Wyrażanie opinii niewątpliwie jest sposobem korzystania z wolności słowa. Z wolności słowa korzystać może każdy z nas, jednakże prawo do wyrażania opinii nie jest nieograniczone. Nierzadko dochodzi do sytuacji, gdy swoje opinie na temat nauczycieli rozpowszechniają rodzicie. Co może zrobić dyrektor, gdy informacje są nieprawdziwe i krzywdzące dla nauczyciela? Czy takie działanie narusza godność osobistą nauczyciela? Co zrobić, aby zaprzestał takiego zachowania?
W obszernym katalogu zadań wychowawcy znaczące miejsce zajmuje współpraca z rodzicami. Dotyczy ona nauczania, wychowania, opieki i profilaktyki. Nie jest to łatwe zadanie, bo rodzice uczniów nie są jednorodną grupą. Są tacy, którzy słuchają nauczycieli, rozmawiają, współpracują. Będą jednak również tacy, którzy wiedzą wszystko najlepiej, krytykują działania szkoły nie chcą współpracować. Wychowawca, dla dobra ucznia, musi jednak współpracować ze wszystkimi umieć sobie radzić w trudnych sytuacjach. Poznaj najważniejsze zasady skutecznej współpracy wychowawcy z konfliktowymi rodzicami i dowiedz się, które z nich możesz zastosować w swojej szkole. Ze wskazówek mogą skorzystać również nauczyciele sprawujący opiekę nad oddziałem przedszkolnym.
Udział rodziców w posiedzeniu zespołu ds. kształcenia specjalnego jest dobrowolny. Jednak o ile szkoła nie może nakazać im uczestniczenia w spotkaniu, o tyle nie może tego zabronić. Co więcej – dyrektor ma obowiązek zawiadamiać ich o każdym spotkaniu nauczycieli i specjalistów.
Coraz częściej w szkolnych statutach pojawiają się zapisy istotnie wpływające na swobodę uczniów w odniesieniu do wyglądu. Niektóre zakazy spotykają się ze sprzeciwem uczniów, niekiedy także rodziców. Sprawdź, jakie regulacje może zawierać statut. Dowiedz się, czy dyrekcja może zakazać farbowania włosów, malowania paznokci lub wprowadzić zakaz makijażu w szkole.
Zdolny, ale leniwy. Nie potrafi się skoncentrować na zadaniu, gdyby tylko chciał, to by mógł. Musi się podciągnąć. Takie i inne opinie krążą na linii nauczyciel – rodzic, gdy pojawiają się trudności w nauce. Nie wszyscy uczniowie jednak wymagają jedynie "podciągnięcia się w nauce”. Niektórzy borykają się z ograniczeniami natury poznawczej, które najpierw trzeba zbadać i wykryć. Jak rozmawiać o tym z rodzicami? W artykule wyjaśniamy, jak przekonać rodziców do tego, by udali się z dzieckiem do poradni psychologiczno-pedagogicznej. Zwracamy uwagę na konieczność wyjaśnienia, jak wygląda wizyta w poradni i jak należy przygotować do niej dziecko.
Zdarza się, że rodzice chcą uczestniczyć w zajęciach, w których bierze udział ich dziecko. Motywacje są różne – zweryfikowanie zachowania ucznia i jego pracy, poznanie stosunku reszty klasy do dziecka czy obserwowanie pracy nauczyciela. Czy należy wyrazić zgodę na obecność rodzica podczas lekcji albo zajęć prowadzonych przez specjalistę?
Zebrania z rodzicami raczej nie mają dobrej opinii. Często uważane są za marnotrawstwo czasu ponieważ nie przekładają się na jakiekolwiek zdecydowane działania. Zebrania zazwyczaj są za długie, nudne i nie rozwiązują problemów. Większość rodziców tylko potakuje, nie odzywa się, część „wrzuca bombę” atakując działania szkoły czy poszczególnych nauczycieli. Warto zatem zastanowić się – jak się przygotować i jak przeprowadzić zebranie, aby rodzice chcieli w nim uczestniczyć?
Nie ulega wątpliwości, że rodzice chcą mieć wpływ na to, kto prowadzi zajęcia z ich dziećmi. Zdarza się, że rada rodziców oczekuje konsultacji w sprawie zatrudnienia nauczycieli i specjalistów. Tym bardziej pożądane jest informowanie o planach dotyczących zmiany nauczycieli prowadzących lekcje w poszczególnych oddziałach. Sprawdź, czy dyrektor szkoły ma obowiązek informowania rady rodziców o zmianie nauczyciela.
Dyrektorzy i nauczyciele szkół ponadpodstawowych niejednokrotnie spotkali się z żądaniem uczniów, by po ukończeniu 18 lat nie informować rodziców o ocenach. Temat budzi wątpliwości i kontrowersje. W artykule ekspert odpowiada, jak problem: czy rodzice mają wgląd w oceny pełnoletniego ucznia, rozstrzygają przepisy prawne.
Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej otrzymał negatywną ocenę klasyfikacyjną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych może przystąpić do egzaminu poprawkowego z tych zajęć. Co w przypadku, gdy zdaniem rodziców negatywna ocena jest niesprawiedliwa i ich zdaniem nauczyciel prowadzący zajęcia nie powinien uczestniczyć w egzaminie poprawkowym? Czy wykluczenie nauczyciela z egzaminu poprawkowego na żądanie rodziców jest możliwe?