Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka mogą być prowadzone w jego domu rodzinnym. Takie rozwiązanie byłoby szczególnie korzystne w sytuacji, gdy dziecko z powodu choroby nie uczęszcza do przedszkola. Sprawdź, czy możliwe jest organizowanie tych zajęć w domu dziecka tylko w czasie absencji i powrotu do zajęć w placówce po powrocie do zdrowia.
Dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego może posiadać jednocześnie opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. Czy w sytuacji, gdy obie formy wsparcia będą realizowane w tej samej placówce, konieczne jest opracowanie dwóch odrębnych programów, czyli IPET i programu wczesnego wspomagania rozwoju?
Dyrektorzy podmiotów, które chcą organizować wczesne wspomaganie rozwoju, mogą organizować wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w porozumieniu z organami prowadzącymi. Sprawdź, jakie kroki podjąć, aby organizować WWR w szkole.
Wczesne wspomaganie rozwoju może być realizowane w szkole, niezależnie od tego, że dziecko uczęszcza do przedszkola. W szczególności ma to miejsce w sytuacji, gdy w przedszkolu nie działa zespół wczesnego wspomagania rozwoju. Kto wskazuje szkołę, w której dziecko ma realizować WWR? Czy taką decyzję może podjąć poradnia psychologiczno-pedagogiczna lub dyrektor przedszkola, do którego uczęszcza dziecko?
Przepisy wskazują, jacy specjaliści wchodzą w skład zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Często pojawiającą się wątpliwością jest natomiast – czy jest to katalog obligatoryjny, czy raczej wskazanie, kto powinien należeć do tego zespołu? Sprawdź, czy placówka może kontynuować organizowanie WWR, jeżeli powstał wakat na jednym ze stanowisk wymienionych w przepisach.
Przepisy prawa oświatowego wskazują, że wczesnym wspomaganiem rozwoju dziecka obejmuje się dzieci od chwili wykrycia niepełnosprawności do momentu rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej. Brak jednak regulacji zawierających definicję niepełnosprawności. W takim razie – jaki rodzaj niepełnosprawności uzasadnia objęcie dziecka WWR?
Przepisy nie rozstrzygają, ile minut powinna trwać godzina zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Aby to ustalić, trzeba posiłkować się przepisami określającym czas zajęć prowadzonych z dziećmi w wieku przedszkolnym oraz wykładnią MEN.
Przepisy nie określają wzorów czy szablonów dokumentów podsumowujących rok szkolny z zakresu zajęć wczesnego wspomagania oraz kształcenia specjalnego, wskazując jedynie na ich zawartość oraz działania, które powinny być podjęte w związku z podsumowaniem efektywności udzielanego dzieciom wsparcia. Sprawdzamy szczegóły.
Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju mogą być organizowane w wymiarze wyższym niż 8 godzin w miesiącu i mogą być prowadzone w kilku jednostkach prowadzących takie zajęcia, na podstawie zawartego porozumienia. Sprawdzamy, jak je prawidłowo zorganizować.