Wczesne wspomaganie rozwoju organizuje się dla dzieci posiadających opinię wydana przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Obecnie, ze względu na trwającą pandemię, czas oczekiwania na wydanie takiej opinii znacznie się wydłuża, a to sprawia, że w niektórych przedszkolach dzieci, mimo zdiagnozowanych przez nauczycieli potrzeb, nie otrzymują potrzebnej pomocy.
Aktualnie obowiązujące przepisy nie odnoszą się do szczegółowej organizacji zajęć wczesnego wspomagania rozwoju (WWR). Określają jedynie ogólne zasady planowania liczby godzin zajęć w miesiącu. Brak natomiast wskazówek dotyczących organizacji pracy. Czy istnieje możliwość zawieszenia prowadzenia zajęć w danym miesiącu i odpracowania godzin w kolejnym? Dowiedz się, czy możliwe jest wprowadzanie zmian do harmonogramu działań WWR.
Wydając opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka należy wskazać okres, w jakim zachodzi potrzeba udzielania takiego wsparcia. Czy termin obowiązywania opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju może pokrywać się z terminem rozpoczęcia nauki w szkole? Sprawdź, czy aktualne przepisy zobowiązują zespół do wydawania opinii o potrzebie wwrd na określony czas – do rozpoczęcia nauki w szkole.
Co do zasady wczesne wspomaganie rozwoju dziecka organizuje się od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, nie ma wątpliwości do kiedy powinno uczestniczyć w WWR. Problem pojawia się w przypadku dzieci z orzeczeniem o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych – te bowiem nie zaczynają nauki w szkole, lecz obowiązek szkolny realizują przez udział zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych.
Niepubliczna placówka światowa może organizować wczesne wspomaganie rozwoju dziecka. Na ten cel otrzyma odrębną dotację. Pojawia się jednak pytanie – czy o dotację na WWR mogą otrzymywać także podmioty niebędące placówkami oświatowymi, funkcjonujące w formie działalności gospodarczej?
Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania, przebieg działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej z dziećmi w punkcie lub zespole w danym roku szkolnym jest dokumentowany w dzienniku zajęć punktu lub zespołu.
Przepisy nie rozstrzygają, ile minut powinna trwać godzina zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Aby to ustalić, trzeba posiłkować się przepisami określającym czas zajęć prowadzonych z dziećmi w wieku przedszkolnym oraz wykładnią MEN.
Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju mogą być organizowane w wymiarze wyższym niż 8 godzin w miesiącu i mogą być prowadzone w kilku jednostkach prowadzących takie zajęcia, na podstawie zawartego porozumienia. Sprawdzamy, jak je prawidłowo zorganizować.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka to zajęcia ukierunkowane pobudzanie rozwoju dziecka oraz wspieranie rodziny. Ocena efektywności WWRD nie powinna jednak ograniczać się do oceny skuteczności działań zespołu. Powinna ona uwzględniać również wpływ oddziaływań rodziców i opiekunów dziecka. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak powinna wyglądać ocena efektywności WWRD. Sprawdź, czy można dokonywać jej także po rozpoczęciu przez dziecko edukacji szkolnej.
Objęcie dziecka wczesnym wspomaganiem rozwoju oznacza, że realizuje ono zajęcia na podstawie indywidualnego programu WWRD. Celem zajęć jest pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka. W tym procesie ważne jest bieżące ocenianie i analizowanie postępów dziecka. Sprawdź, czy specjalista musi uzyskać dodatkową zgodę rodziców na przeprowadzenie diagnozy dziecka, wobec którego stosowana jest terapia WWRD.