
Uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą mieć trudności z rozumieniem zasad. Często zdarza się, że dzieci nie znają różnych niepisanych reguł. Zapoznanie ich z różnorodnymi zasadami może znacząco ułatwić funkcjonowanie w różnych sytuacjach społecznych. Warto poszerzać perspektywę ucznia i rozmawiać o innych sytuacjach, w których te zasady mogą się okazać przydatne. Przygotowane karty pracy są dedykowane uczniom klas I–III z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Zestaw ten może pełnić rolę pomocy dydaktycznej, wspierając nauczycieli w realizacji zajęć. Ćwiczenia zawarte w kartach pomagają uczniom zrozumieć, czym są zasady i ogólnie przyjęte reguły zachowania. Zajęcia mają na celu rozwijanie u uczniów umiejętności rozumienia zasad oraz kształtowanie kompetencji związanych z ustalaniem własnych reguł.

Zestaw kart pracy opracowanych z myślą o chłopcach w wieku nastoletnim, szczególnie tych z niepełnosprawnością intelektualną. Pakiet zawiera zadania i ćwiczenia wspierające rozwój podstawowych nawyków higienicznych. Materiały zostały zaprojektowane tak, aby pomagały rozwijać umiejętności samodzielnego podejmowania decyzji dotyczących higieny osobistej, zwiększały świadomość własnego ciała i potrzeby dbania o nie, a także budowały poczucie odpowiedzialności za własne zdrowie. Dzięki praktycznym zadaniom uczniowie mogą rozpoznawać właściwe i niewłaściwe zachowania, planować codzienne działania higieniczne oraz ćwiczyć ich konsekwentne wdrażanie. Materiał doskonale sprawdza się na zajęciach rewalidacyjnych, lekcjach wychowawczych, warsztatach tematycznych z zakresu zdrowia i higieny oraz zajęciach wspierających rozwój osobisty i społeczny.

W każdy piątek, który przypada na piątek trzynastego myślimy o głęboko zakorzenionym przekonaniu, że ten dzień obfituje w pecha. Nawet ci, którzy nie wierzą w zabobony, tego dnia starają się być bardziej uważnymi. Datę piątek 13 warto wykorzystać do tego, by porozmawiać z uczniami o przesądach, pechu i szczęściu. Przygotowany zestaw kart pracy nawiązuje do tych zagadnień. W zestawie znajdziesz także Karty przesądów, które możesz wykorzystać do przeprowadzenia ciekawych ćwiczeń polegających na poznawaniu znanych przesądów i kreatywnym wymyślaniu własnych.

Zaburzenia adaptacyjne rozwijają się, gdy znaczące lub stresujące wydarzenie przekracza możliwości poradzenia sobie konkretnego dziecka lub nastolatka, mimo że prawidłowo funkcjonująca osoba powinna mieć zasoby, by sobie z nimi poradzić. Tym różnią się od zespołu stresu pourazowego, który pojawia się po sytuacjach krytycznych i traumatycznych dla większości osób. Zaburzenia adaptacyjne mogą rozwinąć się m.in. w odpowiedzi na takie wydarzenia, jak rozwód rodziców, nagła zmiana środowiska, konflikt, choroba członka rodziny. Objawem jest intensywne, nieadekwatne do sytuacji cierpienie i różnorodne trudności w zakresie funkcjonowania społecznego i emocjonalnego. Uczniowie, którzy zmagają się z zaburzeniami adaptacyjnymi potrzebują wsparcia otoczenia i opieki psychologiczno-pedagogicznej. Proponowany zestaw pięciu kart pracy to zbiór ćwiczeń do samodzielnej pracy ucznia. Może zostać wykorzystany na indywidualnych spotkaniach z psychologiem/pedagogiem szkolnym, w ramach zajęć rewalidacyjnych lub na różnego rodzaju warsztatach psychoedukacyjnych. Zestaw sprawdzi się również jako domowe ćwiczenia.

Zestaw kart pracy wspierających rozwój emocjonalno-społeczny dzieci. Opowiadanie o chłopcu Leonie, który uczy się doceniać gesty innych, wprowadza dzieci w temat empatii i uczy odpowiedniego reagowania w trudnych sytuacjach. Dołączone nagranie audio uatrakcyjnia zajęcia, a różnorodne zadania rozwijają umiejętność rozpoznawania emocji, refleksji nad relacjami oraz słuchania ze zrozumieniem. Materiały są przeznaczone dla uczniów w wieku 7-12 lat, sprawdzą się na zajęciach rewalidacyjnych oraz terapii pedagogicznej. Utrzymanie zestawu w tematyce świątecznej ułatwia uczniowi oczekiwanie na święta i zachęca do aktywnego udziału w zajęciach dzięki przyjemnej, bożonarodzeniowej atmosferze.

Rozumienie swoich emocji i umiejętność ich nazywania może wspomóc uczniów w spektrum w świadomym kontrolowaniu zachowań nieakceptowalnych społecznie, które mogą pojawiać się przy silnym natężeniu emocji. Materiały są dedykowane uczniom klas I-III z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Ćwiczenia uwzględnione w zestawie mogą wspomóc ucznia w rozumieniu czym są emocje, w jaki sposób przejawiają się.

Samouszkodzenia to objaw zaburzeń regulacji emocji, które niestety niezwykle często towarzyszą nastolatkom zmagającym się z depresją, zaburzeniami lękowymi lub adaptacyjnymi lub przeżywają innego rodzaju kryzys psychiczny. Praca nad wygaszeniem samookaleczeń to długotrwały proces terapeutyczny. Ogromnie ważne jest, by uczeń potrafił połączyć objaw z emocjami i sytuacjami, jakie go wywołują. Karty pracy mogą być pomocne w nauce samoobserwacji własnych przeżyć emocjonalnych i reakcji na nie.

Zestaw kart pracy opracowanych z myślą o wspieraniu rozwoju z niepełnosprawnością intelektualną. Pakiet zawiera zadania i ćwiczenia, które pomagają w utrwalaniu podstawowych nawyków higienicznych. Materiały zostały zaprojektowane tak, aby rozwijały umiejętności samodzielnego podejmowania decyzji dotyczących higieny, zwiększały świadomość własnego ciała i potrzeby dbania o nie, a także kształtowały poczucie odpowiedzialności za własne zdrowie. Dzięki angażującym zadaniom uczennica może rozwijać praktyczne umiejętności, rozpoznawać właściwe i niewłaściwe zachowania oraz planować i monitorować swoje codzienne nawyki higieniczne. Pakiet wspiera także budowanie pewności siebie i komfortu w codziennych sytuacjach. Materiały doskonale sprawdzają się podczas zajęć rewalidacyjnych, lekcji wychowawczych, warsztatów tematycznych dotyczących zdrowia i higieny oraz zajęć z zakresu rozwoju osobistego i społecznego.

Zestaw kart pracy „Wzmacniam siebie – rozwój emocjonalno-społeczny” to starannie opracowany pakiet zadań wspierających rozwój dzieci i młodzieży w wieku od 8 do 15 lat. Materiały zostały stworzone z myślą o dzieciach wychowujących się w trudnych warunkach oraz tych, które mogą doświadczać poczucia samotności. Dzięki tym kartom uczniowie mają możliwość nie tylko lepiej zrozumieć swoje emocje, ale także budować zdrowe relacje z innymi oraz wzmacniać poczucie własnej wartości.

Hejt, czyli obrażanie, ośmieszanie czy poniżanie innych to jedna z form cyberprzemocy. Poczucie anonimowości w internecie nasila takie zachowania. Niektórzy internauci stosują pewnego rodzaju podwójne standardy, w sieci pozwalają sobie na zupełnie inne zachowania niż w bezpośrednich kontaktach. Hejt może dotknąć każdego. Reakcja na takie zachowania to krok do zahamowania procesu przemocy.