Wykluczenie to proces, w którym jednostka lub grupa jest systematycznie wyłączana z różnych aspektów życia społecznego. Mechanizmy wykluczenia to nie tylko jawne, agresywne odrzucenie. To również pomijanie, odmawianie prawa do wypowiedzi, brak równego dostępu np. do edukacji lub rozrywki, dyskryminacja ze względu na odmienność. Wykorzystanie niniejszych materiałów pomoże uczniom zrozumieć, jak zapobiegać wykluczeniu i jak reagować na jego oznaki.
Karta pracy dla uczniów klas VII-VIII oraz uczniów szkół ponadpodstawowych, w tym dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Zadaniem ucznia jest przyporządkowanie emocji, które jego zdaniem najczęściej odczuwa w wybranych miejscach oraz sytuacjach. Ćwiczenie wpisuje się w obszar zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne.
Okres dorastania to moment w rozwoju, w którym pojawia się pierwszy kontakt z używkami. Młodzi ludzie, z natury labilni emocjonalnie i podatni na różnego rodzaju stresory, często nieświadomie szukają ukojenia w różnego rodzaju używkach i czynnościach destrukcyjnych. Stres w życiu nastolatka pojawia się wszędzie – w szkole, w relacjach rówieśniczych, które często ulegają dynamicznym przemianom, w domu. Umiejętność regulowania stresu i świadomość własnych strategii radzenia sobie z nim chroni młodzież przed sięganiem po destrukcyjne sposoby łagodzenia napięcia. Zestaw pięciu kart pracy to zbiór ćwiczeń do samodzielnej pracy. Może zostać wykorzystany w czasie godziny wychowawczej, na indywidualnych spotkaniach z psychologiem/pedagogiem szkolnym, w ramach zajęć rewalidacyjnych lub na różnego rodzaju warsztatach psychoedukacyjnych.
Zadania uwzględnione w proponowanych kartach pracy pomogą uczniom lepsze rozumienie i zarządzanie własnymi emocjami oraz zachowaniami. Podczas zajęć na temat samoregulacji uczniowie dowiedzą się, jak wyrażać swoje uczucia, rozpoznawać emocje innych, a także rozwijać strategie radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Dzięki temu zyskują narzędzia do budowania pozytywnych relacji z rówieśnikami i dorosłymi, zwiększają swoją empatię oraz poprawiają umiejętności komunikacyjne.
Walentynki to idealny czas, aby skupić się na emocjach i relacjach międzyludzkich. Wykorzystanie zestawu narzędzi Trudno jest mówić o uczuciach pomoże nauczycielom wprowadzić tematykę miłości, przyjaźni, empatii i zrozumienia w kontekście większej otwartości i akceptacji. To doskonała okazja, aby trenować z uczniami uczuć w zdrowy i pozytywny sposób, co jest niezwykle ważne w budowaniu trwałych i pełnych szacunku relacji. Zestaw składa się z kart obejmujących propozycje zadań, karty z opisami sytuacji wywołujących różne emocje, karty z nazwami emocji oraz karty z definicjami. Dzięki praktycznym ćwiczeniom uczniowie uczą się rozpoznawania i zrozumienia emocji, zarówno własnych, jak i innych osób, co przyczynia się do budowania głębszych relacji i lepszego zrozumienia międzyludzkiego.
Z okazji obchodów Dnia Numeru Alarmowego 112, warto zwrócić uwagę a rolę szkół w zakresie kształtowania umiejętności prawidłowego korzystania z numeru alarmowego. Niniejszy zestaw kart pracy dla uczniów ma na celu nie tylko przypomnienie o zasadach korzystania z numeru 112, ale także uświadomienie młodym ludziom, jak ich działania mogą wpłynąć na życie i bezpieczeństwo innych osób. Zadania obejmują różnorodne scenariusze – od zgłaszania poważnych wypadków po rozpoznawanie sytuacji, w których wykorzystanie numeru 112 byłoby nieadekwatne.
Nadmierne oczekiwania i skłonność do wyczerpującego perfekcjonizmu to duża trudność współczesnego społeczeństwa. Uczniowie w okresie dorastania dopiero uczą się stawiać sobie realne wymagania, często potrzebują w tym wsparcia otoczenia. Nierealne oczekiwania, presja bycia idealnym i brak akceptacji dla porażek to częste źródła kryzysów psychicznych dzieci i młodzieży. Zestaw pięciu kart pracy to zbiór ćwiczeń do samodzielnej pracy nad rozwojem umiejętności formułowania realnych wymagań wobec siebie oraz akceptacji własnych niedoskonałości. Może zostać wykorzystany w czasie godziny wychowawczej, na indywidualnych spotkaniach z psychologiem/pedagogiem szkolnym, w ramach zajęć rewalidacyjnych lub na różnego rodzaju warsztatach psychoedukacyjnych.
Zestaw kart pracy służących rozwijaniu umiejętności emocjonalno-społecznych wśród uczniów. W jego skład wchodzą ćwiczenia, które koncentrują się na zdrowym sposobie komunikowania się, zrozumieniu wpływu słów na emocje i relacje międzyludzkie oraz na rozwijaniu empatii i budowaniu pozytywnych relacji społecznych. Ćwiczenia mają na celu pomóc uczniom zrozumieć, jak ich słowa i sposób wyrażania się mogą wpływać na innych, a także uczy, jak przekształcać negatywne myśli i emocje w bardziej pozytywne i produktywne formy wyrazu.
Ćwiczenie przeznaczone dla uczniów klas IV-VI szkół podstawowych, w tym dla tych uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Uczniowie ci często przejawiają problemy w zakresie funkcjonalności swoich wypowiedzi. Niektóre dzieci będą zmagały się z deficytami w zakresie komunikacji i tym samym nie będą naturalnie wchodzić w interakcje, nawiązywać kontaktu. U innych uczniów można zaobserwować odmienny problem, kiedy komunikacja jest bardzo intensywna, jednostronna i nadmiarowa. W obu przypadkach porozumiewanie się jest nieefektywne i nie sprzyja rozwojowi kontaktów społecznych. Nauka schematów rozmowy pozwala ćwiczyć adekwatne zachowania uczniów w różnych sytuacjach.
Zestaw kart pracy zawiera zadania skoncentrowane na rozpoznawaniu i nazywaniu emocji. Materiały mają na celu rozwijanie umiejętności rozpoznawania emocji oraz zrozumienia ich zależności od kontekstu sytuacyjnego. Zadania mogą służyć narzędzie do nauczania dzieci, jak różne sytuacje wpływają na nasze emocje i jak możemy je lepiej rozumieć.