Dziecko, które przebywa w placówce opiekuńczej lub rodzinie zastępczej to w każdej szkole temat budzący wiele niepokoju i wątpliwości. Jak ochronić ucznia z doświadczeniami opieki instytucjonalnej przed doświadczeniami wykluczenia, jak rozmawiać z nim o obchodach Dnia Matki, jak wybrać temat wypracowania na język polski, by nie zmuszać go do opisywania domu i rodziny? W karierze zawodowej każdego nauczyciela muszą prędzej czy później pojawić się podobne dylematy. A jest ich wiele więcej – trudno sobie wyobrazić, by do pieczy zastępczej lub domu dziecka trafiło dziecko, które nie doświadczyło porzucenia, straty, czy przemocy. Bagaż traumatycznych wspomnień na zawsze zmienia schemat budowania relacji, co odczuje każdy dorosły, który spróbuje nawiązać z dzieckiem więź. Dla wychowawcy to wyzwanie, do którego potrzeba cierpliwości, empatii i przeszkolenia.
Pamiętaj o obowiązku informowania rodziców/opiekunów prawnych ucznia lub pełnoletniego ucznia o terminach spotkania zespołu odpowiedzialnego za organizację kształcenia specjalnego.
Zdarza się, że w pracy z uczniem dopada nas bezradność. Widzimy i słyszymy od innych nauczycieli, że z Tomkiem z VI b coś się dzieje. Jest jakiś inny, nieswój, nic na niego nie działa. Ktoś mówi, że nie ma do niego siły. Ktoś inny skarży się, że nie da się prowadzić lekcji, gdy Tomek bierze w niej udział. Czas na interwencję – rozmowę z rodzicem. Tylko jak się do tego zabrać, żeby naprawdę pomóc, a nie dolać oliwy do ognia? W artykule podpowiadamy, jak rozmawiać, aby pomóc dziecku i jego rodzicom.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przeczytaj również:
Przedstawiamy spotkanie informacyjne dla rodziców nastoletnich uczniów. Dowiedz się, jak rozmawiać z nimi o dopalaczach profesjonalnie i bez wzbudzania strachu.
Wspieranie rodziców w procesie doradczym dotyczącym wyboru ścieżki edukacyjno-zawodowej ich dzieci to jedno z zadań doradcy zawodowego w szkole. Przedstawiamy scenariusz spotkania z rodzicami uczniów uczęszczających do klas IV-VIII szkoły podstawowej.
Opracowywany corocznie program realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego musi uwzględniać udział rodziców w procesie doradczym, w szczególności organizację spotkań z nimi. Przedstawiamy zakres współpracy doradcy zawodowego z rodzicami oraz przykłady działań.
Scenariusz zajęć dla nauczycieli szkół podstawowych prowadzących zajęcia w klasach I–III z obszaru orientacji zawodowej. Dzieci zapoznają się z zawodami swoich rodziców.
Wielu nauczycieli nie wie, jak radzić sobie z agresją uczniów. Jeszcze więcej stresu i obaw wywołuje agresywny uczeń z autyzmem. Sprawdź, co zrobić w sytuacji, gdy agresywne zachowania ucznia zdarzają się zarówno w stosunku do innych uczniów, jak i nauczycieli, a rodzice twierdzą, że w domu dziecko nie przejawia takich zachowań.
Materiał do przekazania rodzicom. Choć brzmi to banalnie, należy przyjąć, że bunt dziecka jest czymś normalnym – to element jego rozwoju. Zamiast więc złościć się, bądźmy cierpliwi i uważni na wysyłane przez dziecko sygnały. Rozmawiajmy, pytajmy, jak się czuje i co przeżywa. Dajmy mu swój czas i uwagę.
Rodzice nastoletnich uczniów coraz częściej zgłaszają się do wychowawców klas z prośbą o pomoc w odbudowaniu kontaktu z dorastającym dzieckiem. Warsztat pokazuje, jak za pomocą mediacji szkoła może ich wspierać w naprawieniu tej relacji. Dostarcza niezbędnych informacji na temat metody mediacji i zachęca do uczestnictwa w niej.
Szkolenie dla nauczycieli i specjalistów z zakresu mediacji. Przybliża jej cele i korzyści dla uczestników sporu (rodziców i uczniów), a także dla szkoły, która mediacje może mieć wpisane w program wychowawczy.
Ocenianie wyników i postępowania uczniów przez nauczyciela, jak i samo ustosunkowanie do nich, może być uwikłane w psychologiczny mechanizm samospełniającej się przepowiedni. Rozpoznanie tego mechanizmu umożliwia nie tylko rzetelniejsze ocenianie, lecz także zapobiega wyrabianiu w uczniach przekonań na swój temat, które mogą prowadzić do długofalowych negatywnych konsekwencji. Dowiedz się, na czym polega samospełniająca się przepowiednia i czy rzeczywiście ma tak duży wpływ na rozwój uczniów.
Zachowanie rodzica, nawet jeżeli czasem wydaje się nie na miejscu, wynika zazwyczaj z troski o dziecko. Gdy do tej opiekuńczości dołączą się zwykłe codzienne problemy, jak chociażby stresujący dzień w pracy, często agresywna czy roszczeniowa forma zasłania zupełnie niewinną treść. To oczywiście nie usprawiedliwia napastliwości, ale warto pamiętać, że czasami mamy do czynienia ze zwykłymi nieporozumieniami.
Ocenianie kształtujące ma służyć dzieciom i młodzieży, ułatwiać im uczenie się, pokonywać trudności, zdobywać i stosować wiedzę oraz rozwijać umiejętności. W najlepszym interesie rodziców jest wspieranie nauczycieli we wdrażaniu takiego podejścia do oceniania w szkole.
Ocenianie uczniów może prowadzić do napięć między ich rodzicami i nauczycielami. Ważne jest, by konfliktów tych nie tylko unikać, lecz także budować między nauczycielami i rodzicami uczniów sojusz wokół oceniania, które ma służyć dobru dziecka.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.