rodzice

  Nadopiekuńcza matka, surowy ojciec – o postawach wychowawczych rodziców

Nadopiekuńcza matka, surowy ojciec – o postawach wychowawczych rodziców

Rozmowy z uczniami bywają trudne, ale jeszcze większym wyzwaniem mogą okazać się ich rodzice. To oni odpowiadają za wychowanie dziecka i podejmują najważniejsze decyzje, które go dotyczą. Nie zawsze są to decyzje słuszne, jednak szkoła, co do zasady nie powinna w nie ingerować. Co jednak, kiedy postawa rodzica wpływa na komunikację z nauczycielami? Sprawdź, jak rozpoznawać style wychowawcze rodziców, aby usprawnić komunikację i współpracę na linii szkoła – dom.

Rodzice odwiedzający szkołę swoim zachowaniem również dostarczają wielu informacji o stosowanych w domu metodach wychowawczych. Celem kontaktów rodziny ze szkołą powinna być zawsze współpraca wspierająca dziecko w rozwoju, wykorzystaniu potencjału, a także w rozwiązywaniu problemów. Sprzyja jej otwarta i oparta na wzajemnym szacunku komunikacja. Tacy rodzice to skarb, bo nie tylko współpracują z nauczycielami w obszarze wychowania własnego dziecka, ale także aktywnie angażują się w życie społeczności szkolnej. W przepełnionych klasach dominują jednak rodzice, którzy gorzej radzą sobie z wychowaniem i niechętnie się do tego przyznają. Stosują uniki, wymówki lub manipulacje. Oskarżają szkołę o złe nauczanie i przerzucają na nauczycieli całą odpowiedzialność za wychowanie. Robią to otwarcie, np. podczas zebrania, konsultacji lub rozmowy telefonicznej z nauczycielem, ale także na odległość, np. nastawiają dziecko przeciwko szkole i stosowanym w niej metodom. Równie trudni dla nauczyciela są rodzice, którzy unikają kontaktu: nie odpowiadają na wiadomości, nie pojawiają się na zebraniach, są zawsze zajęci. Gdy dojdzie do eskalacji problemu dziecka (np. zagrożenie pozostaniem na drugi rok, permanentne wagary, konflikt z nauczycielem, przemoc wobec innych uczniów), są zaskoczeni i oburzeni, że nie zostali poinformowani na czas. Co oznaczają takie postawy rodziców? Nieudolność, niemoc wychowawczą, niekonsekwencję, surowość, nadmierne oczekiwania wobec dziecka i szkoły. Mówi się, że nie ma trudnych dzieci – trudni bywają ich rodzice. Poznając ich lepiej, łatwiej będzie nam zrozumieć postawy i zachowania uczniów.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie funkcje w wychowaniu spełnia rodzina?
  • Czy zachowanie ucznia pozwala na określenie, jaki styl wychowawczy stosują rodzice?
  • Jakich informacji o stosowanych metodach wychowawczych dostarczają rodzice?
  • Jakie postawy wychowawcze rodziców można zauważyć najczęściej?
  • Na jakie problemy w kontakcie z rodzicami musi przygotować się nauczyciel?

Zrozumieć małego Robinsona – warsztat dla nauczycieli pracujących z dziećmi z traumą porzucenia

Praca z dziećmi, które mają złe doświadczenia z najbliższymi osobami jest zarówno bardzo trudna, jak i obciążająca. Często nauczyciel jest dla takich uczniów jednym z niewielu stałych elementów ich życia – widywany regularnie, w przewidywalnych okolicznościach, zawsze w tych samych miejscach. Dziecko ma dużo czasu by swojego wychowawcę obserwować i poznać – nauczyć się jego przyzwyczajeń, reakcji, ulubionych powiedzonek. Dlatego relacja nauczyciel – uczeń jest w tym wypadku jednocześnie ogromnym wzywaniem, jak i wielkim zasobem. Proponowany warsztat ma na celu wesprzeć nauczycieli – zarówno przedmiotowych jak i wychowawców w budowaniu bezpiecznej, przyjaznej więzi z uczniami, którzy takich więzi nie znają.

Uczestnicy: nauczyciele (wychowawcy, nauczyciele przedmiotowi)
Cel ogólny: rozwój kompetencji wychowawczych w pracy z dziećmi z placówek opiekuńczych, rodzin zastępczych lub wychowywanych przez samotnych rodziców
Cele szczegółowe:
    • trening komunikacji opartej na empatii i uważności
    • psychoedukacja na temat potrzeb rozwojowych dzieci z zaburzeniami przywiązania
    • wspieranie rozwoju relacji z uczniami o szczególnych potrzebach emocjonalnych
Potrzebne materiały:
    • karty pracy dołączone do scenariusza,
    • kartony dużego formatu,
    • długopisy i mazaki,
    • małe karteczki samoprzylepne,
    • tablica lub flipchart
Czas trwania: 60 minut
Liczba uczestników: 20-30 osób dorosłych
Sprawdź inne serwisy