W budowaniu relacji z rodzicami służących współdziałaniu i współpracy niezwykle ważne jest przekazywanie informacji o zachowaniu dziecka. Artykuł pomoże Ci zrozumieć, w jaki sposób, krótkie notatki o dobrym zachowaniu, budują relacje z rodzicami i zmieniają zachowanie uczniów na lepsze.
Ważnym elementem pracy w szkole, z wyjątkiem szkół dla dorosłych, jest współpraca z rodzicami. Wie o tym każdy nauczyciel i zdarza się, że jest to jedno z mniej lubianych zadań. Czasem możemy czuć się atakowani przez rodziców lub rozczarowuje nas brak współpracy. Co możemy zrobić, aby było inaczej? W artykule znajdziesz wskazówki dotyczące komunikacji z rodzicami budowanej na otwartości w relacjach.
Dobra komunikacja nie jest trudną sztuką, wymaga jednak kilku podstawowych umiejętności oraz przyjęcia określonych założeń. W artykule zostaną przedstawione podstawowe kwestie, które ułatwią ci komunikację i współpracę z innymi, zarówno z rodzicami, jak i uczniami.
Jest wiele czynników decydujących o powodzeniu zebrania z rodzicami. Nie należy bagatelizować wcześniejszego przygotowania do spotkania, gdyż stanowi ono bazę do konstruktywnej dyskusji, efektywnego wykorzystania czasu oraz pozytywnego nastawienia rodziców. Istotna jest forma przekazania informacji o planowanym zebraniu oraz odpowiednia motywacja i mobilizacja uczestników. Zebrania, które są forum wymiany opinii i miejscem podejmowania decyzji, mają kilka kluczowych cech: zaplanowany przebieg (agenda), otwartość na wymianę poglądów, dążenie do celu, zrealizowanie podjętych ustaleń, informowanie o tym uczestników.
Wielu rodziców, chcąc sprawdzić jak w szkole sprawuje się ich dziecko lub chcąc dowiedzieć się, jak nauczyciel prowadzi zajęcia, prosi nauczyciela o wyrażenie zgody na przebywanie w klasie podczas lekcji. Czy nauczyciel może wyrazić na to zgodę? Przeczytaj artykuł.
Bez zaangażowania rodziców szkoła nie osiągnie swoich celów – aby uczeń odniósł sukces, trzeba rozwijać nie tylko jego intelekt, ale również osobowość, psychikę, a można to zrobić tylko wspólnie. W tekście zawarto propozycję, jak pozyskać rodziców oraz wypracować model wspólnego działania, aby nauczyciele i rodzice stali się partnerami w wychowaniu dziecka. Pobierz prezentację i dowiedz się, jaki potencjał tkwi w rodzicach.
Czasem zdarza się, że pomimo naszych starań i najlepszych chęci dochodzi do konfrontacji z rodzicem. Rodzic jest zdenerwowany, zachowuje się agresywnie, atakuje. Emocje mogą w tej sytuacji wziąć górę, co uniemożliwi spokojne prowadzenie rozmowy. Warto znać kilka sposobów, które pozwolą na poprowadzenie rozmowy i osiągnięcie porozumienia. W tekście znajdziesz krótki przepis dotyczący tego, jak rozmawiać z rodzicem, który dąży do konfrontacji, jest zdenerwowany i atakujący.
Sytuacje trudne – jak sobie z nimi radzić, co robić, by ich było jak najmniej? Czy współpraca szkoły z rodzicami jest możliwa? Dlaczego nie można zaczynać wychowywania zbyt późno? Odpowiedzi na te i podobne pytania szukaj w nowym w cyklu artykułów pod wspólnym tytułem „Współpraca z rodzicami – czy jest możliwa?”
Szkoła w swej funkcji wychowawczej ma wspierać rodziców w wychowaniu dziecka, nie zaś jak wielu rodziców tego oczekuje, wyręczać ich w realizacji tego obowiązku. Współpraca rodzic – nauczyciel oraz wspólny dialog pomiędzy tymi jednostkami jest niezbędny do tego, by sprawnie przebiegał proces wychowania i nauczania. Bariery komunikacyjne, czyli wszystko, co zakłóca efektywne porozumienie pomiędzy nadawcą a odbiorcą komunikatu mogą wynikać zarówno z błędów popełnionych przez jedną, jak i drugą stronę. Jak radzić sobie z trudnościami we współpracy z rodzicami? Przeczytaj artykuł.