Wychowawcy oraz nauczyciele informatyki regularnie przeprowadzają lekcje na temat bezpieczeństwa w sieci, cyberprzemocy, kultury zachowania w Internecie. Jednak dużą rolę w tej dziedzinie odgrywają rodzice. To oni często przebywają z dziećmi i mogą obserwować w jaki sposób korzystają z Internetu, mogą zapobiec ewentualnym zagrożeniom. Dlatego warto porozmawiać z rodzicami o korzystaniu z Internetu, uprzedzić o zagrożeniach oraz dać narzędzia do ochrony dzieci przed nieodpowiednimi treściami. W tym celu można przeprowadzić warsztaty pedagogizujące. Przed rozpoczęciem wywiadówki warto poinformować rodziców o zamiarze przeprowadzenia zajęć na temat bezpieczeństwa w Internecie i zapewnić, że są one dla chętnych.
Praca z dziećmi, które mają złe doświadczenia z najbliższymi osobami jest zarówno bardzo trudna, jak i obciążająca. Często nauczyciel jest dla takich uczniów jednym z niewielu stałych elementów ich życia – widywany regularnie, w przewidywalnych okolicznościach, zawsze w tych samych miejscach. Dziecko ma dużo czasu by swojego wychowawcę obserwować i poznać – nauczyć się jego przyzwyczajeń, reakcji, ulubionych powiedzonek. Dlatego relacja nauczyciel – uczeń jest w tym wypadku jednocześnie ogromnym wzywaniem, jak i wielkim zasobem. Proponowany warsztat ma na celu wesprzeć nauczycieli – zarówno przedmiotowych jak i wychowawców w budowaniu bezpiecznej, przyjaznej więzi z uczniami, którzy takich więzi nie znają.
Dziecko, które przebywa w placówce opiekuńczej lub rodzinie zastępczej to w każdej szkole temat budzący wiele niepokoju i wątpliwości. Jak ochronić ucznia z doświadczeniami opieki instytucjonalnej przed doświadczeniami wykluczenia, jak rozmawiać z nim o obchodach Dnia Matki, jak wybrać temat wypracowania na język polski, by nie zmuszać go do opisywania domu i rodziny? W karierze zawodowej każdego nauczyciela muszą prędzej czy później pojawić się podobne dylematy. A jest ich wiele więcej – trudno sobie wyobrazić, by do pieczy zastępczej lub domu dziecka trafiło dziecko, które nie doświadczyło porzucenia, straty, czy przemocy. Bagaż traumatycznych wspomnień na zawsze zmienia schemat budowania relacji, co odczuje każdy dorosły, który spróbuje nawiązać z dzieckiem więź. Dla wychowawcy to wyzwanie, do którego potrzeba cierpliwości, empatii i przeszkolenia.
Wiek wczesnoszkolny to czas intensywnego wchodzenia w relacje rówieśnicze, w którym potrzeba intensywnej relacji z rodzicem jest nadal bardzo silna. Pierwsza klasa to czas, kiedy dziecko odkrywa zarówno wiele przywilejów związanych ze szkolną samodzielnością, jak i zagrożeń związanych z separacją od rodzica. Lęk związany z nową grupą rówieśniczą, odmiennymi od przedszkolnych wymaganiami może utrudnić dziecku nawiązywanie relacji. Warto w tym czasie szczególnie wesprzeć uczniów – nowicjuszy, pomagając im nazywać własne emocje, rozumieć zachowania innych. Warsztat dla rodziców pierwszoklasistów może być pomocny w poradzeniu sobie z nową sytuacją – zarówno dla dorosłych, jak i pośrednio dla ich dzieci.
Poznaj pomysł na przebieg spotkania roboczego z rodzicami uczniów dotyczącego wybranego zagadnienia lub problemu zakończone zawarciem umowy. Scenariusz wskazuje, jak korzystać z najlepszego narzędzia służącego rozwiązywania problemów – umowy. Pamiętajmy, że takie narzędzie ma uniwersalny charakter i wspiera współpracę w przypadku wystąpienia problemu.
Mimo że często słyszymy o tym, że współpraca z rodzicami to jedno z podstawowych zadań wychowawcy, część z nas nie czuje się w niej najlepiej. Zdarza się, że odczuwamy niepokój, gdy przychodzi mail od rodziców, informacja w dzienniku internetowym lub widzimy numer telefonu rodzica na wyświetlaczu telefonu. Dzięki artykułowi dowiesz się w jaki sposób Twoje przekonania wpływają na współpracę z rodzicami oraz przyjrzysz się kompetencjom, które ją ułatwiają.
Problemy wychowawcze, trudności ucznia z przyswojeniem wiedzy czy zdobyciem umiejętności, to codzienność w naszych szkołach. Zazwyczaj dobry nauczyciel potrafi sobie z tymi zadaniami poradzić. Umiemy rozpoznawać i podejmować adekwatne działania wspierające wobec ucznia z trudnościami. Co jednak zrobić, gdy szkoła wyczerpie już wszystkie możliwości pomocy – dowiesz się z artykułu.
Bez zaangażowania rodziców szkoła nie osiągnie swoich celów – aby uczeń odniósł sukces, trzeba rozwijać nie tylko jego intelekt, ale również osobowość, psychikę, a można to zrobić tylko wspólnie. W tekście zawarto propozycję, jak pozyskać rodziców oraz wypracować model wspólnego działania, aby nauczyciele i rodzice stali się partnerami w wychowaniu dziecka. Pobierz prezentację i dowiedz się, jaki potencjał tkwi w rodzicach.
Ważnym elementem pracy w szkole, z wyjątkiem szkół dla dorosłych, jest współpraca z rodzicami. Wie o tym każdy nauczyciel i zdarza się, że jest to jedno z mniej lubianych zadań. Czasem możemy czuć się atakowani przez rodziców lub rozczarowuje nas brak współpracy. Co możemy zrobić, aby było inaczej? W artykule znajdziesz wskazówki dotyczące komunikacji z rodzicami budowanej na otwartości w relacjach.
Jednym z obowiązków szkoły jest przygotowanie pisemnych informacji dla rodziców uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną o ustalonych dla ucznia formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze jej udzielania. Pobierz przykładowy wzór informacji.
Pamiętaj o obowiązku informowania rodziców/opiekunów prawnych ucznia lub pełnoletniego ucznia o terminach spotkania zespołu odpowiedzialnego za organizację kształcenia specjalnego.
Zdarza się, że w pracy z uczniem dopada nas bezradność. Widzimy i słyszymy od innych nauczycieli, że z Tomkiem z VI b coś się dzieje. Jest jakiś inny, nieswój, nic na niego nie działa. Ktoś mówi, że nie ma do niego siły, ktoś inny skarży się, że nie da się prowadzić lekcji, gdy Tomek bierze w niej udział. Czas na interwencję – rozmowę z rodzicem. Tylko jak się do tego zabrać, żeby naprawdę pomóc, a nie dolać oliwy do ognia?
Rozmowy z uczniami bywają trudne, ale jeszcze większym wyzwaniem mogą okazać się ich rodzice. Sprawdź, jak rozpoznawać style wychowawcze rodziców, aby usprawnić komunikację i współpracę na linii szkoła-dom.
Przedstawiamy spotkanie informacyjne dla rodziców nastoletnich uczniów. Dowiedz się, jak rozmawiać z nimi o dopalaczach profesjonalnie i bez wzbudzania strachu.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.