Wspieranie rodziców w procesie doradczym dotyczącym wyboru ścieżki edukacyjno-zawodowej ich dzieci to jedno z zadań doradcy zawodowego w szkole. Przedstawiamy scenariusz spotkania z rodzicami uczniów uczęszczających do klas IV-VIII szkoły podstawowej.
Opracowywany corocznie program realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego musi uwzględniać udział rodziców w procesie doradczym, w szczególności organizację spotkań z nimi. Przedstawiamy zakres współpracy doradcy zawodowego z rodzicami oraz przykłady działań.
Scenariusz zajęć dla nauczycieli szkół podstawowych prowadzących zajęcia w klasach I–III z obszaru orientacji zawodowej. Dzieci zapoznają się z zawodami swoich rodziców.
Dowiedz się, w jaki sposób następuje zaliczenie tego przedmiotu oraz czy potrzebna jest zgoda rodzica na udział w zajęciach doradztwa zawodowego.
Sprawdź, co zrobić w sytuacji, gdy agresywne zachowania ucznia zdarzają się zarówno w stosunku do innych uczniów, jak i nauczycieli, a rodzice twierdzą, że w domu dziecko nie przejawia takich zachowań. Czy można prosić rodzica o przyjazd i interwencję, wezwać pogotowie?
Materiał do przekazania rodzicom. Choć brzmi to banalnie, należy przyjąć, że bunt dziecka jest czymś normalnym – to element jego rozwoju. Zamiast więc złościć się, bądźmy cierpliwi i uważni na wysyłane przez dziecko sygnały. Rozmawiajmy, pytajmy, jak się czuje i co przeżywa. Dajmy mu swój czas i uwagę.
Rodzice nastoletnich uczniów coraz częściej zgłaszają się do wychowawców klas z prośbą o pomoc w odbudowaniu kontaktu z dorastającym dzieckiem. Warsztat pokazuje, jak za pomocą mediacji szkoła może ich wspierać w naprawieniu tej relacji. Dostarcza niezbędnych informacji na temat metody mediacji i zachęca do uczestnictwa w niej.
Szkolenie dla nauczycieli i specjalistów z zakresu mediacji. Przybliża jej cele i korzyści dla uczestników sporu (rodziców i uczniów), a także dla szkoły, która mediacje może mieć wpisane w program wychowawczy.
Ocenianie wyników i postępowania uczniów przez nauczyciela, jak i samo ustosunkowanie do nich, może być uwikłane w psychologiczny mechanizm samospełniającej się przepowiedni. Rozpoznanie tego mechanizmu umożliwia nie tylko rzetelniejsze ocenianie, lecz także zapobiega wyrabianiu w uczniach przekonań na swój temat, które mogą prowadzić do długofalowych negatywnych konsekwencji. Dowiedz się, na czym polega samospełniająca się przepowiednia i czy rzeczywiście ma tak duży wpływ na rozwój uczniów.
Zachowanie rodzica, nawet jeżeli czasem wydaje się nie na miejscu, wynika zazwyczaj z troski o dziecko. Gdy do tej opiekuńczości dołączą się zwykłe codzienne problemy, jak chociażby stresujący dzień w pracy, często agresywna czy roszczeniowa forma zasłania zupełnie niewinną treść. To oczywiście nie usprawiedliwia napastliwości, ale warto pamiętać, że czasami mamy do czynienia ze zwykłymi nieporozumieniami.
Ocenianie kształtujące ma służyć dzieciom i młodzieży, ułatwiać im uczenie się, pokonywać trudności, zdobywać i stosować wiedzę oraz rozwijać umiejętności. W najlepszym interesie rodziców jest wspieranie nauczycieli we wdrażaniu takiego podejścia do oceniania w szkole.
Ocenianie uczniów może prowadzić do napięć między ich rodzicami i nauczycielami. Ważne jest, by konfliktów tych nie tylko unikać, lecz także budować między nauczycielami i rodzicami uczniów sojusz wokół oceniania, które ma służyć dobru dziecka.
Wychowanie i pedagogika najczęściej skupiają się na dzieciach i młodzieży, rzadziej na rodzicach. Tymczasem życie rodziców jest często wypełnione licznymi problemami wychowawczymi, partnerskimi, finansowymi czy osobistymi, z którymi nie zawsze potrafią sobie poradzić. Ponieważ są dorośli, trudniej im prosić o pomoc. Trudniej ją także znaleźć. Dla takich rodziców, którzy potrzebują rozmowy lub rady albo czują się bezsilni, dobrym rozwiązaniem są grupy wsparcia. Spotkania, które pozwalają inaczej spojrzeć na przeżywane trudności, lepiej radzić sobie z emocjami, uświadomić sobie własne potrzeby i dokonywać zmian w atmosferze akceptacji.
Dorośli często narzekają na nadmiar stresu w swoim życiu. Czy zestresowani rodzice potrafią dostrzec, że również ich dzieci są narażone na stres? Niektórym dorosłym wydaje się, że dzieciństwo to okres beztroski, czas wolny od zmartwień i obciążeń wywołujących reakcje stresowe. Czy rzeczywiście tak jest?
Wzór dokumentu do wypełnienia przez rodziców ucznia biorącego udział w działaniach wolontariatu szkolnego.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.