Autor: Bożena Winczewska
Dodano: 16 października 2023
Dziecko z rodziny dysfunkcyjnej wymaga większej uwagi i pracy ze strony wychowawcy. By pomóc uczniowi przezwyciężyć skutki funkcjonowania w takiej rodzinie trzeba zacząć od zdiagnozowania źródła problemu. Do współpracy warto włączyć specjalistów szkolnych np. psychologa. Niekiedy konieczna może się okazać ingerencja organów oraz instytucji zewnętrznych, i najczęściej to wychowawca uruchamia procedurę kompleksowej pomocy uczniowi.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Czym jest rodzina dysfunkcyjna i jakie są potencjalne źródła dysfunkcji?
- Jakie mogą być długofalowe konsekwencje funkcjonowania dziecka w rodzinie dysfunkcyjnej?
- Jakie czynniki mogą przekształcić rodzinę dysfunkcyjną w patologiczną?
- Które instytucje i organy mogą pomagać rodzinom dysfunkcyjnym?
- Dlaczego szkoła odgrywa ważną rolę w pomocy dzieciom z rodzin dysfunkcyjnych?
- Czy wychowawca klasy może uzyskać informacji o rodzinie ucznia od gminy?
- Jakie kroki powinien podjąć wychowawca, aby nawiązać współpracę z rodziną dysfunkcyjną?
- Jakie są procedury interwencji, gdy wychowawca podejrzewa, że dobro dziecka jest zagrożone?
- Jakie są zasady ingerencji w sprawowanie władzy rodzicielskiej i kiedy ingerencja może być uzasadniona?
- Jakie działania powinien podjąć wychowawca, aby pomóc dziecku wychowującego się w rodzinie dysfunkcyjnej?
- Jakie informacje mogą być zgromadzone przez wychowawcę na temat uczniów z rodzin dysfunkcyjnych i jakie korzyści z tego wynikają?
Pozostało jeszcze 95% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Dodano: 16 października 2023
Autor: Bożena Winczewska
W latach 1995-2007 dyrektor Wydziału Wychowania i Kształcenia Specjalnego Kuratorium Oświaty w Warszawie, specjalista prawa oświatowego