Plan wsparcia ucznia w kryzysie emocjonalnym. Jak wspierać dzieci i młodzież w kryzysie psychicznym?

Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Dodano: 2 grudnia 2024
  Plan wsparcia ucznia w kryzysie emocjonalnym. Jak wspierać dzieci i młodzież w kryzysie psychicznym?

Według aktualnych koncepcji psychologicznych kryzys emocjonalny to przejściowy stan nierównowagi wewnętrznej, wywołany przez krytyczne wydarzenie lub sytuację życiową, która wymaga istotnych zmian i rozstrzygnięć. Jakie wydarzenia mogą sprawić, że w stanie kryzysu znajdzie się dziecko lub nastolatek? Na jakie sygnały zwracać uwagę? W jaki sposób wesprzeć ucznia w drodze do odzyskania równowagi? Jakie kroki warto podjąć? W artykule udzielamy praktycznych wskazówek, jak pomóc dziecku w kryzysie psychicznym. 

Kryzys psychiczny to jednak w potocznym znaczeniu nie tylko doświadczenie stanu nierównowagi. Posługujemy się również tym określeniem w przypadku, gdy dziecko lub nastolatek doświadcza niepokojących objawów związanych ze zdrowiem psychicznym. Często używa się tego określenia w kontekście depresji, zaburzeń lękowych, adaptacyjnych czy zespołu stresu pourazowego.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Co to jest kryzys emocjonalny i jakie wydarzenia mogą go wywołać?
  • Jakie objawy wskazują na kryzys emocjonalny u ucznia?
  • Jak skutecznie rozpoznać kryzys emocjonalny w środowisku szkolnym?
  • Jak odróżnić kryzys od typowych trudności okresu dojrzewania?
  • Jakie działania podjąć na terenie szkoły, by wspierać ucznia w kryzysie?
  • Jakie kroki należy podjąć w sytuacjach wymagających pilnej interwencji?
  • Jak reagować, gdy pojawiają się aktywne myśli samobójcze lub podejrzenie przemocy wobec dziecka?
  • Gdzie szukać dodatkowego wsparcia dla ucznia poza szkołą?
  • Jakie instytucje oferują pomoc psychologiczną, psychiatryczną i terapeutyczną?
  • Jakie znaczenie mają zalecenia specjalistów w planowaniu wsparcia?
  • Jak monitorować skuteczność planu wsparcia?
  • Jakie rolę w przeciwdziałaniu kryzysom odgrywa profilaktyka?

Pozostało jeszcze 87% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 2 grudnia 2024

Autor: Natalia Perek

Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy