Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka może być realizowane publicznych i niepublicznych przedszkolach i szkołach podstawowych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych, ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych oraz poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Sprawdź, jaki wiek powinno osiągnąć dziecko, dla którego zespół wczesnego wspomagania zostanie utworzony w przedszkolu lub w szkole.
Dziecko ma prawo do korzystania z wczesnego wspomagania rozwoju od chwili wykrycia niepełnosprawności do rozpoczęcia nauki w szkole. Sprawdź, czy możliwe jest równoczesne objęcie go kształceniem specjalnym w przedszkolu.
Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka mogą być prowadzone w jego domu rodzinnym. Takie rozwiązanie byłoby szczególnie korzystne w sytuacji, gdy dziecko z powodu choroby nie uczęszcza do przedszkola. Sprawdź, czy możliwe jest organizowanie tych zajęć w domu dziecka tylko w czasie absencji i powrotu do zajęć w placówce po powrocie do zdrowia.
Dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego może posiadać jednocześnie opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. Czy w sytuacji, gdy obie formy wsparcia będą realizowane w tej samej placówce, konieczne jest opracowanie dwóch odrębnych programów, czyli IPET i programu wczesnego wspomagania rozwoju?
Dyrektorzy podmiotów, które chcą organizować wczesne wspomaganie rozwoju, mogą organizować wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w porozumieniu z organami prowadzącymi. Sprawdź, jakie kroki podjąć, aby organizować WWR w szkole.
Wczesne wspomaganie rozwoju może być realizowane w szkole, niezależnie od tego, że dziecko uczęszcza do przedszkola. W szczególności ma to miejsce w sytuacji, gdy w przedszkolu nie działa zespół wczesnego wspomagania rozwoju. Kto wskazuje szkołę, w której dziecko ma realizować WWR? Czy taką decyzję może podjąć poradnia psychologiczno-pedagogiczna lub dyrektor przedszkola, do którego uczęszcza dziecko?
Przepisy wskazują, jacy specjaliści wchodzą w skład zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Często pojawiającą się wątpliwością jest natomiast – czy jest to katalog obligatoryjny, czy raczej wskazanie, kto powinien należeć do tego zespołu? Sprawdź, czy placówka może kontynuować organizowanie WWR, jeżeli powstał wakat na jednym ze stanowisk wymienionych w przepisach.
Przepisy nie określają wzorów czy szablonów dokumentów podsumowujących rok szkolny z zakresu zajęć wczesnego wspomagania oraz kształcenia specjalnego, wskazując jedynie na ich zawartość oraz działania, które powinny być podjęte w związku z podsumowaniem efektywności udzielanego dzieciom wsparcia. Sprawdzamy szczegóły.