Autor: Natalia Perek
Dodano: 25 listopada 2024
Funkcjonowanie w społeczeństwie wymaga przeróżnych kompetencji, których rozwój zaczyna się zaraz po narodzinach i trwa do końca życia. Już na etapie swobodnych zabaw w piaskownicy dzieci ćwiczą umiejętności komunikacyjne, wyrażanie własnych emocji i potrzeb, formułowanie opinii, asertywność, empatię, rozwiązywanie konfliktów. Zdarza się jednak, że ujawniają się deficyty i dysharmonie w rozwoju społecznym, które utrudniają dzieciom życie w grupie. W takich sytuacjach potrzebują dodatkowych oddziaływań i mądrego wsparcia.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Jakie są źródła trudności w rozwoju umiejętności społecznych u dzieci i młodzieży?
- W jaki sposób izolacja społeczna, przemoc czy brak odpowiednich wzorców wpływają na rozwój kompetencji interpersonalnych?
- Jakie objawy mogą wskazywać na deficyty w zakresie umiejętności społecznych?
- Jakie umiejętności społeczno-emocjonalne warto obserwować u dzieci w różnym wieku?
- Dlaczego treningi umiejętności społecznych (TUS) mogą być skuteczne?
- Na czym polegają zajęcia socjoterapeutyczne i jakie techniki są w nich stosowane?
- Jakie formy pracy z grupą mogą pomóc dzieciom i młodzieży rozwijać umiejętności interpersonalne?
- Czym różnią się treningi interpersonalne od warsztatów psychoedukacyjnych?
- W jaki sposób psychoterapia grupowa wspiera rozwój społeczny i emocjonalny?
- Jak dobrać odpowiednią metodę wsparcia dla dziecka z deficytami w obszarze kompetencji społecznych?
Pozostało jeszcze 88% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Dodano: 25 listopada 2024
Autor: Natalia Perek
Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.