Coraz częściej się zdarza, że rodzice roztaczają nad swoimi dziećmi parasol ochronny − wyręczają je, poprawiają, pouczają, decydują za nie i notoryczne uniemożliwiają podejmowanie samodzielnych decyzji. Nie raz doświadczyliście problemów wynikających z nieprawidłowych postaw rodziców. W artykule zajdziesz wskazówki, jak współpracować z takimi rodzicami oraz jakie ustalenia z nimi zawrzeć.
W trosce o bezpieczeństwo swoich dzieci rodzice często zapominają o tym, że nie mogą korzystać ze wszystkich dostępnych środków pozwalających. Jednym z coraz częściej pojawiających się problemów jest instalowanie w przedmiotach przynoszonych przez dzieci do szkoły podsłuchów czy mini kamer. Jak reagować na takie zachowanie? Czy nauczyciel powinien zgodzić się na rejestrowanie prowadzonych przez siebie zajęć?
Zdarza się, że w pracy z uczniem dopada nas bezradność. Widzimy i słyszymy od innych nauczycieli, że z Tomkiem z VI b coś się dzieje. Jest jakiś inny, nieswój, nic na niego nie działa. Ktoś mówi, że nie ma do niego siły. Ktoś inny skarży się, że nie da się prowadzić lekcji, gdy Tomek bierze w niej udział. Czas na interwencję – rozmowę z rodzicem. Tylko jak się do tego zabrać, żeby naprawdę pomóc, a nie dolać oliwy do ognia? W artykule podpowiadamy, jak rozmawiać, aby pomóc dziecku i jego rodzicom.
Czy warto oddać organizację różnych świąt, warsztatów, przedstawień w ręce wychowanków? Na pewno! Wzmacnia to poczucie odpowiedzialności dzieci za wydarzenie, buduje kreatywność i radość przygotowań, uczy planowania, współpracy i podejmowania wyzwań. Najbliższą okazją do wypróbowania wspólnych sił będzie Dzień Rodziców. Czym powinien zająć się nauczyciel, ucząc dzieci planowania? Przedstawiam propozycje tego odważnego kroku wraz z komentarzem.
Zachowanie rodzica, nawet jeżeli czasem wydaje się nie na miejscu, wynika zazwyczaj z troski o dziecko. Gdy do tej opiekuńczości dołączą się zwykłe codzienne problemy, jak chociażby stresujący dzień w pracy, często agresywna czy roszczeniowa forma zasłania zupełnie niewinną treść. To oczywiście nie usprawiedliwia napastliwości, ale warto pamiętać, że czasami mamy do czynienia ze zwykłymi nieporozumieniami.
Ocenianie uczniów może prowadzić do napięć między ich rodzicami i nauczycielami. Ważne jest, by konfliktów tych nie tylko unikać, lecz także budować między nauczycielami i rodzicami uczniów sojusz wokół oceniania, które ma służyć dobru dziecka.
Pracownicy poradni zapraszani są do szkół w roli ekspertów do prowadzenia warsztatów dla rodziców. Jak się do nich odpowiednio przygotować? Jak zainteresować uczestników i nawiązać z nimi kontakt? Jak sprawić, aby zajęcia stały się częścią procesu wspierania szkoły w pedagogizacji rodziców?
Wychowanie i pedagogika najczęściej skupiają się na dzieciach i młodzieży, rzadziej na rodzicach. Tymczasem życie rodziców jest często wypełnione licznymi problemami wychowawczymi, partnerskimi, finansowymi czy osobistymi, z którymi nie zawsze potrafią sobie poradzić. Ponieważ są dorośli, trudniej im prosić o pomoc. Trudniej ją także znaleźć. Dla takich rodziców, którzy potrzebują rozmowy lub rady albo czują się bezsilni, dobrym rozwiązaniem są grupy wsparcia. Spotkania, które pozwalają inaczej spojrzeć na przeżywane trudności, lepiej radzić sobie z emocjami, uświadomić sobie własne potrzeby i dokonywać zmian w atmosferze akceptacji. Dowiedz się, jak przebiega tworzenie grup wsparcia dla rodziców.