
Szkoła w swej funkcji wychowawczej ma wspierać rodziców w wychowaniu dziecka, nie zaś jak wielu rodziców tego oczekuje, wyręczać ich w realizacji tego obowiązku. Współpraca rodzic – nauczyciel oraz wspólny dialog pomiędzy tymi jednostkami jest niezbędny do tego, by sprawnie przebiegał proces wychowania i nauczania. Bariery komunikacyjne, czyli wszystko, co zakłóca efektywne porozumienie pomiędzy nadawcą a odbiorcą komunikatu mogą wynikać zarówno z błędów popełnionych przez jedną, jak i drugą stronę. Jak radzić sobie z trudnościami we współpracy z rodzicami? Przeczytaj artykuł.

Rodzice ucznia mogą upoważnić inną osobę do pozyskiwania wiedzy o uczniu. Należy pamiętać, że jeżeli uczeń pozostaje pod władzą rodzicielską obojga rodziców, to każde z nich może udzielać takich upoważnień. Sprawdź, jakie dokumenty powinny zostać dostarczone do szkoły, aby przekazywanie informacji np. babci było zgodne z prawem.

Powszechnie wiadomo, że z powodu sytuacji epidemiologicznej, wywołanej przez koronawirusa, wakacje w bieżącym roku nie będą wyglądały tak jak w poprzednich latach. Niestety wiele planów wakacyjnych będzie musiało ulec zmianie. Dotyczy to również zaplanowanych wyjazdów z udziałem dzieci. Jak rozmawiać z dzieckiem o wakacjach w czasie pandemii? Co zaproponować w zamian, by było atrakcyjnie i bezpiecznie?

Rozmowa jest podstawą współpracy i budowania relacji. Dużo można przeczytać o dobrej komunikacji, sposobach przekazywania informacji, przekazie werbalnym i niewerbalnym. Nie można również zapomnieć, że ważnym elementem wpływającym na porozumienie, niedotyczącym bezpośrednio przekazu informacji, jest miejsce, w którym się odbywa spotkanie. W artykule znajdą Państwo przepis na tworzenie przestrzeni do dobrej rozmowy.

W niektórych sytuacjach nauczyciel zaniepokojony zachowaniem ucznia decyduje się na złożenie wizyty w jego domu. Wokół tego tematu zawsze pojawia się wiele kontrowersji – czy to zgodne z prawem? Czy można wejść do domu, kiedy niepełnoletni uczeń przebywa w nim sam? Co zrobić, gdy dorośli domownicy nie wyrażają zgody na wejście nauczyciela?

Szkolenie ma na celu wesprzeć nauczycieli we współpracy z rodzicami uczniów. Po jego zakończeniu wychowawcy powinni znaleźć odpowiedzi na następujące pytania: Jak postrzegam rodziców moich uczniów? Czy pierwszy kontakt wychowawcy z rodzicami musi być trudny? Jak zorganizować pierwsze zebranie z rodzicami? Dlaczego czasem tak trudno wybrać trójkę klasową? Jak powinna przebiegać współpraca z rodzicami w trakcie roku szkolnego? Jak postrzegam rodziców moich uczniów?

Mimo że często słyszymy o tym, że współpraca z rodzicami to jedno z podstawowych zadań wychowawcy, część z nas nie czuje się w niej najlepiej. Zdarza się, że odczuwamy niepokój, gdy przychodzi mail od rodziców, informacja w dzienniku internetowym lub widzimy numer telefonu rodzica na wyświetlaczu telefonu. Dzięki artykułowi dowiesz się w jaki sposób Twoje przekonania wpływają na współpracę z rodzicami oraz przyjrzysz się kompetencjom, które ją ułatwiają.

W społeczności szkolnej działania wychowawcze odbywają się na wielu płaszczyznach a elementarnym obszarem jest zespół klasowy. W związku z tym szczególna rola przypada w tych zadaniach wychowawcy klasy, który jest osobą „pierwszego kontaktu” dla swoich wychowanków i ich rodziców. Jak zachęcić rodziców do współdziałania ze szkołą w procesie wychowania przedstawiamy w poniższym artykule.

Czasem może się zdarzyć, że zamiast rozwijającej się współpracy pomiędzy nauczycielem a rodzicami narastają nieporozumienia. Zaczynamy wtedy szukać przyczyń, zapraszamy na rozmowy i mimo wszystko, współpraca nie rozwija się tak, jakbyśmy oczekiwali. Może pojawiać się złość i wzajemne pretensje. W takiej sytuacji warto poszukać przyczyn tego stanu rzeczy. Jedną z nich może być nie spełnianie wzajemnych oczekiwań dotyczących kontaktów i współpracy: szkoła – rodzice. Tekst przedstawia znaczenie wzajemnych oczekiwań nauczycieli i rodziców w budowaniu współpracy.

Każdy nauczyciel narażony jest na kontakt z uczniem lub rodzicem, któremu „puszczają emocje”. W takich przypadkach podczas spotkania nierzadko pada o kilka słów za dużo – rozmówca oskarża wychowawcę o niesprawiedliwość, używa inwektyw, obraża go. Przekroczenie granicy między byciem niegrzecznym a znieważeniem nauczyciela jest niezwykle łatwe. Jak powinien reagować znieważony nauczyciel? Sprawdź, gdzie szukać pomocy.