Co możemy? Przygotowanie nauczycieli do opracowania programu realizacji doradztwa zawodowego w szkole

Autor: Katarzyna Druczak

Dodano: 24 sierpnia 2022

Zapraszam do przeprowadzenia warsztatów dla nauczycieli, którzy odpowiadają za realizację treści z zakresu doradztwa zawodowego w szkole podstawowej. W czasie zajęć nauczyciele dowiedzą się w szczególności, w jaki sposób uwzględnić treści doradcze w toku realizacji podstawy programowej z poszczególnych przedmiotów.

Więcej ciekawych scenariuszy warsztatów z zakresu doradztwa zawodowego znajdziesz w magazynie

Uczestnicy Nauczyciele szkoły podstawowej
Cel główny przygotowanie nauczycieli do opracowania programu realizacji doradztwa zawodowego w szkole
Cele szczegółowe Uczestnik:
  • analizuje podstawę programową pod kątem możliwości włączania zagadnień z doradztwa zawodowego na swoich lekcjach
  • wybiera treści z zakresu doradztwa zawodowego do lekcji przedmiotowych dla różnych zespołów klasowych
  • przygotowuje fragmenty programu realizacji doradztwa zawodowego
Metody pracy
  • bank pomysłów,
  • praca zespołowa,
  • praca grupowa,
  • • dyskusja.
Potrzebne materiały
  • tablica/flipchart,
  • arkusze papieru flipchart – kilka dla każdej grupy,
  • Co możemy zaproponować? (załącznik nr 1 – jeden egzemplarz dla każdej grupy),
  • masa mocująca,
  • pisaki.
Czas trwania 120 min.

Przygotowanie do zajęć

Przed spotkaniem należy poinformować poszczególne komisje przedmiotowe funkcjonujące w szkole o tym, aby miały ze sobą podstawę programową kształcenia ogólnego związaną z przedmiotami szkolnymi, które do niej przynależą.

1. Co możemy zaproponować?

  • Prowadzący podaje cel spotkania.
  • Następnie zapisuje na flipcharcie pytanie: Co możemy zaproponować uczniom jako komisja przedmiotów…?
  • Prowadzący prosi uczestników, aby podzielili się na grupy. Każda grupa to dana komisja przedmiotowa.
  • Każda z komisji otrzymuje załącznik nr 1. Co możemy zaproponować? oraz arkusze papieru flipchart.
  • Prowadzący prosi, aby nauczyciele w swoich grupach, mając dostęp do podstawy programowej kształcenia ogólnego, przygotowali przykłady aktywności/działań/tematy lekcji, które mogą zaproponować uczniom w poszczególnych klasach.
  • Nauczyciele notują swoje propozycje na arkuszach flipchart zgodnie ze schematem ujętym w załączniku nr 1.
  • Po zakończeniu pracy przedstawiciele każdej z komisji przedstawiają rezultaty swojej pracy. Pozostali uczestnicy z innych komisji mogą dopowiadać propozycje działań/aktywności/tematy mogą zadawać pytania itp.
  • Na zakończenie prowadzący informuje, że kolejne ćwiczenie będzie poświęcone przejrzeniu propozycji wypracowanych w komisjach przedmiotowych pod kątem zapisów z rozporządzeniem w sprawie doradztwa zawodowego.

2. Jakie treści zrealizujemy?

  • Prowadzący prosi uczestników, aby ponownie spotkali się w swoich grupach utworzonych w czasie poprzedniego ćwiczenia.
  • Każda z grup otrzymuje egzemplarz rozporządzenia w sprawie doradztwa zawodowego.
  • Prowadzący prosi, aby każda z grup zapoznała się z treściami programowymi z zakresu doradztwa zawodowego dla poszczególnych klas i odnotowała na wcześniej przygotowanych plakatach, które z tych treści będą możliwe do zrealizowania w ramach przedstawionych propozycji działań/aktywności/tematów.
  • W podsumowaniu ćwiczenia prowadzący może zadać pytania:
    • Co sądzicie o rezultatach swojej pracy?
    • Czy zadanie sprawiło wam jakieś trudności?
    • W jakich obszarach z rozporządzenia w sprawie doradztwa zawodowego mieszczą się głównie wasze propozycje aktywności/działań/tematów?

3. Co dalej?

  • Prowadzący odwołuje się do przepisu §4 rozporządzenia w sprawie doradztwa zawodowego mówiącego o obowiązku przygotowania w szkole programu realizacji doradztwa zawodowego.
  • Następnie prosi uczestników, aby zastanowili się, w jaki sposób wypracowane materiały mogą wykorzystać podczas opracowywania ww. dokumentu.
  • Prowadzący na flipcharcie zapisuje propozycje zgłaszane przez uczestników spotkania.
  • Na zakończenie prowadzący zadaje pytania:
    • Czy jesteście zadowoleni z efektów swojej pracy?
    • Czy każdy zespół przedmiotowy nauczycieli warto włączyć w przygotowanie programu realizacji doradztwa zawodowego? Dlaczego?

 

Katarzyna Druczak

Podgląd dokumentów:

Dodano: 24 sierpnia 2022

Autor: Katarzyna Druczak

Doradca zawodowy, pedagog, trener, wicedyrektor w Zespole Szkół w Wałbrzychu, autorka publikacji i warsztatów doskonalących umiejętności doradcy. Członek Stowarzyszenia Doradców Szkolnych i Zawodowych RP.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy