Organizacja placówki, w tym możliwość prowadzenia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, powinna zostać określona w statucie placówki, na podstawie którego dyrektor może powołać zespół wczesnego wspomagania. Realizuje on zadania na rzecz dziecka i rodziny, określone szczegółowo w rozporządzeniu w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju (art. 112 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe). Skład zespołu zależny jest od potrzeb dziecka.
W większości szkół uczy się przynajmniej jedno dziecko ze spektrum autyzmu. Mimo że orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na autyzm wydawane są stosunkowo często, zdarza się, że doręczenie go wywołuje lęk. Jakie jest dziecko ze spektrum autyzmu? Co musi wiedzieć nauczyciel?
Warto dołożyć wszelkich starań, aby pierwsze kontakty z rodziną małego dziecka, szczególnie w ramach wczesnego wspomagania rozwoju, nacechowane były wzajemną ufnością, otwartością serca i zrozumieniem. Nie zawsze najważniejszym dokumentem jest procedura organizacji WWRD, ale zawsze niezbędna jest empatia i zrozumienie. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak zorganizować spotkanie poprzedzające pierwsze zajęcia z dzieckiem. Do artykułu dołączono broszurę Czym jest WWRD? Poradnik dla rodzica.
Narodziny dziecka z niepełnosprawnością są dla rodziny ogromnym wyzwaniem psychicznym, fizycznym i organizacyjnym. Szczególną uwagę należy poświęcić zdrowemu rodzeństwu, które przeżywa żałobę po zdrowym bracie lub siostrze. Dowiedz się, jak może czuć się dziecko, którego u rodzeństwa stwierdzono niepełnosprawność. Sprawdź, jak wesprzeć rodzinę, która czasem nadmiernie skupia się na niepełnosprawności jednego z dzieci.
Jednym z wymogów prowadzenia przez placówkę wczesnego wspomagania rozwoju jest zatrudnianie specjalistów wymienionych w przepisach. Wśród nich wskazuje się na psychologa, jednak bez wskazania, jaką specjalność powinien ukończyć. Obecnie szkoły wyższe oferują studia podyplomowe dla psychologa prowadzącego zajęcia WWR. Sprawdzamy, czy ich ukończenie przez magistra psychologii jest obowiązkowe.
Coraz większa liczba rodziców występuje do dyrektorów placówek organizujących wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z wnioskami o zastąpienie zajęć stacjonarnych zajęciami prowadzonymi zdalnie. Czy względu na stan zdrowia dziecka i sytuację epidemiologiczną program wczesnego wspomagania rozwoju może być realizowany z wykorzystaniem metod i technik na odległość?