Doradztwo zawodowe w szkołach dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym powinno być realizowane, ponieważ przepisy nie wykluczają w tym zakresie szkół specjalnych. Natomiast w szkole specjalnej nie prowadzi się tych zajęć w formie zajęć doradztwa zawodowego, o których mowa w art. 109 ust. 6 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Działania w zakresie doradztwa zawodowego muszą być dostosowane do specyfiki działalności szkoły i funkcjonowania uczniów. Sprawdź, jak prowadzić zajęcia doradztwa zawodowego w szkole specjalnej.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przepisy prawa oświatowego pozwalają na łączenie klas, jeżeli szkoła podstawowa działa w szczególnie trudnych warunkach demograficznych lub geograficznych. Czy trudne warunki demograficzne lub geograficzne mogą odnosić się również do szkół specjalnych? Sprawdź, czy możliwe jest łączenie klas w szkole specjalnej działającej, w tym w szkole działającej w młodzieżowym ośrodku socjoterapii.
Co do zasady nauczyciele zatrudnieni w szkole specjalnej powinni mieć przygotowanie w zakresie niepełnosprawności uczniów. Sprawdź, czy ten wymóg dotyczy również nauczycieli języka obcego. W artykule omówiono kwalifikacje wymagane od nauczyciela języka obcego w szkole specjalnej.
Przepisy prawa oświatowego nie wykluczają braku promocji przez ucznia z niepełnosprawnością, również w szkole specjalnej. Decyzja o braku promocji powinna być jednak odpowiednio uzasadniona. Sprawdź, jakie kroki można podjąć wobec dzieci i młodzieży, jeżeli uczeń nie uzyskał pozytywnych ocen klasyfikacyjnych.
Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, mają możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół. To, jak poradzi sobie uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w szkole ogólnodostępnej w dużej mierze zależy od stopnia jego niepełnosprawności i zasobów szkoły. Co robić, gdy społeczność szkolna nie jest w stanie odpowiednio wesprzeć ucznia w codziennym życiu i nauce? Jak o tym rozmawiać z rodzicami?
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Dostarczenie do szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego ze względu na niepełnosprawność oznacza, że uczeń będzie uczestniczyć w zajęciach rewalidacyjnych. Sprawdź, ile wynosi minimalny tygodniowy wymiar zajęć rewalidacyjnych w oddziale ogólnodostępnym, integracyjnym oraz specjalnym.
Przeczytaj również:
Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole specjalnej mają osoby posiadające kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej. Warto jednak pamiętać, że wymóg ten nie dotyczy każdego, w tym w szczególności psychologa. Sprawdź, jakie kwalifikacje powinien mieć nauczyciel psycholog, aby móc pracować w szkole specjalnej. Czy w szkołach specjalnych można zatrudnia nauczycieli bez kwalifikacji w zakresie pedagogiki specjalnej?
Z artykułu dowiesz się:
Pobierz wzór oświadczenia rodzica/opiekuna dziecka/ucznia z Ukrainy o złożeniu do publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej wniosku o wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Oświadczenie zostało przygotowane w dwóch wersjach językowych – polskiej i ukraińskiej (декларацію про зверненення заяву про видання рішення про потребу спеціальної освіти).
Dyrektor szkoły specjalnej otrzymuje dodatek za warunki pracy, jeżeli prowadzi zajęcia z uczniami. Wątpliwości pojawiają się jednak w sytuacji, gdy korzysta z tzw. dyrektorskiej zniżki pensum. Sprawdź, czy dyrektorowi szkoły specjalnej przynależy się dodatek za warunki pracy za godziny, które stanowią jego zniżkę godzin?
Przepisy prawa oświatowego określają katalog dokumentów, które dołącza się do wniosku o przyjęcie do szkoły specjalnej. Nie ma regulacji, które pozwalają na rozszerzenie tego katalogu. To oznacza, że od rodziców ucznia przyjmowanego do szkoły specjalnej nie można żądać dołączenia aktu urodzenia dziecka.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.