Alkoholu w rodzinach uczniów szukamy najczęściej w rękach rodziców. Czujny wychowawca obserwuje dziecko, którego rodzic nie pojawia się punktualnie, zapomina o spotkaniach a jego fizjonomia zdradza uzależnienie. Uczniowie z domów, w których dorośli nadużywają alkoholu sprawiają wrażenie przeciążonych, na ich barki spada zbyt wiele. Czasem jednak sytuacja jest niejasna – zwłaszcza, gdy to nie bezpośredni opiekun jest uzależniony, a babcia czy dziadek. Jak wesprzeć taką rodzinę?
Rodzice, którzy rzadko logują się do dziennika elektronicznego nie tylko nie znają ostatnich ocen swojego dziecka, ale również nie wymieniają na bieżąco informacji z wychowawcą – niekoniecznie tych dotyczących osiągnięć szkolnych, ale także związanych z organizacją pracy. Czy szkoła dysponuje narzędziami umożliwiającymi zobowiązanie rodziców do regularnego logowania się do dziennika elektronicznego?
Niezależnie od czasu trwania kontaktu, niezależnie od tego czy rozmawiasz twarzą w twarz, czy przez telefon, zadbaj o to , by przejść przez wszystkie etapy. Na każdym etapie cofnij się, jeśli masz poczucie, że rozmowa jest nie dość efektywna.
Rodzice, którzy ciągle czegoś żądają, domagają się specjalnego traktowania lub próbują coś wymusić to zmora nauczycieli. Są natrętni, nie szanują granic nauczyciela, mogą zachowywać się agresywnie. Robią to świadomie lub nieświadomie. Istnieją jednak sprawdzone sposoby radzenia sobie z nimi.
Rodzina i szkoła nie muszą pozostawać w stosunku do siebie w opozycji. Wychowawca klasy może budować z rodzicami uczniów relacje oparte na wzajemnym zaufaniu i porozumieniu. Sprawdź, jak to osiągnąć. W pierwszej części artykułu wyjaśniamy czym są poziomy współpracy między szkołą a rodziną oraz przedstawiamy etapy budowania relacji. Druga część artykułu dostarczy Ci wiedzy na temat typów rodziców i ich oczekiwań oraz wskaże przykłady dobrych praktyk.
Budowanie dobrych relacji z rodzicami uczniów to nie lada wyzwanie, które dla wielu wychowawców jawi się jako prawdziwa sztuka. Jak sprostać oczekiwaniom nie rezygnując przy tym z własnych poglądów i zasad? W pierwszej części artykułu skupiliśmy się na poziomach i zasadach współpracy z rodzicami. Teraz czas na charakterystykę rodziców, omówienie niezbędnych zasobów wychowawców oraz przedstawienie dobrych praktyk.
Obecnie dzieci mają lepsze życie – prawie wszystko, czego potrzebują, jest w zasięgu ręki: smartfon, Internet, markowe ciuchy, rewelacyjne wakacje, różnorodne zajęcia pozaszkolne. Ale czy jest im łatwiej przejść przez dojrzewanie? Czy potrafimy zaspokajać ich prawdziwe, niematerialne potrzeby? Stale rosnąca liczba uzależnień i zaburzeń psychicznych w tej grupie wiekowej świadczy o tym, że nie najlepiej sprawdzamy się w roli rodziców i wychowawców.
Przedszkole w zakresie realizacji zadań statutowych powinno zapewniać wszystkim dzieciom możliwość korzystania z posiłków, także dziecku z alergią pokarmową przyjętemu do publicznego przedszkola. Czy ze względu na związane z tym trudności można odmówić przyjęcia dziecka do przedszkola? Czy rodzice mają obowiązek potwierdzić alergię zaświadczeniem lekarskim? Jaką opłatę pobierać za specjalne przygotowane posiłki?
Lato we wspomnieniach dorosłych często jest kojarzone z wolnością, beztroską, długimi godzinami spędzanymi ,,samopas”. Wielu lubi wracać do czasu w gospodarstwie babci, w lesie, nad jeziorem albo po prostu na miejskim osiedlu, na rozgrzanym od słońca betonie. Co pamiętasz? Rówieśników, budowanie baz, jedzenie lodów, siedzenie na dworze do zmierzchu, zdarte kolana i smak zimnego kompotu.
Wraz z rozpoczęciem nauki przez ucznia rodzice i dzieci są poddani presji czekających ucznia egzaminów. Często już na pierwszych spotkaniach nauczyciela z rodzicami mówi się o końcowych egzaminach, czasem czysto informacyjnie, czasem jednak pomiędzy informacjami zdarzają się przestrogi, rady, a nawet wizje nieprzyjemnych konsekwencji, które czekają dziecko, jeśli od razu nie zabierze się do pracy. Rodzice słyszą, że powinni dopilnować, pomóc, motywować. W konsekwencji, u większości z nich pojawia się mobilizacja, potrzeba działania, a często napięcie i stres. Pragną pomóc dziecku, zapewnić mu jak najlepszy start w życiu. Chcieliby okazać się dobrymi, odpowiedzialnymi rodzicami. Co mogą zrobić, aby wesprzeć dziecko i nie dać się zwariować? Jakie informacje i wskazówki może przekazać rodzicom nauczyciel czy wychowawca klasy?