Praca z uczniami LGBT+. Jak zapewnić im bezpieczne warunki w szkole?

Julia Przybył

Autor: Julia Przybył

Dodano: 22 kwietnia 2025
Praca z uczniami LGBT+. Jak zapewnić im bezpieczne warunki w szkole?

Szkoła to nie tylko miejsce nauki, ale również przestrzeń budowania relacji, tożsamości i poczucia przynależności. Dla uczniów należących do społeczności LGBT+ (osób homoseksualnych, osób biseksualnych, transpłciowych i innych osób nieheteronormatywnych), obecność akceptującego i wspierającego środowiska jest niezwykle ważna dla ich dobrostanu psychicznego, bezpieczeństwa i równych szans edukacyjnych. Niestety, wielu z nich nadal spotyka się z dyskryminacją, wykluczeniem lub przemocą w szkole.

Badania prowadzone m.in. przez Kampanię Przeciw Homofobii oraz Fundację Dajemy Dzieciom Siłę wykazują, że uczniowie LGBT+ znacznie częściej doświadczają depresji, lęków, myśli samobójczych, czy absencji szkolnej [1] wynikającej z nieprzyjaznego klimatu. Wsparcie szkoły może temu przeciwdziałać – zwiększa poczucie bezpieczeństwa, obniża stres mniejszościowy i wspiera rozwój psychospołeczny młodego człowieka. Według informacji opublikowanych przez Fundację, 70% nastolatków LGBT+ w Polsce doświadcza przemocy homofobicznej i transfobicznej, 50% zmaga się z objawami depresji, a 70% ma myśli samobójcze [2].

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jak rozmawiać z rodzicami uczniów LGBT+, gdy emocje biorą górę?
  • W jaki sposób wesprzeć rodzinę ucznia, nie naruszając przy tym jego granic ani neutralności światopoglądowej?
  • Co może zrobić wychowawca, gdy uczniowie reagują wykluczeniem na coming out kolegi lub koleżanki z klasy?
  • Jak rozmawiać z klasą o szacunku i różnorodności, nie ujawniając tożsamości konkretnego ucznia?
  • Na czym polega odpowiedzialna rola nauczyciela w towarzyszeniu uczniowi w jego rozwoju tożsamościowym?
  • Jakie zapisy i działania przeciwdziałające dyskryminacji warto wprowadzić do dokumentów szkolnych?
  • W jaki sposób nauczyciele mogą wspierać się nawzajem w budowaniu bardziej otwartej i równościowej szkoły?

Pozostało jeszcze 86% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 22 kwietnia 2025

Autor: Julia Przybył

Psycholog, autorka gier terapeutyczno-relacyjnych dla dzieci. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu udzielania pomocy psychologicznej rodzinom w nurcie systemowym. Doświadczenie zawodowe zdobywała na szpitalnych oddziałach psychiatrycznych, oddziale leczenia zespołów abstynencyjnych oraz oddziale leczenia uzależnień, w domu dziecka oraz pracując jako konsultantka na portalu tekstowej pomocy psychologicznej. Ma doświadczenie w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Aktualnie pracuje w dwóch szkołach podstawowych jako psycholog szkolny, towarzyszy grupie wsparcia dla dorosłych osób LGBTQ+ oraz w poradni zdrowia psychicznego.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy