uczeń sprawiający trudności

Self-Reg – jak pomóc dzieciom w samoregulacji?

Self-Reg – jak pomóc dzieciom w samoregulacji?

Niech rzuci kamieniem nauczyciel, który w swojej klasie nie miał nigdy „niegrzecznego dziecka”. W każdej szkole i klasie wcześniej czy później znajdą się dzieci, które swoim zachowaniem będą sprawiały problemy wychowawcze, będą silnie wpływały (zwykle negatywnie) na proces grupowy czy wręcz uniemożliwiały przeprowadzenie lekcji. Większość nauczycieli ma swoje sprawdzone metody na takie sytuacje, ale coraz częściej zdarza się, że i one zawodzą, a na „współczesne” dzieci po prostu nie będą działać. Self-Reg to metoda zarządzania stresem, którą stworzył kanadyjski psycholog Stuart Shanker. Dlaczego nawiązuję do stresu mówiąc o „niegrzecznych” dzieciach? Bo każde „niegrzeczne” dziecko, które spotkacie na swojej drodze jest w istocie rzeczy dzieckiem zestresowanym, przebodźcowanym, nieradzącym sobie ze swoimi problemami.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czym jest metoda Self-Reg i kto jest jej twórcą?
  • Dlaczego „niegrzeczne” zachowania dzieci można interpretować jako objawy stresu?
  • W jaki sposób dorosły może wspierać dziecko w procesie samoregulacji?
  • Jakie kroki należy podjąć, aby skutecznie stosować metodę Self-Reg w praktyce?
  • Jakie są konkretne strategie radzenia sobie ze stresorami według Self-Reg?
  • Dlaczego ważne jest, aby nauczyciel pracę nad samoregulacją zaczął od siebie?
  • W jaki sposób można zidentyfikować i zredukować stresory w środowisku edukacyjnym?
  • Jakie korzyści niesie za sobą stosowanie Self-Reg w pracy z dziećmi i młodzieżą?
  Zasady współpracy wychowawcy klasy z rodziną dysfunkcyjną ucznia

Zasady współpracy wychowawcy klasy z rodziną dysfunkcyjną

Dziecko z rodziny dysfunkcyjnej wymaga większej uwagi i pracy ze strony wychowawcy. By pomóc uczniowi przezwyciężyć skutki funkcjonowania w takiej rodzinie trzeba zacząć od zdiagnozowania źródła problemu. Do współpracy warto włączyć specjalistów szkolnych np. psychologa. Niekiedy konieczna może się okazać ingerencja organów oraz instytucji zewnętrznych, i najczęściej to wychowawca uruchamia procedurę kompleksowej pomocy uczniowi.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czym jest rodzina dysfunkcyjna i jakie są potencjalne źródła dysfunkcji?
  • Jakie mogą być długofalowe konsekwencje funkcjonowania dziecka w rodzinie dysfunkcyjnej?
  • Jakie czynniki mogą przekształcić rodzinę dysfunkcyjną w patologiczną?
  • Które instytucje i organy mogą pomagać rodzinom dysfunkcyjnym?
  • Dlaczego szkoła odgrywa ważną rolę w pomocy dzieciom z rodzin dysfunkcyjnych?
  • Czy wychowawca klasy może uzyskać informacji o rodzinie ucznia od gminy?
  • Jakie kroki powinien podjąć wychowawca, aby nawiązać współpracę z rodziną dysfunkcyjną?
  • Jakie są procedury interwencji, gdy wychowawca podejrzewa, że dobro dziecka jest zagrożone?
  • Jakie są zasady ingerencji w sprawowanie władzy rodzicielskiej i kiedy ingerencja może być uzasadniona?
  • Jakie działania powinien podjąć wychowawca, aby pomóc dziecku wychowującego się w rodzinie dysfunkcyjnej?
  • Jakie informacje mogą być zgromadzone przez wychowawcę na temat uczniów z rodzin dysfunkcyjnych i jakie korzyści z tego wynikają?

Zrozumieć małego Robinsona – warsztat dla nauczycieli pracujących z dziećmi z traumą porzucenia

Praca z dziećmi, które mają złe doświadczenia z najbliższymi osobami jest zarówno bardzo trudna, jak i obciążająca. Często nauczyciel jest dla takich uczniów jednym z niewielu stałych elementów ich życia – widywany regularnie, w przewidywalnych okolicznościach, zawsze w tych samych miejscach. Dziecko ma dużo czasu by swojego wychowawcę obserwować i poznać – nauczyć się jego przyzwyczajeń, reakcji, ulubionych powiedzonek. Dlatego relacja nauczyciel – uczeń jest w tym wypadku jednocześnie ogromnym wzywaniem, jak i wielkim zasobem. Proponowany warsztat ma na celu wesprzeć nauczycieli – zarówno przedmiotowych jak i wychowawców w budowaniu bezpiecznej, przyjaznej więzi z uczniami, którzy takich więzi nie znają.

Uczestnicy: nauczyciele (wychowawcy, nauczyciele przedmiotowi)
Cel ogólny: rozwój kompetencji wychowawczych w pracy z dziećmi z placówek opiekuńczych, rodzin zastępczych lub wychowywanych przez samotnych rodziców
Cele szczegółowe:
    • trening komunikacji opartej na empatii i uważności
    • psychoedukacja na temat potrzeb rozwojowych dzieci z zaburzeniami przywiązania
    • wspieranie rozwoju relacji z uczniami o szczególnych potrzebach emocjonalnych
Potrzebne materiały:
    • karty pracy dołączone do scenariusza,
    • kartony dużego formatu,
    • długopisy i mazaki,
    • małe karteczki samoprzylepne,
    • tablica lub flipchart
Czas trwania: 60 minut
Liczba uczestników: 20-30 osób dorosłych
Przeklęte przekleństwa – jak reagować, gdy dziecko przeklina

Przeklęte przekleństwa – jak reagować, gdy dziecko przeklina

Z sondażu CBOS wynika, że 94% uczniów i studentów używa wulgaryzmów. Jednak przeklinanie zaczyna się już w przedszkolu. Czy ten trend da się jeszcze zatrzymać? Dowiedz się, skąd w słowniku dzieci i młodzieży tak wiele niecenzuralnych wyrazów i jak wytłumaczyć dziecku, że nie każde usłyszane słowo warto powtarzać? Poznaj sposoby radzenia sobie z problemem w różnych grupach wiekowych.

Przekleństwa są obecne już w przedszkolu. Dzieci powtarzają zasłyszane od dorosłych słowa, których znaczenia zazwyczaj jeszcze nie rozumieją. Dla nich to po prostu coś nowego, ciekawego. Dopiero reakcje dorosłych nadają tym określeniom znaczenie i sprawiają, że stają się dla maluchów atrakcyjne. Jeśli strofujemy dzieci i zakazujemy im używania „brzydkich” słów, na pewno do nich wrócą. Z czasem poznają ich znaczenie, a z niektórymi nie będą potrafiły się rozstać. Dzieci starsze używają przekleństw bardziej świadomie. Szybko odkrywają ich moc przyciągania uwagi, wywierania wrażenia oraz zdobywania pozycji lidera w grupie rówieśniczej. Wykorzystują przekleństwa do przesuwania granic i testowania cierpliwości dorosłych. Wiedzą, jak mogą kogoś skrytykować, zranić, sprawić przykrość. W ich świecie przekleństwa obecne są wszędzie: w domu, szkole, telewizji oraz w Internecie, do którego mają praktycznie nieograniczony dostęp. Szybko stają się wygodnym narzędziem komunikacji, wyrażania opinii i rozładowywania napięcia. Zwiększają popularność jednostki w grupie albo przyczyniają się do jej wykluczenia.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Dlaczego przedszkolak posługuje się przekleństwami i jak oduczyć dziecko przeklinania?
  • Jak reagować, gdy dziecko używa wulgaryzmów, mimo że nie zna ich znaczenia?
  • Co robić, gdy starsze dziecko zaczyna przeklinać w komunikacji z kolegami i koleżankami?
  • Jakie są skutki wprowadzenia przekleństw do codziennej komunikacji dziecka i nastolatka?
  • Jaką rolę przekleństwa odgrywają w życiu nastolatków?
Sprawdź inne serwisy