Zapraszam do przeprowadzenia warsztatów dla nauczycieli, którzy odpowiadają za realizację treści z zakresu doradztwa zawodowego w szkole podstawowej. W czasie zajęć nauczyciele dowiedzą się w szczególności, w jaki sposób uwzględnić treści doradcze w toku realizacji podstawy programowej z poszczególnych przedmiotów.
Więcej ciekawych scenariuszy warsztatów z zakresu doradztwa zawodowego znajdziesz w magazynie
Uczestnicy
|
Nauczyciele szkoły podstawowej
|
Cel główny
|
przygotowanie nauczycieli do opracowania programu realizacji doradztwa zawodowego w szkole
|
Cele szczegółowe
|
Uczestnik:
- analizuje podstawę programową pod kątem możliwości włączania zagadnień z doradztwa zawodowego na swoich lekcjach
- wybiera treści z zakresu doradztwa zawodowego do lekcji przedmiotowych dla różnych zespołów klasowych
- przygotowuje fragmenty programu realizacji doradztwa zawodowego
|
Metody pracy
|
- bank pomysłów,
- praca zespołowa,
- praca grupowa,
- • dyskusja.
|
Potrzebne materiały
|
- tablica/flipchart,
- arkusze papieru flipchart – kilka dla każdej grupy,
- Co możemy zaproponować? (załącznik nr 1 – jeden egzemplarz dla każdej grupy),
- masa mocująca,
- pisaki.
|
Czas trwania
|
120 min.
|
Przygotowanie do zajęć
Przed spotkaniem należy poinformować poszczególne komisje przedmiotowe funkcjonujące w szkole o tym, aby miały ze sobą podstawę programową kształcenia ogólnego związaną z przedmiotami szkolnymi, które do niej przynależą.
1. Co możemy zaproponować?
- Prowadzący podaje cel spotkania.
- Następnie zapisuje na flipcharcie pytanie: Co możemy zaproponować uczniom jako komisja przedmiotów…?
- Prowadzący prosi uczestników, aby podzielili się na grupy. Każda grupa to dana komisja przedmiotowa.
- Każda z komisji otrzymuje załącznik nr 1. Co możemy zaproponować? oraz arkusze papieru flipchart.
- Prowadzący prosi, aby nauczyciele w swoich grupach, mając dostęp do podstawy programowej kształcenia ogólnego, przygotowali przykłady aktywności/działań/tematy lekcji, które mogą zaproponować uczniom w poszczególnych klasach.
- Nauczyciele notują swoje propozycje na arkuszach flipchart zgodnie ze schematem ujętym w załączniku nr 1.
- Po zakończeniu pracy przedstawiciele każdej z komisji przedstawiają rezultaty swojej pracy. Pozostali uczestnicy z innych komisji mogą dopowiadać propozycje działań/aktywności/tematy mogą zadawać pytania itp.
- Na zakończenie prowadzący informuje, że kolejne ćwiczenie będzie poświęcone przejrzeniu propozycji wypracowanych w komisjach przedmiotowych pod kątem zapisów z rozporządzeniem w sprawie doradztwa zawodowego.
2. Jakie treści zrealizujemy?
- Prowadzący prosi uczestników, aby ponownie spotkali się w swoich grupach utworzonych w czasie poprzedniego ćwiczenia.
- Każda z grup otrzymuje egzemplarz rozporządzenia w sprawie doradztwa zawodowego.
- Prowadzący prosi, aby każda z grup zapoznała się z treściami programowymi z zakresu doradztwa zawodowego dla poszczególnych klas i odnotowała na wcześniej przygotowanych plakatach, które z tych treści będą możliwe do zrealizowania w ramach przedstawionych propozycji działań/aktywności/tematów.
- W podsumowaniu ćwiczenia prowadzący może zadać pytania:
- Co sądzicie o rezultatach swojej pracy?
- Czy zadanie sprawiło wam jakieś trudności?
- W jakich obszarach z rozporządzenia w sprawie doradztwa zawodowego mieszczą się głównie wasze propozycje aktywności/działań/tematów?
- Prowadzący odwołuje się do przepisu §4 rozporządzenia w sprawie doradztwa zawodowego mówiącego o obowiązku przygotowania w szkole programu realizacji doradztwa zawodowego.
- Następnie prosi uczestników, aby zastanowili się, w jaki sposób wypracowane materiały mogą wykorzystać podczas opracowywania ww. dokumentu.
- Prowadzący na flipcharcie zapisuje propozycje zgłaszane przez uczestników spotkania.
- Na zakończenie prowadzący zadaje pytania:
- Czy jesteście zadowoleni z efektów swojej pracy?
- Czy każdy zespół przedmiotowy nauczycieli warto włączyć w przygotowanie programu realizacji doradztwa zawodowego? Dlaczego?
Katarzyna Druczak
Autor: Katarzyna Druczak
Doradca zawodowy, pedagog, trener, wicedyrektor w Zespole Szkół w Wałbrzychu, autorka publikacji i warsztatów doskonalących umiejętności doradcy. Członek Stowarzyszenia Doradców Szkolnych i Zawodowych RP.