Budowanie dobrych relacji z rodzicami uczniów to nie lada wyzwanie, które dla wielu wychowawców jawi się jako prawdziwa sztuka. Jak sprostać oczekiwaniom nie rezygnując przy tym z własnych poglądów i zasad? W pierwszej części artykułu skupiliśmy się na poziomach i zasadach współpracy z rodzicami. Teraz czas na charakterystykę rodziców, omówienie niezbędnych zasobów wychowawców oraz przedstawienie dobrych praktyk.
Obecnie dzieci mają lepsze życie – prawie wszystko, czego potrzebują, jest w zasięgu ręki: smartfon, Internet, markowe ciuchy, rewelacyjne wakacje, różnorodne zajęcia pozaszkolne. Ale czy jest im łatwiej przejść przez dojrzewanie? Czy potrafimy zaspokajać ich prawdziwe, niematerialne potrzeby? Stale rosnąca liczba uzależnień i zaburzeń psychicznych w tej grupie wiekowej świadczy o tym, że nie najlepiej sprawdzamy się w roli rodziców i wychowawców.
Przedszkole w zakresie realizacji zadań statutowych powinno zapewniać wszystkim dzieciom możliwość korzystania z posiłków, także dziecku z alergią pokarmową przyjętemu do publicznego przedszkola. Czy ze względu na związane z tym trudności można odmówić przyjęcia dziecka do przedszkola? Czy rodzice mają obowiązek potwierdzić alergię zaświadczeniem lekarskim? Jaką opłatę pobierać za specjalne przygotowane posiłki?
Lato we wspomnieniach dorosłych często jest kojarzone z wolnością, beztroską, długimi godzinami spędzanymi ,,samopas”. Wielu lubi wracać do czasu w gospodarstwie babci, w lesie, nad jeziorem albo po prostu na miejskim osiedlu, na rozgrzanym od słońca betonie. Co pamiętasz? Rówieśników, budowanie baz, jedzenie lodów, siedzenie na dworze do zmierzchu, zdarte kolana i smak zimnego kompotu.
Wraz z rozpoczęciem nauki przez ucznia rodzice i dzieci są poddani presji czekających ucznia egzaminów. Często już na pierwszych spotkaniach nauczyciela z rodzicami mówi się o końcowych egzaminach, czasem czysto informacyjnie, czasem jednak pomiędzy informacjami zdarzają się przestrogi, rady, a nawet wizje nieprzyjemnych konsekwencji, które czekają dziecko, jeśli od razu nie zabierze się do pracy. Rodzice słyszą, że powinni dopilnować, pomóc, motywować. W konsekwencji, u większości z nich pojawia się mobilizacja, potrzeba działania, a często napięcie i stres. Pragną pomóc dziecku, zapewnić mu jak najlepszy start w życiu. Chcieliby okazać się dobrymi, odpowiedzialnymi rodzicami. Co mogą zrobić, aby wesprzeć dziecko i nie dać się zwariować? Jakie informacje i wskazówki może przekazać rodzicom nauczyciel czy wychowawca klasy?
Współcześnie kładzie się ogromny nacisk na wielopłaszczyznową współpracę rodziców ze szkołą oraz poszczególnymi nauczycielami, obejmującą różne obszary szkolnej codzienności. Istnieje kilka sposobów i form współpracy szkoły z rodzicami, a każdy z nich prowadzi do uzyskania pewnych efektów. Celem artykułu jest przybliżenie różnorodnych form współpracy obu podmiotów.
Zastraszanie, prześladowanie, nękanie to wcale nierzadkie zachowania uczniów. Czy wszystkie mogą zostać zakwalifikowane jako przestępstwo? Czy znasz zasady postępowania, w sytuacji gdy uczeń Cię zastrasza? Poznaj przepisy prawa i dowiedz się, jak rozmawiać z uczniem, który kieruje w Twoją stronę groźny karalne.
Informowanie szerokiego grona o sukcesach uczniów to jedna z form wyróżniania ich za szczególne osiągnięcia, to także promocja szkoły oraz możliwość podziękowania nauczycielom, którzy niejednokrotnie przyczyniają się do tych sukcesów. Jednak zanim opublikujesz taką informacje w Internecie, upewnij się, że uczeń lub jego rodzice wyrazili na to zgodę. W przeciwnym razie dojdzie do naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych!
Temat zajęć z religii oraz umieszczania symboli religijnych w placówkach oświatowych budzi wiele kontrowersji i skrajnych emocji. Adresatem żądań czy skarg rodziców często staje się wychowawca klasy, który w takich sprawach powinien pozostawać bezstronny i odsyłać rodziców do dyrektora szkoły. Jednocześnie jednak Warto posiadać wiedzę, która pozwoli bronić się przed zarzutami rodziców, a niekiedy również pełnoletnich uczniów.
Artykuł zawiera kilka ważnych porad dotyczących sposobu przygotowywania informacji dla rodziców o złym zachowaniu ucznia, według modelu W-DUO. Czego oczekujemy pisząc do rodziców informację o złym zachowaniu? Zastanów się, jaką reakcję chciałbyś uzyskać?