trening umiejętności społecznych

  Czy zasady są ważne? Karty pracy dla uczniów

Czy zasady są ważne? Karty pracy dla uczniów

  Metody pracy z dziećmi i młodzieżą z deficytami w obszarze umiejętności społecznych

Metody pracy z dziećmi i młodzieżą z deficytami w obszarze umiejętności społecznych

Funkcjonowanie w społeczeństwie wymaga przeróżnych kompetencji, których rozwój zaczyna się zaraz po narodzinach i trwa do końca życia. Już na etapie swobodnych zabaw w piaskownicy dzieci ćwiczą umiejętności komunikacyjne, wyrażanie własnych emocji i potrzeb, formułowanie opinii, asertywność, empatię, rozwiązywanie konfliktów. Zdarza się jednak, że ujawniają się deficyty i dysharmonie w rozwoju społecznym, które utrudniają dzieciom życie w grupie. W takich sytuacjach potrzebują dodatkowych oddziaływań i mądrego wsparcia.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie są źródła trudności w rozwoju umiejętności społecznych u dzieci i młodzieży?
  • W jaki sposób izolacja społeczna, przemoc czy brak odpowiednich wzorców wpływają na rozwój kompetencji interpersonalnych?
  • Jakie objawy mogą wskazywać na deficyty w zakresie umiejętności społecznych?
  • Jakie umiejętności społeczno-emocjonalne warto obserwować u dzieci w różnym wieku?
  • Dlaczego treningi umiejętności społecznych (TUS) mogą być skuteczne?
  • Na czym polegają zajęcia socjoterapeutyczne i jakie techniki są w nich stosowane?
  • Jakie formy pracy z grupą mogą pomóc dzieciom i młodzieży rozwijać umiejętności interpersonalne?
  • Czym różnią się treningi interpersonalne od warsztatów psychoedukacyjnych?
  • W jaki sposób psychoterapia grupowa wspiera rozwój społeczny i emocjonalny?
  • Jak dobrać odpowiednią metodę wsparcia dla dziecka z deficytami w obszarze kompetencji społecznych?
  Zrozumienie i przestrzeganie zasad społecznych – analiza zasad społecznych. Scenariusz zajęć rewalidacyjnych

Zrozumienie i przestrzeganie zasad społecznych – analiza zasad społecznych. Scenariusz zajęć rewalidacyjnych

Zajęcia rewalidacyjne mają na celu m.in. rozwijanie umiejętności społecznych uczniów z, aby lepiej radzili sobie w codziennych sytuacjach. Podczas proponowanych zajęć uczestnik zajęć uczy się rozpoznawać i stosować zasady obowiązujące w różnych środowiskach, takich jak szkoła, dom czy miejsce pracy. Przestrzeganie zasad jest kluczowe nie tylko dla utrzymania porządku, ale również dla budowania pozytywnych relacji z innymi ludźmi. Zajęcia zostały zaprojektowane w taki sposób, aby uczeń mógł zrozumieć znaczenie zasad i nauczyć się je stosować w praktyce poprzez analizę przypadków oraz symulacje sytuacyjne.

Grupa docelowa uczniowie szkoły ponadpodstawowej z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Cele ogólne:  
  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania i rozumienia zasad społecznych obowiązujących w różnych sytuacjach
  • wzmacnianie kompetencji społecznych, szczególnie w zakresie odpowiedniego zachowania w określonych kontekstach
Cele szczegółowe: Uczeń:
  • rozróżnia zasady obowiązujące w szkole, domu i miejscu pracy,
  • potrafi wskazać przykłady odpowiedniego zachowania w danej sytuacji,
  • umie zidentyfikować konsekwencje niewłaściwego postępowania,
  • rozwija umiejętności komunikacyjne i współpracy,
  • podejmuje próby zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce.
Potrzebne materiały:
  • załącznik nr 1. Opisy sytuacji
  • załącznik nr 2. Sortowanie zasad
  • tablica i pisaki/kreda
Liczba uczestników: 1 (indywidualna praca z uczniem)
Czas trwania: 60 minut
Czego używa lekarz?   Zachowanie u lekarza. Karty pracy dla uczniów

Zachowanie u lekarza. Karty pracy dla uczniów

Wizyty u lekarza mogą być stresujące. Wiedza, jak się zachować, może pomóc w redukcji lęku i niepokoju związanego z konsultacją medyczną. Dla uczniów w spektrum autyzmu nauka odpowiedniego zachowania się u lekarza jest szczególnie istotna. Osoby te mogą mieć trudności z komunikacją werbalną i niewerbalną. Uczenie, jak skutecznie komunikować się z lekarzem, może pomóc w lepszym zrozumieniu ich potrzeb zdrowotnych. Warto pamiętać także, że dla wielu osób w spektrum autyzmu ważna jest przewidywalność zdarzeń. Zrozumienie, czego można się spodziewać podczas wizyty u lekarza, może pomóc w redukcji stresu i lęku. Przygotowując uczniów do odpowiedniego zachowania podczas wizyt medycznych, warto skorzystać z profesjonalnie przygotowanego zestawu kart pracy. W proponowanym pakiecie zawarte są różnorodne ćwiczenia, które wprowadzają w świat etykiety medycznej w przystępny i angażujący sposób. Uwzględniono również zadania dotyczące procesu rejestracji na wizytę u lekarza.

Twórz własne karty pracy i w kreatywny sposób rozwijaj umiejętności swoich uczniów! Za pomocą kreatora kart pracy z łatwością przygotujesz ciekawe materiały ćwiczeniowe odpowiednie dla Twoich uczniów. PRZETESTU

Sprawdź inne serwisy