Zdarza się, że rodzice chcą uczestniczyć w zajęciach, w których bierze udział ich dziecko. Motywacje są różne – zweryfikowanie zachowania ucznia i jego pracy, poznanie stosunku reszty klasy do dziecka czy obserwowanie pracy nauczyciela. Czy należy wyrazić zgodę na obecność rodzica podczas lekcji albo zajęć prowadzonych przez specjalistę?
Zebrania z rodzicami raczej nie mają dobrej opinii. Często uważane są za marnotrawstwo czasu ponieważ nie przekładają się na jakiekolwiek zdecydowane działania. Zebrania zazwyczaj są za długie, nudne i nie rozwiązują problemów. Większość rodziców tylko potakuje, nie odzywa się, część „wrzuca bombę” atakując działania szkoły czy poszczególnych nauczycieli. Warto zatem zastanowić się – jak się przygotować i jak przeprowadzić zebranie, aby rodzice chcieli w nim uczestniczyć?
Nie ulega wątpliwości, że rodzice chcą mieć wpływ na to, kto prowadzi zajęcia z ich dziećmi. Zdarza się, że rada rodziców oczekuje konsultacji w sprawie zatrudnienia nauczycieli i specjalistów. Tym bardziej pożądane jest informowanie o planach dotyczących zmiany nauczycieli prowadzących lekcje w poszczególnych oddziałach. Sprawdź, czy dyrektor szkoły ma obowiązek informowania rady rodziców o zmianie nauczyciela.
Dyrektorzy i nauczyciele szkół ponadpodstawowych niejednokrotnie spotkali się z żądaniem uczniów, by po ukończeniu 18 lat nie informować rodziców o ocenach. Temat budzi wątpliwości i kontrowersje. W artykule ekspert odpowiada, jak problem: czy rodzice mają wgląd w oceny pełnoletniego ucznia, rozstrzygają przepisy prawne.
Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej otrzymał negatywną ocenę klasyfikacyjną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych może przystąpić do egzaminu poprawkowego z tych zajęć. Co w przypadku, gdy zdaniem rodziców negatywna ocena jest niesprawiedliwa i ich zdaniem nauczyciel prowadzący zajęcia nie powinien uczestniczyć w egzaminie poprawkowym? Czy wykluczenie nauczyciela z egzaminu poprawkowego na żądanie rodziców jest możliwe?
Sąd rodzinny może zawiesić władzę rodzicielską w razie powstania przemijającej przeszkody w jej wykonywaniu. Wydanie postanowienia o zawieszeniu władzy rodzicielskiej ma miejsce np. w przypadku pobytu rodzica w zakładzie karnym lub długotrwałego pobytu za granicą. Czy rodzic w takiej sytuacji może występować do szkoły o udzielenie informacji na temat dziecka?
Wielu nauczycieli przedszkoli oraz wychowawców klas, którzy w tym roku pożegnają się z dziećmi rozpoczynającymi kolejny etap edukacyjny planuje przygotowanie pamiątek dla swoich podopiecznych. Zwykle są to pamiątkowe albumy czy tablo ze zdjęciami uczniów i nauczycieli. Czy zrealizowanie takiego pomysłu wymaga uzyskania zgody rodziców na przetwarzanie danych osobowych?
Świat bardzo dynamicznie przenosi się do sieci – dorośli pracują zdalnie, dzieci i nastolatki doświadczają trudów zdalnej nauki. Kontakty interpersonalne są zdecydowanie rzadsze. Dorastający uczniowie zmuszeni są do komunikowania się i współpracy za pośrednictwem internetu. Coraz częściej zdarza się, że cały świat ich relacji ogranicza się do kontaktów wirtualnych. Nauczyciele i rodzice zastanawiają się natomiast czy internet jako źródło kontaktów interpersonalnych to wróg czy sprzymierzeniec.
Coraz częściej się zdarza, że rodzice roztaczają nad swoimi dziećmi parasol ochronny. Wyręczają je, poprawiają, pouczają, decydują za nie i notoryczne uniemożliwiają podejmowanie samodzielnych decyzji. W czasie pandemii, kiedy dzieci uczą się zdalnie zachowanie to się nasila. Nadopiekuńczy rodzice nie są świadomi, że swoją postawą nie ułatwiają dziecku funkcjonowania, ale zaburzają jego prawidłowy rozwój. W artykule przedstawiono wskazówki jak sobie radzić z nadopiekuńczymi rodzicami w szkole, jak z nimi współpracować oraz jakie ustalenia zawrzeć.
Trudno jest pracować z dziećmi bez zaangażowania rodziny. Rodzice są potrzebni wszędzie – współpracują z nauczycielami, wychowawcami, pedagogami i psychologami. Najczęściej jednak ich działanie koncentruje się konkretnie na dziecku. Czasem lepiej jest przenieść uwagę z jednostki na cały system rodzinny – zwłaszcza, gdy panują w nim konflikty, trudności komunikacyjne, trwa kryzys, który dotyczy wszystkich.