Czasem może się zdarzyć, że zamiast rozwijającej się współpracy pomiędzy nauczycielem a rodzicami narastają nieporozumienia. Zaczynamy wtedy szukać przyczyń, zapraszamy na rozmowy i mimo wszystko, współpraca nie rozwija się tak, jakbyśmy oczekiwali. Może pojawiać się złość i wzajemne pretensje. W takiej sytuacji warto poszukać przyczyn tego stanu rzeczy. Jedną z nich może być nie spełnianie wzajemnych oczekiwań dotyczących kontaktów i współpracy: szkoła – rodzice. Tekst przedstawia znaczenie wzajemnych oczekiwań nauczycieli i rodziców w budowaniu współpracy.
Każdy nauczyciel narażony jest na kontakt z uczniem lub rodzicem, któremu „puszczają emocje”. W takich przypadkach podczas spotkania nierzadko pada o kilka słów za dużo – rozmówca oskarża wychowawcę o niesprawiedliwość, używa inwektyw, obraża go. Przekroczenie granicy między byciem niegrzecznym a znieważeniem nauczyciela jest niezwykle łatwe. Jak powinien reagować znieważony nauczyciel? Sprawdź, gdzie szukać pomocy.
Problem wciąż nie jest dostatecznie często podnoszony w szkole. Częściowo wynika to z lęku przed samym zjawiskiem narkomanii, a częściowo z pokutujących od lat stereotypów. Właśnie dlatego odkrycie, że uczeń bierze jest ogromnym zaskoczeniem dla nauczycieli. Dowiedz się, jakie działania podjąć w stosunku do ucznia zażywającego narkotyki i skorzystaj ze wskazówek – jak rozmawiać z uczniem i jego rodzicami.
Pozornie błaha czynność, jaką jest rutynowe sprawdzanie głowy dziecka pod kątem wszawicy może być punktem zapalnym do konfliktu między szkołą a rodzicami. Brak porozumienia między rodzicami a pielęgniarką lub dyrektorem może natomiast skończyć się zawiadomieniem sądu rodzinnego o podejrzeniu niewywiązywania się z obowiązków rodzicielskich przez rodziców ucznia.
Realizując kształcenie specjalne na rzecz dziecka, ucznia, nie nie uwzględniać w planowaniu i realizowania działań wspierających rodziców dziecka, ucznia. Nadal nie docenia się w planowaniu działań wsparcia dla ucznia ogromnego doświadczenia, wiedzy na temat funkcjonowania swojego dziecka, jakie posiadają rodzice. Choć często współpraca taka jest niezwykle trudna, a czasem wydaje się wręcz niemożliwa, to należy dołożyć wszelkich starań i poszukiwać możliwych sposobów na nawiązanie, jeśli nie pozytywnej, to choć poprawnej relacji z rodzicami dziecka, ucznia. Dowiedz się, jak pozyskać w rodzicach sprzymierzeńców.
Coraz częściej się zdarza, że rodzice roztaczają nad swoimi dziećmi parasol ochronny − wyręczają je, poprawiają, pouczają, decydują za nie i notoryczne uniemożliwiają podejmowanie samodzielnych decyzji. Nie raz doświadczyliście problemów wynikających z nieprawidłowych postaw rodziców. W artykule zajdziesz wskazówki, jak współpracować z takimi rodzicami oraz jakie ustalenia z nimi zawrzeć.
W trosce o bezpieczeństwo swoich dzieci rodzice często zapominają o tym, że nie mogą korzystać ze wszystkich dostępnych środków pozwalających. Jednym z coraz częściej pojawiających się problemów jest instalowanie w przedmiotach przynoszonych przez dzieci do szkoły podsłuchów czy mini kamer. Jak reagować na takie zachowanie? Czy nauczyciel powinien zgodzić się na rejestrowanie prowadzonych przez siebie zajęć?
Zdarza się, że w pracy z uczniem dopada nas bezradność. Widzimy i słyszymy od innych nauczycieli, że z Tomkiem z VI b coś się dzieje. Jest jakiś inny, nieswój, nic na niego nie działa. Ktoś mówi, że nie ma do niego siły. Ktoś inny skarży się, że nie da się prowadzić lekcji, gdy Tomek bierze w niej udział. Czas na interwencję – rozmowę z rodzicem. Tylko jak się do tego zabrać, żeby naprawdę pomóc, a nie dolać oliwy do ognia? W artykule podpowiadamy, jak rozmawiać, aby pomóc dziecku i jego rodzicom.
Czy warto oddać organizację różnych świąt, warsztatów, przedstawień w ręce wychowanków? Na pewno! Wzmacnia to poczucie odpowiedzialności dzieci za wydarzenie, buduje kreatywność i radość przygotowań, uczy planowania, współpracy i podejmowania wyzwań. Najbliższą okazją do wypróbowania wspólnych sił będzie Dzień Rodziców. Czym powinien zająć się nauczyciel, ucząc dzieci planowania? Przedstawiam propozycje tego odważnego kroku wraz z komentarzem.
Zachowanie rodzica, nawet jeżeli czasem wydaje się nie na miejscu, wynika zazwyczaj z troski o dziecko. Gdy do tej opiekuńczości dołączą się zwykłe codzienne problemy, jak chociażby stresujący dzień w pracy, często agresywna czy roszczeniowa forma zasłania zupełnie niewinną treść. To oczywiście nie usprawiedliwia napastliwości, ale warto pamiętać, że czasami mamy do czynienia ze zwykłymi nieporozumieniami.