Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, mają możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół. To, jak poradzi sobie uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w szkole ogólnodostępnej w dużej mierze zależy od stopnia jego niepełnosprawności i zasobów szkoły. Co robić, gdy społeczność szkolna nie jest w stanie odpowiednio wesprzeć ucznia w codziennym życiu i nauce? Jak o tym rozmawiać z rodzicami?
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole specjalnej mają osoby posiadające kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej. Warto jednak pamiętać, że wymóg ten nie dotyczy każdego, w tym w szczególności psychologa. Sprawdź, jakie kwalifikacje powinien mieć nauczyciel psycholog, aby móc pracować w szkole specjalnej. Czy w szkołach specjalnych można zatrudnia nauczycieli bez kwalifikacji w zakresie pedagogiki specjalnej?
Z artykułu dowiesz się:
Pobierz wzór oświadczenia rodzica/opiekuna dziecka/ucznia z Ukrainy o złożeniu do publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej wniosku o wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Oświadczenie zostało przygotowane w dwóch wersjach językowych – polskiej i ukraińskiej (декларацію про зверненення заяву про видання рішення про потребу спеціальної освіти).
Przeczytaj również:
Dyrektor szkoły specjalnej otrzymuje dodatek za warunki pracy, jeżeli prowadzi zajęcia z uczniami. Wątpliwości pojawiają się jednak w sytuacji, gdy korzysta z tzw. dyrektorskiej zniżki pensum. Sprawdź, czy dyrektorowi szkoły specjalnej przynależy się dodatek za warunki pracy za godziny, które stanowią jego zniżkę godzin?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przepisy prawa oświatowego określają katalog dokumentów, które dołącza się do wniosku o przyjęcie do szkoły specjalnej. Nie ma regulacji, które pozwalają na rozszerzenie tego katalogu. To oznacza, że od rodziców ucznia przyjmowanego do szkoły specjalnej nie można żądać dołączenia aktu urodzenia dziecka.
Uczniem szkoły specjalnej może być wyłącznie osoba posiadająca orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Orzeczenia takie wydają publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Sprawdź, czy można przyjąć ucznia do szkoły specjalnej ponadpodstawowej na podstawie orzeczenia wydanego przez niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
Przepisy prawa oświatowego nie zawierają odrębnych regulacji dotyczących tygodniowego wymiaru godzin religii w szkołach i oddziałach specjalnych. Religię dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, niezależnie od rodzaju niepełnosprawności, organizuje się na zasadach ogólnych.
Jak wdrażać nowoczesne aplikacje w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych? Czy telefony i tablety mogą wspierać w osiąganiu efektów edukacyjnych? Co zrobić, aby technologia była wsparciem, a nie zagrożeniem? Dowiedz się, które aplikacje najlepiej sprawdzają się w pracy z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną czy w spektrum autyzmu.
Przepisy prawa oświatowego nie wykluczają braku możliwości uzyskania promocji przez ucznia z niepełnosprawnością, również w szkole specjalnej. Decyzja o braku promocji powinna być jednak odpowiednio uzasadniona. Sprawdź, jakie kroki można podjąć wobec dzieci i młodzieży, jeżeli uczeń nie uzyskał pozytywnych klasyfikacyjnych.
Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami, świadectwa ukończenia szkoły wypełnia się w postaci elektronicznej. Czy obowiązek ten dotyczy wszystkich szkół? Sprawdź, jak wypełnić świadectwo ukończenia szkoły podstawowej specjalnej i szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy.
Zgodnie z przepisami ustawy Prawo oświatowe, nauka jest obowiązkowa do ukończenia 18 roku życia. Przepis ten nie zawiera jakichkolwiek wyłączeń. Oznacza to, że dotyczy również uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego oraz tych, którzy uczą się w szkołach specjalnych. A co, jeżeli uczeń do osiągnięcia pełnoletności nie ukończy szkoły podstawowej? Sprawdź, jak długo trwa obowiązek nauki w szkole specjalnej i czy można zakończyć ją na drugim etapie edukacyjnym.
Uczeń może otrzymać orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w trakcie trwania roku szkolnego. Szkoła musi zorganizować kształcenie specjalne nawet, jeżeli do końca zajęć zostało tylko kilka tygodni. Co jednak, gdy orzeczenie wskazuje na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym, a rodzice decydują się na przeniesienie go do szkoły lub oddziału specjalnego? Czy przeniesienie do szkoły specjalnej w trakcie roku szkolnego jest możliwe? Co z ocenianiem i promowaniem, skoro nie będzie kontynuowany dotychczasowy program nauczania?
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.