Czasem zdarza się, że pomimo naszych starań i najlepszych chęci dochodzi do konfrontacji z rodzicem. Rodzic jest zdenerwowany, zachowuje się agresywnie, atakuje. Emocje mogą w tej sytuacji wziąć górę, co uniemożliwi spokojne prowadzenie rozmowy. Warto znać kilka sposobów, które pozwolą na poprowadzenie rozmowy i osiągnięcie porozumienia. W tekście znajdziesz krótki przepis dotyczący tego, jak rozmawiać z rodzicem, który dąży do konfrontacji, jest zdenerwowany i atakujący.
Sytuacje trudne – jak sobie z nimi radzić, co robić, by ich było jak najmniej? Czy współpraca szkoły z rodzicami jest możliwa? Dlaczego nie można zaczynać wychowywania zbyt późno? Odpowiedzi na te i podobne pytania szukaj w nowym w cyklu artykułów pod wspólnym tytułem „Współpraca z rodzicami – czy jest możliwa?”
Szkoła w swej funkcji wychowawczej ma wspierać rodziców w wychowaniu dziecka, nie zaś jak wielu rodziców tego oczekuje, wyręczać ich w realizacji tego obowiązku. Współpraca rodzic – nauczyciel oraz wspólny dialog pomiędzy tymi jednostkami jest niezbędny do tego, by sprawnie przebiegał proces wychowania i nauczania. Bariery komunikacyjne, czyli wszystko, co zakłóca efektywne porozumienie pomiędzy nadawcą a odbiorcą komunikatu mogą wynikać zarówno z błędów popełnionych przez jedną, jak i drugą stronę. Jak radzić sobie z trudnościami we współpracy z rodzicami? Przeczytaj artykuł.
Rodzice ucznia mogą upoważnić inną osobę do pozyskiwania wiedzy o uczniu. Należy pamiętać, że jeżeli uczeń pozostaje pod władzą rodzicielską obojga rodziców, to każde z nich może udzielać takich upoważnień. Sprawdź, jakie dokumenty powinny zostać dostarczone do szkoły, aby przekazywanie informacji np. babci było zgodne z prawem.
Powszechnie wiadomo, że z powodu sytuacji epidemiologicznej, wywołanej przez koronawirusa, wakacje w bieżącym roku nie będą wyglądały tak jak w poprzednich latach. Niestety wiele planów wakacyjnych będzie musiało ulec zmianie. Dotyczy to również zaplanowanych wyjazdów z udziałem dzieci. Jak rozmawiać z dzieckiem o wakacjach w czasie pandemii? Co zaproponować w zamian, by było atrakcyjnie i bezpiecznie?
Rozmowa jest podstawą współpracy i budowania relacji. Dużo można przeczytać o dobrej komunikacji, sposobach przekazywania informacji, przekazie werbalnym i niewerbalnym. Nie można również zapomnieć, że ważnym elementem wpływającym na porozumienie, niedotyczącym bezpośrednio przekazu informacji, jest miejsce, w którym się odbywa spotkanie. W artykule znajdą Państwo przepis na tworzenie przestrzeni do dobrej rozmowy.
W niektórych sytuacjach nauczyciel zaniepokojony zachowaniem ucznia decyduje się na złożenie wizyty w jego domu. Wokół tego tematu zawsze pojawia się wiele kontrowersji – czy to zgodne z prawem? Czy można wejść do domu, kiedy niepełnoletni uczeń przebywa w nim sam? Co zrobić, gdy dorośli domownicy nie wyrażają zgody na wejście nauczyciela?
Szkolenie ma na celu wesprzeć nauczycieli we współpracy z rodzicami uczniów. Po jego zakończeniu wychowawcy powinni znaleźć odpowiedzi na następujące pytania: Jak postrzegam rodziców moich uczniów? Czy pierwszy kontakt wychowawcy z rodzicami musi być trudny? Jak zorganizować pierwsze zebranie z rodzicami? Dlaczego czasem tak trudno wybrać trójkę klasową? Jak powinna przebiegać współpraca z rodzicami w trakcie roku szkolnego? Jak postrzegam rodziców moich uczniów?
Mimo że często słyszymy o tym, że współpraca z rodzicami to jedno z podstawowych zadań wychowawcy, część z nas nie czuje się w niej najlepiej. Zdarza się, że odczuwamy niepokój, gdy przychodzi mail od rodziców, informacja w dzienniku internetowym lub widzimy numer telefonu rodzica na wyświetlaczu telefonu. Dzięki artykułowi dowiesz się w jaki sposób Twoje przekonania wpływają na współpracę z rodzicami oraz przyjrzysz się kompetencjom, które ją ułatwiają.
W społeczności szkolnej działania wychowawcze odbywają się na wielu płaszczyznach a elementarnym obszarem jest zespół klasowy. W związku z tym szczególna rola przypada w tych zadaniach wychowawcy klasy, który jest osobą „pierwszego kontaktu” dla swoich wychowanków i ich rodziców. Jak zachęcić rodziców do współdziałania ze szkołą w procesie wychowania przedstawiamy w poniższym artykule.