Przepisy nie regulują kwestii funkcjonowania zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w razie długotrwałej nieobecności specjalisty wchodzącego w skład zespołu. Sprawdź, jak zdaniem specjalisty należy postąpić w sytuacji, gdy do zespołu został powołany wymagany specjalista, ale ze względu na nieobecność przez dłuższy okres nie może prowadzić zajęć z dzieckiem objętym WWR. Dowiedz się czy można kontynuować zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, jeżeli jeden ze specjalistów jest długotrwale nieobecny w pracy.
Wczesnym wspomaganiem rozwoju dziecka obejmuje się dzieci z niepełnosprawnością. Zagrożenie niedostosowaniem społecznym nie wpisuje się w tę kategorię. Ponadto trudno mówić o zagrożeniu niedostosowaniem społecznym u dziecka w wieku przedszkolnym – bo tylko dla takich dzieci organizowane jest WWR. Sprawdź szczegóły.
Prowadzenie zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka można powierzyć nauczycielowi posiadającym kwalifikacje szczegółowo określone w rozporządzeniu. Sprawdź, dyplomem jakich studiów musi legitymować się kandydat na nauczyciela.
Rehabilitant, który prowadzi zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju, nie musi mieć ukończonych studiów na kierunku wczesne wspomaganie rozwoju. Konieczne jest jednak posiadanie przygotowania pedagogicznego. Sprawdź szczegóły.
Przedszkole, w którym ma być prowadzone wczesne wspomaganie rozwoju dzieci musi spełniać dwa podstawowe warunki. Po pierwsze – konieczne jest zatrudnienie wykwalifikowanej kadry. Po drugie – dysponowanie odpowiednimi pomieszczeniami. Poznaj szczegółowe zasady organizowania WWR w przedszkolu.
Kwalifikacje wymagane od nauczycieli określa rozporządzenie MEiN. W artykule wyjaśniamy, czy specjaliści prowadzący zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka muszą mieć również kwalifikacje wymagane od nauczycieli przedszkoli.
Opinia potrzebie WWR jest wydana dzieciom, u których wykryto niepełnosprawność. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania mają na celu pobudzenie rozwoju psychoruchowego i społecznego dziecka. Są one prowadzone od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. Wobec tego, czy dziecko z opinią o WWR w postępowaniu rekrutacyjnym do przedszkola powinno otrzymać punkty za spełnianie kryterium o niepełnosprawności?
Przepisy prawa oświatowego wskazują, że wczesnym wspomaganiem rozwoju dziecka obejmuje się dzieci od chwili wykrycia niepełnosprawności do momentu rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej. Brak jednak regulacji zawierających definicję niepełnosprawności. W takim razie – jaki rodzaj niepełnosprawności uzasadnia objęcie dziecka WWR?
Wczesnym wspomaganiem rozwoju obejmuje się dzieci ze stwierdzoną niepełnosprawnością, które posiadają odpowiednią opinię wydaną przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Jak krok po kroku wygląda ubieganie się o wydanie tej opinii? Czy opinia wystarcza do nałożenia na gminę obowiązku zapewnienia dziecku WWR? Sprawdź, na podstawie jakich dokumentów organizuje się wczesne wspomaganie rozwoju dziecka.
Celem oddziaływa w ramach WWRD jest jak najwcześniejsze wykrycie nieprawidłowości rozwoju oraz odpowiednie dobranie ćwiczeń do jego indywidualnych potrzeb. Jednym z istotnych obszarów rozwoju dziecka na tym etapie jest nabywanie sprawności motorycznej i manualnej. Z tego też względu osoby pracujące z najmłodszymi dziećmi powinny posiadać wiedzę m.in. na temat rozwoju chwytu dziecka. Wiedza taka pozwala na wczesne zauważenie ewentualnych nieprawidłowości i podejmowanie oddziaływań terapeutycznych. Sprawdź, jak powinien przebiegać rozwój chwytu u dziecka w pierwszym roku jego życia. Dowiedz się również po czym poznać prawidłowy bądź nieprawidłowy sposób trzymania kredki czy ołówka u dziecka w wieku przedszkolnym.