Wielu nauczycielom praca z młodzieżą kojarzy się ze swego rodzaju walką – walką o uwagę, odpowiednie zachowanie czy wywiązywanie się przez uczniów ze szkolnych obowiązków. Nauczyciele dość często skarżą się na okazywanie przez uczniów braku szacunku, zakłócanie toku lekcji poprzez rozmowy, zajmowanie się sprawami niezwiązanymi z zajęciami, konflikty pomiędzy uczniami czy zaczepki słowne kierowane pod adresem prowadzącego lekcję. Marzą o tym, by móc spokojnie przeprowadzić lekcję, zrealizować założony materiał i nie musieć wciąż się zajmować kwestiami związanymi z zachowaniem uczniów i ich dyscyplinowaniem.
W trakcie poprzedniego szkolenia na temat dyscypliny w klasie i radzenia sobie z trudnymi sytuacjami rozmawialiśmy o tym, czym jest dyscyplina, jakie trudne sytuacje zdarzają się w trakcie zajęć szkolnych, z czego mogą one wynikać i jak próbować im zapobiegać. Wspólnie wypracowywaliśmy możliwe rozwiązania niektórych trudnych sytuacji. Na początku dzisiejszego szkolenia wrócimy do tych zagadnień i podzielimy się doświadczeniami zdobytymi po szkoleniu.
Nauczyciele poznają sposoby identyfikowania i interpretowania ról grupowych w klasie. Uczą się na nie reagować, eliminować niepożądane zachowania uczniów i wspierać ich w pełnieniu ról pozytywnych.
Szkolenie poświęcone problematyce zarządzania klasą zróżnicowaną, umiejętnościom nauczyciela zarządzającego zespołem oraz zasadom i metodom wywierania wpływu na ucznia.
W codziennej pracy wychowawca spotyka się z wieloma problemowymi sytuacjami. Nie wszyscy uczniowie zachowują się wzorowo, a niektórym zdarza się przekraczać normy społeczne i łamać zasady. Najczęściej o takich uczniach myślimy jako o tzw. „trudnych”, zwłaszcza wtedy, kiedy zawodzą typowe oddziaływania wychowawcze stosowane przez nauczycieli na bieżąco i uczeń nie koryguje swojego zachowania. Potrzebujemy wtedy współpracy i wsparcia ze strony rodziców. Jak z nimi rozmawiać o trudnych zachowaniach ucznia? Jak zaangażować rodziców do współdziałania na rzecz dziecka i zbudować porozumienie, które przyniesie pozytywną zmianę w jego funkcjonowaniu w szkole?
W jakich sytuacjach i według jakich zasad warto skorzystać z dzienniczka zachowania w pracy wychowawczej z uczniem przejawiającym trudne zachowania?
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.