Sztuka udzielania uczniom konstruktywnej informacji zwrotnej. Jak wpływać na rozwój ucznia bez obniżania jego poczucia własnej wartości?

Julia Przybył

Autor: Julia Przybył

Dodano: 24 lutego 2025
  Sztuka udzielania uczniom konstruktywnej informacji zwrotnej. Jak wpływać na rozwój ucznia bez obniżania jego poczucia własnej wartości?

Konstruktywna informacja zwrotna jest jednym z najważniejszych narzędzi w pracy nauczyciela. Dobrze przekazana może znacząco wpłynąć na rozwój uczniów, ich motywację i wiarę we własne możliwości. Z kolei nieodpowiednio sformułowana krytyka może skutkować obniżeniem poczucia własnej wartości, a nawet wywołać lęk przed kolejnymi wyzwaniami edukacyjnymi. Jak zatem udzielać uczniom feedbacku w sposób wspierający ich rozwój, a jednocześnie nie osłabiający ich pewności siebie? W artykule wyjaśniamy, jak formułować informację zwrotną, by doceniać i motywować do dalszej pracy. 

Prawidłowo sformułowana informacja zwrotna to taka, która nie tylko wskazuje na obszary wymagające poprawy, ale również wzmacnia pozytywne strony i daje konkretne wskazówki do dalszego działania. Oznacza to przekazywanie komunikatu w sposób motywujący i wspierający rozwój, tak aby uczeń miał jasność co do tego, co robi dobrze, jakie aspekty wymagają poprawy oraz jakie kroki może podjąć, aby osiągnąć lepsze wyniki. Wartościowa krytyka koncentruje się na merytorycznej analizie pracy ucznia, wskazuje błędy lub niedociągnięcia w sposób rzeczowy i pozbawiony ocen negatywnie wpływających na jego samoocenę. Jej celem jest nie tylko korekta błędów, ale także budowanie poczucia kompetencji, samodzielności i motywacji do dalszej nauki. 

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jak udzielać informacji zwrotnej, by wspierać rozwój ucznia?
  • Na czym polega zasada „kanapki feedbackowej”?
  • Dlaczego warto chwalić wysiłek, a nie tylko wynik?
  • Jak formułować uwagi, by były jasne i pomocne?
  • Kiedy ocena wykonania zadania nie spełni swojej roli?
  • Jak ton głosu wpływa na odbiór krytyki?

Pozostało jeszcze 84% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 24 lutego 2025

Autor: Julia Przybył

Psycholog, autorka gier terapeutyczno-relacyjnych dla dzieci. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu udzielania pomocy psychologicznej rodzinom w nurcie systemowym. Doświadczenie zawodowe zdobywała na szpitalnych oddziałach psychiatrycznych, oddziale leczenia zespołów abstynencyjnych oraz oddziale leczenia uzależnień, w domu dziecka oraz pracując jako konsultantka na portalu tekstowej pomocy psychologicznej. Ma doświadczenie w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Aktualnie pracuje w dwóch szkołach podstawowych jako psycholog szkolny, towarzyszy grupie wsparcia dla dorosłych osób LGBTQ+ oraz w poradni zdrowia psychicznego.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy