Ćwiczenia dedykowane uczniom klas VII-VIII szkoły podstawowej oraz uczniom szkoły podstawowej z autyzmem, w tym zespołem Aspergera. Zadania polegają m.in. na przygotowaniu ciekawego dialogu, który pozwoli uzmysłowić uczniowi czym jest smutek i jak można pomóc osobie, która go odczuwa oraz wskazaniu, jakie słowa w danej sytuacji mogą pocieszyć, a jakie zdecydowanie nie pomogą osobie potrzebującej wsparcia. Praca z zestawem kart pracy na na celu rozwijanie empatii i wdrażanie do aktywności twórczej.
Kłamstwo to świadome podanie nieprawdziwej informacji w celu wprowadzenia kogoś w błąd. Chociaż często postrzegamy je jako negatywne zjawisko, nie zawsze jest to takie proste. Czasem kłamstwo może być postrzegane jako „białe kłamstwo”, mające na celu ochronę drugiej osoby przed krzywdą. Innym razem stajemy przed dylematem moralnym – czy skłamać, aby uniknąć konfliktu, czy też być uczciwym, narażając się na nieprzyjemne konsekwencje. Kłamstwo – czy zawsze jest złe? Proponowany zestaw kart pracy przeznaczony jest dla starszych uczniów szkoły podstawowej i ma na celu pomóc im zrozumieć różne aspekty kłamstwa, w tym: konsekwencje kłamstwa, białe kłamstwo, dylematy moralne. Zestaw kart pracy może zostać wykorzystany w czasie godziny wychowawczej, na indywidualnych spotkaniach z psychologiem/pedagogiem szkolnym, w ramach zajęć rewalidacyjnych lub na warsztatach psychoedukacyjnych.
Dbanie o zdrowie psychiczne jest tak samo ważne, jak dążenie do utrzymania zdrowia fizycznego. Stres, natrętne, nieprzyjemne myśli, poczucie niepokoju, napięcia, lękowe wyobrażenia to częste zgłoszenia nastolatków, którzy trafiają do gabinetu psychologa. Warto wspierać młodzież w utrzymywaniu codziennej rutyny, która pomoże ustabilizować nastrój i zadbać o jakość zdrowia psychicznego. Zestaw pięciu kart pracy to zbiór ćwiczeń do samodzielnej pracy ucznia. Może zostać wykorzystany w czasie godziny wychowawczej, na indywidualnych spotkaniach z psychologiem/pedagogiem szkolnym, w ramach zajęć rewalidacyjnych lub na różnego rodzaju warsztatach psychoedukacyjnych. Zestaw sprawdzi się również jako domowe ćwiczenia uczniów, którzy zmagają się z chronicznym stresem, depresją, zaburzeniami lękowymi, adaptacyjnymi lub innymi kłopotami natury emocjonalnej.
W pracy z uczniami istotne jest rozwijanie ich kompetencji emocjonalnych i społecznych. Użycie kart pracy skoncentrowanych na tematyce wsparcia emocjonalnego może znacząco przyczynić się do wzrostu empatii, umiejętności rozpoznawania emocji oraz reagowania w sytuacjach trudnych. Proponowane zachęcają do refleksji nad własnymi uczuciami i sposobami radzenia sobie z nimi, jak również nad tym, jak można skutecznie wspierać innych w momentach kryzysowych. Poprzez analizę różnych sytuacji uczniowie uczą się, że przeżywanie skrajnych emocji w obliczu problemów bliskich osób jest czymś naturalnym. Jednocześnie uczą się, jak mogą okazywać wsparcie, zachowując przy tym zdrowe granice i dbając o własne dobrostan. Wprowadzenie takich zadań na zajęciach pozwala na rozwijanie kluczowych umiejętności społecznych i emocjonalnych oraz sprzyja budowaniu pozytywnego klimatu w klasie, promując wartości takie jak empatia, wzajemna pomoc i zrozumienie.
Rozwój kompetencji u dzieci, które myślą w sposób sztywny i bazują na myśleniu konkretno-obrazowym, wymaga specjalnie zaprojektowanych zadań, które będą stopniowo rozwijać ich umiejętności abstrakcyjnego myślenia oraz poprawiać komunikację i interakcje społeczne. Proponowane karty pracy koncentrują się na rozwoju emocjonalno-społecznym, pomagając uczniom identyfikować przyczyny i skutki różnych zdarzeń, rozpoznawać emocje oraz przewidywać konsekwencje działań.
Wykluczenie to proces, w którym jednostka lub grupa jest systematycznie wyłączana z różnych aspektów życia społecznego. Mechanizmy wykluczenia to nie tylko jawne, agresywne odrzucenie. To również pomijanie, odmawianie prawa do wypowiedzi, brak równego dostępu np. do edukacji lub rozrywki, dyskryminacja ze względu na odmienność. Wykorzystanie niniejszych materiałów pomoże uczniom zrozumieć, jak zapobiegać wykluczeniu i jak reagować na jego oznaki.
Karta pracy dla uczniów klas VII-VIII oraz uczniów szkół ponadpodstawowych, w tym dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Zadaniem ucznia jest przyporządkowanie emocji, które jego zdaniem najczęściej odczuwa w wybranych miejscach oraz sytuacjach. Ćwiczenie wpisuje się w obszar zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne.
Okres dorastania to moment w rozwoju, w którym pojawia się pierwszy kontakt z używkami. Młodzi ludzie, z natury labilni emocjonalnie i podatni na różnego rodzaju stresory, często nieświadomie szukają ukojenia w różnego rodzaju używkach i czynnościach destrukcyjnych. Stres w życiu nastolatka pojawia się wszędzie – w szkole, w relacjach rówieśniczych, które często ulegają dynamicznym przemianom, w domu. Umiejętność regulowania stresu i świadomość własnych strategii radzenia sobie z nim chroni młodzież przed sięganiem po destrukcyjne sposoby łagodzenia napięcia. Zestaw pięciu kart pracy to zbiór ćwiczeń do samodzielnej pracy. Może zostać wykorzystany w czasie godziny wychowawczej, na indywidualnych spotkaniach z psychologiem/pedagogiem szkolnym, w ramach zajęć rewalidacyjnych lub na różnego rodzaju warsztatach psychoedukacyjnych.
Zadania uwzględnione w proponowanych kartach pracy pomogą uczniom lepsze rozumienie i zarządzanie własnymi emocjami oraz zachowaniami. Podczas zajęć na temat samoregulacji uczniowie dowiedzą się, jak wyrażać swoje uczucia, rozpoznawać emocje innych, a także rozwijać strategie radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Dzięki temu zyskują narzędzia do budowania pozytywnych relacji z rówieśnikami i dorosłymi, zwiększają swoją empatię oraz poprawiają umiejętności komunikacyjne.
Walentynki to idealny czas, aby skupić się na emocjach i relacjach międzyludzkich. Wykorzystanie zestawu narzędzi Trudno jest mówić o uczuciach pomoże nauczycielom wprowadzić tematykę miłości, przyjaźni, empatii i zrozumienia w kontekście większej otwartości i akceptacji. To doskonała okazja, aby trenować z uczniami uczuć w zdrowy i pozytywny sposób, co jest niezwykle ważne w budowaniu trwałych i pełnych szacunku relacji. Zestaw składa się z kart obejmujących propozycje zadań, karty z opisami sytuacji wywołujących różne emocje, karty z nazwami emocji oraz karty z definicjami. Dzięki praktycznym ćwiczeniom uczniowie uczą się rozpoznawania i zrozumienia emocji, zarówno własnych, jak i innych osób, co przyczynia się do budowania głębszych relacji i lepszego zrozumienia międzyludzkiego.