Szacuje się, że w Polsce funkcjonuje około miliona rodzin zrekonstruowanych, założonych przez partnerów, którzy mają już dzieci z poprzednich związków. Relacje w takich rodzinach w prosty sposób obrazuje metafora patchworku. To tkanina uszyta ze skrawków różnych tkanin, które pozornie do siebie nie pasują, ale razem tworzą całość, często spójną i ciekawą. Różnorodność rodzin to również wyzwanie dla wychowawcy. W jaki sposób nawiązać dobrą współpracę z członkami rodzin tak złożonych, jak patchworkowe?
Szkoła to miejsce, w którym dzieci nawiązują nowe relacje. Odwiedzają w domach innych uczniów i obserwują to, jak odmiennie żyją różne rodziny. Zaczynają dostrzegać różnice w relacjach rodzinnych. W jednej klasie uczą się obok siebie dzieci z przeróżnymi doświadczeniami, żyjące w czasem skrajnie odmiennych środowiskach. Niektóre z nich wychowywane są przez samodzielnych rodziców, inne funkcjonują w opiece naprzemiennej i ich czas dzieli się na dwa domy. W jednej rodzinie patchworkowej mogą funkcjonować biologiczne dzieci partnerów, ich rodzeństwo przyrodnie lub przybrane, zależnie od układu. Czasem rodzina patchworkowa jest stanem przez dziecko już zastanym – w takiej się urodziło, rodzice nigdy nie byli małżeństwem lub rozwód nastąpił przed ich przyjściem na świat. Czasem patchwork tworzy się na jego oczach – w konsekwencji rozstania rodziców, wejścia w nowe związki, tworzenia nowej rodziny.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Jakie wyzwania stawiają przed nauczycielami rodziny patchworkowe?
- W jaki sposób szkoła wpływa na uświadamianie dzieci różnic w strukturach rodzinnych?
- Dlaczego ważne jest, aby wychowawcy poznali specyfikę rodzin swoich uczniów?
- Jakie są dobre praktyki komunikowania się nauczycieli z rodzicami i opiekunami o sytuacji rodzinnej ucznia?
- Jak nauczyciele mogą unikać stereotypów i uproszczeń w traktowaniu rodzin zrekonstruowanych?
- Dlaczego normalizacja różnic w modelach rodzinnym jest kluczowa w szkolnej edukacji?
- Jakie są trudności i wyzwania, z jakimi mogą się spotkać dzieci z rodzin patchworkowych w szkole?
- Jak nauczyciele mogą wspierać relacje dzieci z różnymi opiekunami, w tym z rodzicami i ich partnerami?
- W jaki sposób szkoła może odnosić się do różnorodności rodzinnej uczniów?
Pozostało jeszcze 82% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Natalia Perek
Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.