Wczesne wspomaganie rozwoju może być realizowane w szkole, niezależnie od tego, że dziecko uczęszcza do przedszkola. W szczególności ma to miejsce w sytuacji, gdy w przedszkolu nie działa zespół wczesnego wspomagania rozwoju. Kto wskazuje szkołę, w której dziecko ma realizować WWR? Czy taką decyzję może podjąć poradnia psychologiczno-pedagogiczna lub dyrektor przedszkola, do którego uczęszcza dziecko?
Przepisy wskazują, jacy specjaliści wchodzą w skład zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Często pojawiającą się wątpliwością jest natomiast – czy jest to katalog obligatoryjny, czy raczej wskazanie, kto powinien należeć do tego zespołu? Sprawdź, czy placówka może kontynuować organizowanie WWR, jeżeli powstał wakat na jednym ze stanowisk wymienionych w przepisach.
Przepisy nie określają wzorów czy szablonów dokumentów podsumowujących rok szkolny z zakresu zajęć wczesnego wspomagania oraz kształcenia specjalnego, wskazując jedynie na ich zawartość oraz działania, które powinny być podjęte w związku z podsumowaniem efektywności udzielanego dzieciom wsparcia. Sprawdzamy szczegóły.
Organizacja placówki, w tym możliwość prowadzenia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, powinna zostać określona w statucie placówki, na podstawie którego dyrektor może powołać zespół wczesnego wspomagania. Realizuje on zadania na rzecz dziecka i rodziny, określone szczegółowo w rozporządzeniu w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju (art. 112 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe). Skład zespołu zależny jest od potrzeb dziecka.
W większości szkół uczy się przynajmniej jedno dziecko ze spektrum autyzmu. Mimo że orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na autyzm wydawane są stosunkowo często, zdarza się, że doręczenie go wywołuje lęk. Jakie jest dziecko ze spektrum autyzmu? Co musi wiedzieć nauczyciel?