Praca z dziećmi, które mają złe doświadczenia z najbliższymi osobami jest zarówno bardzo trudna, jak i obciążająca. Często nauczyciel jest dla takich uczniów jednym z niewielu stałych elementów ich życia – widywany regularnie, w przewidywalnych okolicznościach, zawsze w tych samych miejscach. Dziecko ma dużo czasu, by obserwować i poznać swojego wychowawcę – nauczyć się jego przyzwyczajeń, reakcji, ulubionych powiedzonek. Dlatego relacja nauczyciel – uczeń jest w tym przypadku jednocześnie ogromnym wyzwaniem i wielkim zasobem. Proponowany warsztat ma na celu wesprzeć nauczycieli – zarówno przedmiotowych, jak i wychowawców w budowaniu bezpiecznej, przyjaznej więzi z uczniami, którzy takich więzi nie znają.
Uczestnicy:
|
nauczyciele (wychowawcy, nauczyciele przedmiotowi)
|
Cel ogólny:
|
rozwój kompetencji wychowawczych w pracy z dzieci przebywających w placówkach opiekuńczych, rodzinach zastępczych lub wychowywanych przez samotnych rodziców
|
Cele szczegółowe:
|
- trening komunikacji opartej na empatii i uważności
- psychoedukacja na temat potrzeb rozwojowych dzieci z zaburzeniami przywiązania
- wspieranie rozwoju relacji z uczniami o szczególnych potrzebach emocjonalnych
|
Potrzebne materiały:
|
- karta pracy nr 1. Co czuł Robinson Crusoe?
- karta pracy nr 2. Odzwierciedlanie emocji
- kartony dużego formatu
- długopisy i mazaki
- małe karteczki samoprzylepne,
- tablica lub flipchart
|
Czas trwania:
|
60 minut
|
Liczba uczestników:
|
20-30 osób dorosłych
|
Pozostało jeszcze 85% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Natalia Perek
Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.