocy w sytuacjach trudnych i kryzysowych. Karty pracy zostały zaprojektowane, aby rozwijać u młodych ludzi umiejętności wsparcia rówieśników znajdujących się w potrzebie. Młodzi ludzie będą mieli okazję zastanowić się nad skomplikowanymi sytuacjami, w jakich mogą znaleźć się ich przyjaciele oraz przemyśleć różne sposoby reagowania i udzielania pomocy. Dzięki takim ćwiczeniom, uczniowie mogą nauczyć się rozpoznawania oznak przemocy domowej, problemów emocjonalnych, a także zrozumienia, jak ważne jest wsparcie i empatia w relacjach rówieśniczych. Zestaw ten kładzie nacisk na rozwijanie umiejętności komunikacyjnych, empatii oraz na znaczenie tworzenia bezpiecznej przestrzeni dla otwartej i szczerze rozmowy.
Obchodzony 15 grudnia Dzień Herbaty może być inspiracją do przeprowadzenia z uczniami zajęć dotyczących emocji oraz nawiązywania kontaktów społecznych. Zachęcamy do wykorzystania kart pracy, których tematyka dotyczy picia herbaty, jednak cele ćwiczeń ukierunkowane są na rozwój emocjonalno-społeczny uczniów. Wśród zadań znalazło się m.in. rozpoznawanie emocji osób przedstawionych na obrazkach oraz ocena zachowania bohaterów scenek rozgrywających się „przy herbacie”. Dla młodszych dzieci przygotowaliśmy natomiast zestaw kart zawierających ćwiczenia grafomotoryczne.
Poczucie własnej wartości rozwija się i zmienia przez całe życie. Szczególnie ważnym okresem dla jego rozwoju jest okres dorastania. Sposób, w jaki nastolatek postrzega samego siebie warunkuje wiele innych obszarów – radzenie sobie w sytuacjach trudnych, regulację emocji, funkcjonowanie w grupie rówieśniczej. Te sfery życia zwrotnie wpływają również na poczucie własnej wartości. Na przykład, im lepiej dorastający uczeń radzi sobie ze stresem, tym wyższa jego samoocena i odwrotnie – im wyższa i bardziej adekwatna jest samoocena, tym lepiej poradzi sobie z trudnymi uczuciami. Zestaw pięciu kart pracy to zbiór ćwiczeń do samodzielnej pracy nad poczuciem własnej wartości. Może zostać wykorzystany w czasie godziny wychowawczej, na indywidualnych spotkaniach z psychologiem/pedagogiem szkolnym, w ramach zajęć rewalidacyjnych lub na różnego rodzaju warsztatach psychoedukacyjnych.
Mikołajki to doskonała okazja do wykorzystania kart pracy Mikołajkowa Podróż Emocjonalna. Karty pracy wspierające rozwój emocjonalno-społeczny, przeznaczonym do wykorzystania podczas zajęć związanych z Mikołajkami. Zestaw zawiera zadania, które umożliwiają uczniom lepsze rozumienie i wyrażanie emocji, rozwijają empatię oraz umiejętności społeczne. Zadania te obejmują pisanie listów do Świętego Mikołaja z uwzględnieniem uczuć i myśli o innych, analizę emocji związanych z różnymi sytuacjami, które mogą spotkać Świętego Mikołaja, tworzenie „Drzewka Dobrych Uczynków" oraz rozpoznawanie i interpretowanie emocji na podstawie wyrazów twarzy.
Przeprowadzenie z uczniami zajęć dotyczących zawodu księgarza oraz zachowania w księgarni pozwala zrozumieć wartość i znaczenie księgarń jako miejsc kultury i edukacji. Dzięki uczniowie uczą się szacunku do pracy innych oraz poznają znaczenie odpowiedzialnego korzystania z przestrzeni publicznych. W zestawie znajdują się zadania wspierające rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem i analizy tekstu, a także krytycznego myślenia poprzez ocenę różnych zachowań. Ponadto zapoznając się z zawodem księgarza, uczniowie odkrywają różne aspekty pracy, które mogą być dla nich inspiracją do rozważenia różnych ścieżek kariery.
Rozwiązywanie konfliktów jest kluczową umiejętnością społeczną, która ma znaczący wpływ na codzienne interakcje i dobrostan emocjonalny. Dzieci i młodzież z zaburzeniami ze spektrum autyzmu często napotykają wyzwania w interpretowaniu sygnałów społecznych i emocjonalnych, co może prowadzić do nieporozumień i konfliktów w interakcjach z rówieśnikami czy dorosłymi. Dzięki zajęciom poświęconym rozwiązywaniu konfliktów, uczeń może lepiej zrozumieć własne emocje i reakcje, jak również nauczyć się rozpoznawać i interpretować emocje innych. To z kolei pomaga w budowaniu zdrowszych relacji i zwiększa poczucie własnej skuteczności w sytuacjach społecznych. Ponadto, nabycie umiejętności radzenia sobie z konfliktami pozwala unikać niepotrzebnego stresu i lęku, co jest szczególnie ważne dla osób, które mogą być bardziej podatne na przeciążenie sensoryczne i emocjonalne. Wszystko to przekłada się na lepsze funkcjonowanie w szkole, w domu i w innych środowiskach społecznych, co jest kluczowe dla ogólnego rozwoju i dobrostanu ucznia.
Zestaw ćwiczeń wspierających naukę nazywania emocji oraz rozwijania umiejętności wyrażania emocji. Materiały można wykorzystać również do pracy podczas nauki budowania wypowiedzi na określony temat. Ćwiczenia uczą dzieci rozpoznawania i nazywania własnych emocji oraz emocji innych, co jest kluczowym elementem inteligencji emocjonalnej. Zadania pozwalają uczniom zrozumieć, jakie są zdrowe wyrażania emocji, co jest niezwykle ważne w zarządzaniu stresem i frustracją. Zdolność do radzenia sobie z negatywnymi emocjami jest bowiem kluczowa dla dobrego samopoczucia psychicznego.