Uczeń trudny czy uczeń w trudnej sytuacji? Zmiana perspektywy jako pierwszy krok do skutecznego wsparcia. Scenariusz szkolenia dla nauczycieli

Autor: Marzena Przybylska

Dodano: 5 maja 2025

W codziennej pracy łatwo jest przypisać uczniowi etykietę „trudnego” – szczególnie, gdy jego zachowanie bywa prowokujące lub niespójne z oczekiwaniami dorosłych. Tymczasem za takim zachowaniem często stoją niewidoczne dla nauczyciela trudności – emocjonalne, rodzinne, rozwojowe. Celem szkolenia jest wsparcie nauczycieli w zmianie perspektywy: z oceniania na rozumienie. Uczestnicy będą pracować na autentycznych przykładach, ucząc się jak interpretować trudne zachowania jako komunikat o potrzebach, nie jako celową złośliwość. Poprzez analizę przypadków i pracę z językiem wychowawczym szkolenie rozwija empatię, refleksyjność i skuteczność reakcji wychowawczej.

Grupa docelowa Nauczyciele szkół podstawowych i ponadpodstawowych
Cele szkolenia wiedza
  • uczestnicy poznają psychologiczne i pedagogiczne mechanizmy etykietowania uczniów
  • zrozumieją, jak kontekst społeczny, emocjonalny lub rodzinny może wpływać na zachowanie ucznia
  • dowiedzą się, jak postrzegać trudne zachowanie ucznia jako komunikat o jego potrzebach i trudnościach, a nie jako celowe działanie „przeciwko nauczycielowi”
umiejętności
  • rozróżnianie między subiektywnym postrzeganiem ucznia jako „trudnego” a obiektywnym opisem jego zachowania i sytuacji
  • przekształcanie ocen i etykiet w język wspierający i opisowy
  • formułowanie pomocnych hipotez dotyczących przyczyn trudnych zachowań i dopasowanie prostych strategii wsparcia
postawy
  • gotowość do zmiany perspektywy – od oceniania ucznia jako „problematycznego” do rozumienia go jako osoby w trudnej sytuacji
  • otwartość na stosowanie zasady: „co się z tobą dzieje?”, zamiast: „co jest z tobą nie tak?”
  • refleksyjność i empatia w pracy wychowawczej
Potrzebne materiały
  • załącznik nr 1. Trudny uczeń
  • załącznik nr 2. Wypowiedzi o uczniach
  • flipchart lub tablica sucho ścieralna
  • mazaki,
  • kartki A3
  • karteczki samoprzylepne
Liczba uczestników: maksymalnie 20 osób
Czas trwania 90 minut

Podgląd dokumentów:

Pozostało jeszcze 70% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 5 maja 2025

Autor: Marzena Przybylska

Tematyka

Sprawdź inne serwisy