Rozstanie rodziców prócz emocjonalnego ciężaru jakie za sobą niesie ma również bezpośredni wpływ na sytuację dziecka w kwestiach czysto formalnych jak np. odbiór ze szkoły czy przedszkola. Dlatego, prócz wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, które placówka oświatowa zobowiązana jest zapewnić, należy zwrócić uwagę na to, jakie dodatkowe obowiązki ciążą na nauczycielach dziecka rozwiedzionych rodziców, w codziennym funkcjonowaniu podopiecznego w szkole czy przedszkolu.
Problem zbyt ciężkich plecaków wraca jak bumerang. Wielu rodziców zwraca uwagę na to, że dzieci muszą przynosić do szkoły zeszyty i podręczniki, za brak których są karani, zaś w praktyce zdarza się, że nie korzystają z nich w czasie lekcji. Zwracają uwagę, że rekomendowany ciężar szkolnego plecaka nie powinien przekraczać 10-12,5% masy ciała dziecka i żądają ważenia plecaków w szkole. Ekspert odpowiada, czy istnieją przepisy nakładające obowiązek ważenia tornistrów.
Rodzice dzieci i uczniów często składają w przedszkolach i szkołach różnego rodzaju upoważnienia dla innych osób. Najczęściej są to zgody na odbiór dziecka, uczestniczenie w zebraniu czy udzielanie informacji o zachowaniu czy ocenach. Trzeba jednak pamiętać, że zakres takich upoważnień jest ograniczony. W szczególności zaś nie można przekazać tzw. sporządzonego u notariusza pełnomocnictwa do sprawowania opieki nad dzieckiem. Osoba niebędąca rodzicem bądź opiekunem prawnym nie może zostać upoważniona do podejmowania wszelkich decyzji w sprawie dziecka. Sprawdź szczegóły dotyczące postępowania z pełnomocnictwem notarialnym do opieki nad dzieckiem.
Zniszczenie mienia szkolnego przez ucznia zdarza się stosunkowo często. Zwykle nie jest to działanie zamierzone, jednak zdarza się także, że uczniowie świadomie dopuszczają się aktów wandalizmu i dewastacji. Dowiedz się czy szkoła może zażądać od rodziców ucznia pokrycia kosztów zniszczenia mienia szkolnego, dokonanego przez ich dziecko? Jak dyrektor szkoły może ukarać ucznia?
Zdarza się, że rodzice występują do dyrektora szkoły w wnioskiem o zmianę nauczyciela. Prośba do dyrektora jest może być zgłoszona w formie ustnej, ale częściej jest to oficjalne pismo. Sprawdź, czy wniosek rodziców o zmianę nauczyciela musi zostać uwzględniony przez dyrektora.
Bardzo często rodzice zwracają się do dyrektora szkoły z prośbą lub wręcz żądaniem, aby ich dzieci były uczone przez konkretnych nauczycieli. Podobne roszczenia dotyczą przydzielenia klasie konkretnego nauczyciela wspomagającego czy wybierają osobę, która ma prowadzić zajęcia rewalidacyjne. Czy istnieje podstawa prawna uzasadniająca takie żądania? Czy dyrektor musi w ogóle rozpatrywać żądanie przydzielenia konkretnych nauczycieli?
Współpraca z rodzicami uczniów jest jednym z najtrudniejszych aspektów pracy nauczyciela. Szczególnie trudne są sytuacje, w których rodzic podważa autorytet nauczyciela, kwestionuje jego kompetencje i wyraża brak szacunku czy wręcz pogardę. Co w takiej sytuacji może zrobić nauczyciel? Jakie wsparcie powinien zapewnić dyrektor szkoły? Jaką rolę w takiej sytuacji może odegrać diagnoza potrzeb ucznia?
Większość uczniów szkoły podstawowej jest przyprowadzana i odbierana przez rodziców lub upoważnione osoby. Warto pamiętać, że nie jest to obowiązkowe, jeżeli dziecko ukończyło 7 lat. Z uwagi na obowiązek zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, szkoły proszą rodziców o dostarczenie oświadczenia o zgodzie na samodzielny powrót do domu. Czy takie oświadczenie wiąże szkołę także, gdy odnosi się do ucznia z niepełnosprawnością? Sprawdź, czy rodzic może decydować, że dziecko z niepełnosprawnością będzie samo opuszczało szkołę.
Do wielu przedszkoli i szkół uczęszczają dzieci i młodzież, których biologiczni rodzice zostali pozbawieni praw rodzicielskich. Zdarza się, że do odebrania tych praw dochodzi w trakcie nauki dziecka w danym typie szkoły. Jak należy postępować w takiej sytuacji? Czy dyrektor i nauczyciele, mimo iż znają orzeczenie sądu, powinni utrzymywać kontakt z rodzicem? Jak odpowiadać na próby uzyskania informacji o dziecku, jego postępach w nauce itp.? Dowiedz się, jakie są skutki odebrania praw rodzicielskich.
Wyrażanie opinii niewątpliwie jest sposobem korzystania z wolności słowa. Z wolności słowa korzystać może każdy z nas, jednakże prawo do wyrażania opinii nie jest nieograniczone. Nierzadko dochodzi do sytuacji, gdy swoje opinie na temat nauczycieli rozpowszechniają rodzicie. Co może zrobić dyrektor, gdy informacje są nieprawdziwe i krzywdzące dla nauczyciela? Czy takie działanie narusza godność osobistą nauczyciela? Co zrobić, aby zaprzestał takiego zachowania?