Według aktualnych koncepcji psychologicznych kryzys emocjonalny to przejściowy stan nierównowagi wewnętrznej, wywołany przez krytyczne wydarzenie lub sytuację życiową, która wymaga istotnych zmian i rozstrzygnięć. Jakie wydarzenia mogą sprawić, że w stanie kryzysu znajdzie się dziecko lub nastolatek? Na jakie sygnały zwracać uwagę? W jaki sposób wesprzeć ucznia w drodze do odzyskania równowagi? Jakie kroki warto podjąć? W artykule udzielamy praktycznych wskazówek, jak pomóc dziecku w kryzysie psychicznym.
Kryzys psychiczny to jednak w potocznym znaczeniu nie tylko doświadczenie stanu nierównowagi. Posługujemy się również tym określeniem w przypadku, gdy dziecko lub nastolatek doświadcza niepokojących objawów związanych ze zdrowiem psychicznym. Często używa się tego określenia w kontekście depresji, zaburzeń lękowych, adaptacyjnych czy zespołu stresu pourazowego.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Co to jest kryzys emocjonalny i jakie wydarzenia mogą go wywołać?
- Jakie objawy wskazują na kryzys emocjonalny u ucznia?
- Jak skutecznie rozpoznać kryzys emocjonalny w środowisku szkolnym?
- Jak odróżnić kryzys od typowych trudności okresu dojrzewania?
- Jakie działania podjąć na terenie szkoły, by wspierać ucznia w kryzysie?
- Jakie kroki należy podjąć w sytuacjach wymagających pilnej interwencji?
- Jak reagować, gdy pojawiają się aktywne myśli samobójcze lub podejrzenie przemocy wobec dziecka?
- Gdzie szukać dodatkowego wsparcia dla ucznia poza szkołą?
- Jakie instytucje oferują pomoc psychologiczną, psychiatryczną i terapeutyczną?
- Jakie znaczenie mają zalecenia specjalistów w planowaniu wsparcia?
- Jak monitorować skuteczność planu wsparcia?
- Jakie rolę w przeciwdziałaniu kryzysom odgrywa profilaktyka?
Pozostało jeszcze 87% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Natalia Perek
Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.