Jak nie wpaść w pułapkę manipulacji pedagogicznej?

Dodano: 9 czerwca 2025
  Jak nie wpaść w pułapkę manipulacji pedagogicznej?

Manipulacja w wychowaniu rzadko bywa oczywista. Może przybrać formę zatroskanego spojrzenia, starannie dobranego słowa, niepozornego nacisku. W dobrej wierze, „dla jego dobra”, mówimy uczniowi, co powinien czuć, myśleć i jak się zachować. Nie dostrzegamy, że w tym procesie nie zostaje już miejsca na jego wybór. A przecież proces wychowania nie powinien odbierać wolności, lecz ją wzmacniać. Niniejszy artykuł to zaproszenie do refleksji: Czy naprawdę wiemy, czym jest wpływ pedagogiczny? Czy mamy świadomość, kiedy przekraczamy cienką granicę między wspieraniem a sterowaniem?

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Gdzie przebiega granica między wpływem wychowawczym a manipulacją?
  • Jakie techniki manipulacyjne mogą nieświadomie pojawiać się w codziennej praktyce?
  • Jakie są długofalowe konsekwencje manipulacji dla rozwoju ucznia i relacji wychowawczej?
  • Jakie sposoby i formy komunikacji sprzyjają budowaniu wolnej, odpowiedzialnej relacji bez manipulowania?
  • Jak nauczyciel może rozwijać w sobie odporność na manipulacyjne schematy działania?

Przeczytaj również: 

Pozostało jeszcze 95% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Sprawdź inne serwisy