Ogólnopolskie badanie dobrostanu zawodowego nauczycieli przeprowadzone
w 2023
pod kierownictwem dra Mateusza Paligi pokazało, że większość nauczycieli odczuwa swoje zaangażowanie w pracę, jako bardzo wysokie. To z kolei sprzyja wypaleniu zawodowemu. Wyniki badania wskazują, że
wśród ogólnych objawów wypalenia zawodowego w tej grupie zawodowej dominuje wyczerpanie - aż 36,88 respondentów wskazało, że odczuwa je często. Dlaczego wypalenie zawodowe dotyka właśnie nauczycieli? W jaki sposób nauczyciele mogą chronić zdrowie psychiczne? Czy da się efektywnie przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu?
Pojęcie wypalenia zawodowego zostało opracowane w 1974 roku przez psychiatrę Herberta Freudenbergera. To stan wyczerpania fizycznego, emocjonalnego i intelektualnego, którego głównym objawem jest poczucie chronicznego zmęczenia. Dotyka zwłaszcza przedstawicieli zawodów, które wymagają intensywnego kontaktu z innymi ludźmi. Wśród zawodów wysokiego ryzyka można wymienić nauczycieli, pedagogów, psychologów, pielęgniarzy i lekarzy. To zawody, w których oczekiwania społeczne są wysokie i czasem nieadekwatne, pojawia się presja czasu, wymagana jest ciągłą elastyczność i bardzo różnorodne kompetencje – wiedzy, umiejętności interpersonalne, sprawne zarządzanie kryzysami, wysoka zdolność radzenia sobie ze stresem.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Co to jest wypalenie zawodowe i kiedy zostało po raz pierwszy zdefiniowane?
- Jakie są główne przyczyny wypalenia zawodowego wśród nauczycieli?
- Jakie objawy mogą wskazywać na wypalenie zawodowe u nauczycieli?
- Czy istnieje związek między stażem pracy a ryzykiem wypalenia zawodowego?
- W jaki sposób kultura organizacyjna wpływa na ryzyko wypalenia zawodowego wśród nauczycieli?
- Jakie działania mogą pomóc w zapobieganiu wypaleniu zawodowemu nauczycieli?
- Co nauczyciele mogą zrobić, aby zadbać o swoje zdrowie psychiczne i uniknąć wypalenia zawodowego?
- Kiedy warto zasięgnąć porady psychologicznej w kontekście wypalenia zawodowego?
- Jakie są długoterminowe strategie radzenia sobie z wypaleniem zawodowym?
Pozostało jeszcze 83% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Natalia Perek
Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.